Embed. De kans dat een vliegtuig neerstort is heel erg klein. Maar mocht er toch iets misgaan, dan kun je in het donker makkelijker de weg vinden naar buiten. Om je ogen te laten wennen aan het donker, zetten ze het licht daarom tijdens het landen en opstijgen alvast uit.
Doordat de luikjes omhoog zijn kunnen je ogen wennen aan het licht buiten. Wennen aan het buitenlicht is ook de reden dat tijdens start en landing de lichten in het vliegtuig gedoofd zijn.
Tijdens het opstijgen en het landen gebeuren namelijk de meeste ongelukken. En dan is het belangrijk dat de luikjes open zijn. Zo kunnen de stewardessen namelijk zien aan welke kant van het vliegtuig en via welke nooduitgang de passagiers het vliegtuig zouden kunnen verlaten.
Reacties. Omdat vliegtuigen in de lucht zichtbaar moeten zijn om eventuele ongelukken te voorkomen en om tijdens het taxiën in het donker zichtbaar te zijn.
Nachtvluchten zijn alle vluchten die tussen 23.00 uur 's avonds en 07.00 uur 's ochtends plaatsvinden. Vliegtuigen die in deze nachtelijke uren opstijgen of landen op Schiphol kunnen de slaap van omwonenden verstoren en zorgen daarmee voor extra hinder.
Turbulentie is vervelend voor passagiers maar het vliegtuig zal niet neerstorten. Het grootste gevaar is dat je een flinke smak maakt in het vliegtuig. Daarom moet je je riemen altijd om houden tijdens een turbulente vlucht."
Het is een normale, menselijke reactie die je niet kunt afleren. Je moet alleen leren ermee om te gaan tijdens een normale situatie als vliegen. ' Maar welke angst er ook achter schuilgaat, vliegangst is niets anders dan een buitengewone reactie van het zenuwstelsel op een relatief onschuldige gebeurtenis.
De simpele gordel is veilig genoeg
Maar bij een vliegtuigcrash heb je niks aan een gordel, of hij nu twee- of driepunts is. De gordels in het vliegtuig zijn dan ook niet bedoeld voor botsingen, maar om je op je plaats te houden bij turbulentie.
Op een vliegtuig vinden we twee soorten verlichting: rode of witte knipperlichten, 'anti-collision'-lichten geheten, en vaste verlichting, 'positieverlichting', rood aan het uiteinde van de linkervleugel, groen aan het uiteinde van de rechtervleugel en wit aan de staart, zodat een waarnemer de vliegrichting kan bepalen ...
Iedere vlucht heeft een eigen, ideale kruishoogte. Dit is de ideale hoogte waarop het vliegtuig het snelst kan vliegen en tegelijkertijd het minste brandstof verbruikt. De Boeing 747 heeft een kruishoogte van 10.700 meter, terwijl de Embraer 190 naar 12.000 meter klimt.
Er zitten diverse lichten op een vliegtuig met allen een eigen functie. Die knipper lichten heten Anti collision lights. Zeg maar anti aanrijdings lichten. Ook op het platform hebben die een functie.
Navigatielichten, positielichten of boordlichten zijn lampen op zee- en binnenvaartuigen en op vliegtuigen, waarvan de constructie en het gebruik bij wet zijn geregeld.
Wij raden aan om een extra zaklamp of wit licht mee te nemen aan boord. Wanneer je 's nachts ten anker gaat dien je het rondom schijnend witte licht te tonen, hetzelfde als bij de motor boot. Wanneer het schip groter is dan 7 meter moet je ook de boordlichten en het heklicht voeren.
De luchtvaartmaatschappij heeft een regeling voor 'corpulente passagiers' (in het Engels: 'passengers of size'). Daarin staat één criterium: "De armleuningen van de stoel zouden bij alle passagiers vrij op en neer moeten kunnen bewegen." Zwaarlijvige reizigers kunnen een tweede stoel boeken, met 25 procent korting.
Goed om te weten, doorgaans wordt een tweede stoel niet gratis aangeboden als je er niet in past. Als je denkt dit nodig te hebben dan kun je het beste met de klantenservice bellen. De meeste airlines bieden je een korting aan voor de tweede stoel of je kunt achteraf de korting nog aanvragen.
Op basis van die data kwamen ze tot de conclusie dat mensen die vooraan in het toestel zitten 49% kans hebben om de crash te overleven. Het zijn met name de passagiers in businessclass die vooraan zitten. Zit je in het vliegtuig net voor of net achter de vleugels, dan stijgt de overlevingskans tot 56%.
Soms staan delen van het toestel in brand en is er explosiegevaar. Ook gebeurt het weleens dat een vliegtuig neerkomt in zee, of op een andere plek die voor hulpdiensten moeilijk te bereiken is. Als er overlevenden zijn, worden die zo snel en veilig mogelijk uit het vliegtuig gehaald.
Als een vliegtuig stijgt of daalt verandert de lucht om je heen sneller dan de lucht in je oren. Als je ooit hebt gevlogen weet je dat dit zwaar oncomfortabel is – maar tijdelijk. Om de druk een beetje te verzachten kun je kauwgum eten, inademen en uitademen terwijl je je mond en je neus dichthoudt, of gapen.
In de Boeing 777-300 zitten de slaapcabines, ook wel genaamd Overhead Crew Rest (OCR), achterin bij de staart van het vliegtuig. Dat is een plek waar je de vliegbeweging meer ervaart. Je wordt als het ware in slaap gewiegd.
Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen
80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
Als je zo min mogelijk turbulentie wil voelen, moet je in het midden van het midden gaan zitten. Aan de 'raamkant' voel je meer turbulentie dan in het midden van het gangpad. Waar je niet moet zitten, is aan de achterkant van het vliegtuig - daar voel je turbulentie sterker dan in het midden of aan de voorkant.
Net als bij een rood stoplicht geeft de rode kleur de stuurman aan dat hij geen vrije vaart heeft – een uitwijkmanoeuvre kan nodig zijn. Ziet de stuurman daarentegen een groen licht, dan kan hij met een gerust hart koers houden, want het andere schip moet voor hem uitwijken.
Het is verplicht voor alle kleine schepen die stil liggen of voor anker liggen om overdag een rondom zichtbare zwarte ankerbol te voeren en 's nachts een rondom schijnend wit licht, uitzonderingen daar gelaten.
Verschillende bootverlichting
Boordverlichting (bakboord en stuurboord, rood en groen respectievelijk, voor op de boot) Heklicht (wit licht achterop de boot) Toplicht (wit licht op het hoogste punt van de boot) Wit rondom schijnend licht (gemonteerd op het hoogste punt van de boot)