Mensen hebben twee ogen/lenzen en kunnen daarom diepte en perspectief zien. Een camera heeft slechts één lens en ziet dus geen diepte en perspectief. Een camera spreidt een object hierdoor uit als een pannenkoek, waardoor een object breder lijkt.
De fotograaf dat Het 'mere exposure effect' geldt, een psychologisch fenomeen waarin mensen een voorkeur voelen voor dingen of mensen simpelweg omdat ze er vaker aan zijn blootgesteld. Dit zorgt er voor dat je jouw spiegelbeeld prefereert boven hoe je er daadwerkelijk uitziet.
Omdat we onszelf vaker in de spiegel zien dan op een foto (of filmpje), zijn we gewend geraakt aan het spiegelbeeld van ons eigen gezicht. En door een psychologisch verschijnsel wat het mere- exposure effect wordt genoemd, ontwikkelen mensen een voorkeur voor beelden waar ze bekend mee zijn.
Om te voorkomen dat je een onderkin op de foto hebt, plaats je je tong tegen je gehemelte. Hierdoor krijg je een strakkere kaaklijn en wordt je onderkin verminderd. Ook fotomodellen doen het. Een onderkin voorkom je ook door de foto van bovenaf te maken of recht van voren, maar deze compositie is meestal minder mooi.
Best een bijzonder fenomeen waar de meeste mensen last van hebben. Hoe komt dit? Het gaat erom dat we denken dat wij ons spiegelbeeld zijn. Je ziet namelijk je spiegelbeeld in de spiegel (ja, ok dat wist je wel) en dan is alles omgedraaid: je linkerkant wordt je rechterkant en je rechterkant wordt je linkerkant.
Hoe zie je er nou écht uit? De meest betrouwbare manier om daar achter te komen, is om iemand anders een foto van je te laten maken (al komen bij een goede foto, fotografisch gezien, meerdere factoren kijken). Dan zie je hoe je er écht uitziet, hoe anderen jou zien. Dan zie je: de waarheid.
Een verticale lijn, de mediaanlijn, verdeelt het gezicht in twee helften. In het ideale geval loopt die lijn over de punt van de neus, door het midden van de lippen en tussen de middelste snijtanden. Bij een symmetrisch gezicht staan de pupillen en de mondhoeken ook op een verticale lijn.
Een onderkin is makkelijk te verbergen met make-up! Dit doe je door schaduwen aan te brengen onder je kin. Hiervoor heb je een matte poeder nodig die 2 à 3 tinten donkerder is dan je huidskleur. Verder heb je een make-up kwast nodig om de poeder aan te brengen.
Dat effect wordt ook wel het mere-exposure effect genoemd. Een herhaalde blootstelling aan een stimulus zorgt voor een positievere interpretatie. Iets wat je vaker ziet, vind je automatisch mooier. Hoe vaker je in de spiegel kijkt - en hoe ijdeler je dus bent - hoe groter de impact.
Als je in de spiegel kijkt zie je (tromgeroffel) je spiegelbeeld. Een gespiegelde weergave van je gezicht, dus. En dat ligt volgens Nick Stockton van Wired aan het heuse 'mere-exposure'-concept (een theorie uit de jaren zestig, ontwikkeld door Robert Zajonc).
Hoe kan dit? Gelukkig, het ligt niet aan jou, er is namelijk een logische reden waarom jij jezelf niet om aan te zien vindt, terwijl de mensen om jou heen het een hele normale foto vinden. Het heeft puur met gewenning te maken, een psychologisch verschijnsel wat het mere-exposure effect wordt genoemd.
De verlammingsverschijnselen. Wanneer de aangezichtszenuw (vrijwel altijd aan één zijde) slecht functioneert, valt de functie van de spieren in die gezichtshelft uit. Dit noemt men een facialisverlamming. Het gevolg is een scheef gezicht.
Maar in de spiegel zie je alles wel in spiegelbeeld! Je kunt jezelf zien in de spiegel. Maar het is alleen een spiegelbeeld, het is niet echt. De spiegel komt goed van pas als je een tekening van jezelf wil maken.
Wat blijkt: foto's waarop vrouwen hun hoofd een tikje schuin houden, scoren een stuk beter. Van de 300 single vrouwen die 50% vaker werden geliket dan anderen, lachte 71% met hun hoofd een beetje naar links of rechts geheven. Van hen liet 58% hun tanden zien terwijl ze glimlachten en lachte 24% met hun mond dicht.
Mooie ogen, een strakke kaaklijn, haren die nooit een slechte dag lijken te hebben… Om nijdig van te worden soms, deze te knappe mensen. Omdat onderzoekers zich lange tijd hebben afgevraagd hoe het komt dat sommige mensen over het algemeen worden bestempeld als 'knap', besloten ze een onderzoek te starten.
Alles wat vrouwen vrouwelijk maakt en waarover mannen niet beschikken, vinden mannen aantrekkelijk. Vrouwen accentueren verschillen vaak ook met make up: volle lippen, egale perzikhuid, dunne wenkbrauwen en lange wimpers. Door het benadrukken van deze verschillen, worden vrouwen nog aantrekkelijker voor mannen.
In het algemeen is de botstructuur van het hoofd van een man - het voorhoofd, de kaak en de kin - prominenter en hoekiger. De botstructuur van de vrouw is gladder en het gezicht is minder hoekig en meer ovaal. De gelaatskenmerken van een man zijn doorgaans meer uitgesproken, die van een vrouw fijner en delicater.
Luister naar jezelf, ontdek welke gedachtes jou tegenhouden en … laat los. Het zijn twee simpele woorden die zoveel impact op jezelf én je omgeving hebben. De manier waarop jij jezelf ziet, projecteer je onbewust op andere mensen en neem je mee in de keuzes die je maakt voor jezelf.
Spiegelbeeld = [reflectie] - Het spiegelbeeld is het beeld dat men ziet als men in een spiegel kijkt. Ook de weerspiegeling in een wateroppervlak of een ander spiegelend oppervlak wordt aangeduid als spiegelbeeld.