indien u problemen ondervindt bij het aanmaken of registeren van een account, gelieve contact op te nemen met de helpdesk van Itsme via https://www.itsme.be/nl/contact of op het nummer 02/657 32 13.
itsme® is nu klaar voor gebruik.
Het gebruik van itsme® maakt het mogelijk om toegang te krijgen tot de dossiers in mijnWGK zonder gebruik te moeten maken van een kaartlezer, en dit niet alleen op je pc of laptop, maar ook op een tablet of een smartphone.
Als u geen eID hebt en u wil toegang tot het omgevingsloket, dan kunt u toegang krijgen via de app itsme®. U kunt deze app zelf activeren via een bankkaart van de partnerbanken van itsme®. Dat zijn Belfius, BNP Paribas Fortis, ING en KBC. U hebt daarvoor een kaartlezer nodig.
Kijk na of je je mobiele browser hebt ingesteld als standaardbrowser (vermijd Samsung Internet) en gebruik de privé modus niet. Dit zal deze foutmelding vermijden. Sinds de update iOS 14 is het voor iPhone gebruikers ook mogelijk de standaard browser in te stellen.
“Je krijgt de boodschap dat je account geblokkeerd zal worden wegens een verdachte activiteit, tenzij je die blokkering voorkomt via een opgegeven link. In andere sms'en lees je dat er vanaf een onbekend apparaat werd ingelogd op je itsme-account en vragen ze om je identiteit te verifiëren.”
Voor alle duidelijkheid: itsme® wijzigt af en toe de voorwaarden voor de itsme® -app. Wanneer dat het geval is, laten we je het een maand van tevoren weten. Als je er niet mee akkoord gaat (nu of in de toekomst), kan je er op elk moment voor kiezen om je itsme® -account te blokkeren of verwijderen.
De besturingssystemen en browsers die ondersteund worden zijn: voor Windows 10 en 11: Edge, Mozilla Firefox en Google Chrome (Internet Explorer 11 wordt niet ondersteund) voor Mac OS Catalina, BigSur en Monterey: Safari, Mozilla Firefox en Google Chrome.
Neen. Het veiligheidsmodel van itsme® draait om de unieke combinatie van je smartphone, je itsme®-app en je itsme®-code. Je account is dus verbonden aan uitsluitend 1 mobiel toestel.
Om itsme® te kunnen gebruiken, moet je eerst de itsme®-app downloaden in de App Store; Google Play of Huawei App Gallery. Koppel daarna eenmalig je identiteitsgegevens aan je itsme®-account.
Download de gratis app: a. Android toestellen via de 'Play Store' b. Toestellen van Apple/iOS: 'App Store' c. Je vindt de app door bij zoeken (een loepje) 'itsme' in te typen.
Nee, dit is niet mogelijk. Een itsme®-account is een combinatie van één identiteit (eID), één telefoonnummer en één itsme®-app. Indien iemand anders ook een eigen itsme®-account wenst aan te maken dan moet dit op een eigen telefoonnummer en op eigen toestel.
itsme® zal je nooit vragen in een e-mail, per sms of per telefoon om je account te heractiveren, je app te updaten of om je bankgegevens opnieuw in te geven omwille van een verdachte login of activiteit.
Er circuleren smishingberichten (digitale fraude via sms), zogezegd van Itsme. Er wordt via sms gemeld dat er een verdachte inlogpoging gedaan werd op je Itsme-account en dat je je account kunt heractiveren via een bijhorende link. Wanneer je echter op de link klikt, kom je op een valse website terecht.
Verbind je eID kaartlezer en plaats de eID kaart in de lezer. Verifieer je eID kaartnummer, accepteer de algemene voorwaarden en klik op 'verdergaan' Er verschijnt een token (6 tekens) op het scherm, noteer dit token. Open de itsme®-app op je smartphone en geef je telefoonnummer in.
Informatie. Vereist iOS 12.0 of nieuwer.
Ga naar 'Instellingen' en scrol omlaag totdat u de browser-app of de e-mailapp vindt. Tik op de app en tik vervolgens op 'Standaard browserapp' of 'Standaard Mail-app'. Selecteer een browser- of e-mailapp om deze als standaard in te stellen.
Soms ligt dit probleem bij de browser. Probeer even in te loggen met een andere browser of installeer de laatste nieuwe versie van de browser waarmee u initieel probeerde in te loggen. Als bovenstaande oplossingen niet werken, contacteer dan eerst uw ICT-dienst.
Maak je itsme®-account aan via computer
Je itsme®-account aanmaken met je eID kan enkel via een computer, omdat je eID moet wordeningelezen met een kaartlezer. Surf naar my.itsme.be/nl/register en volg de stappen op de website om je eID aan de itsme®-app te linken.
Iedereen die ouder is dan 18 jaar én een Belgisch eID, een Belgische simkaart en een gsm heeft, kan een digitale identiteit bij itsme aanmaken.