Wanneer een kortstaart of langstaart? Heeft u een boot met een buitenboordmotor, dan heeft u een staartstuk nodig. Heeft u een spiegelhoogte van minder dan 43 cm, dan weet u dat u een kortstaart nodig heeft. Een spiegelhoogte van meer dan 50 cm is geschikt voor een langstaart.
Een kortstaart buitenboordmotor is gemeten van de onderkant ophanging tot aan de cavitatie plaat 45cm, het advies is dan ook om bij een spiegelhoogte van 43cm of minder te kiezen voor een kortstaart buitenboordmotor. Is dit bij u meer dan 44cm dan dient u te kiezen voor een langstaart buitenboordmotor.
Kan een langstaart achter een rubberboot? Het antwoord is ja, als de spiegel maar groot genoeg is.
De optimale diepte van een buitenboordmotor is wanneer de bovenkant van de propeller 5 centimeter onder de onderkant van de boot komt. Op deze manier wordt er van onder de boot water aangezogen naar de propeller.
Voor een langstaart is dit ongeveer 50 cm. Bij een extra langstaart is dit ongeveer 65 cm.
Wanneer een kortstaart of langstaart? Heeft u een boot met een buitenboordmotor, dan heeft u een staartstuk nodig.Heeft u een spiegelhoogte van minder dan 43 cm, dan weet u dat u een kortstaart nodig heeft. Een spiegelhoogte van meer dan 50 cm is geschikt voor een langstaart.
Om u te helpen de juiste schachtlengte te bepalen voordat u een buitenboordmotor koopt, moet u de lengte meten tussen de bovenkant van de spiegel en de onderkant van de romp: Kortstaart: Een afstand van ongeveer 38 cm (=15 inch) betekent dat u een korte of normale schacht nodig heeft.
Uit de metingen kwam Mercury als 'stilste' motor uit de bus, met een maximaal geluidsniveau van 88 dB(A). Yamaha en Honda eindigden op een gedeelde tweede plaats met 91 dB(A), op de voet gevolgd door Suzuki met 92 dB(A).
Gebruik een hydrofoil op je buitenboordmotor
Door een hydrofoil op je buitenboordmotor te gebruiken, wordt je motor efficiënter en kun je je boot sneller laten varen. Dit komt doordat de hydrofoil er voor zorgt dat de waterdruk rondt de schroef toeneemt, waardoor met hetzelfde vermogen meer water verplaatst kan worden.
Omhoog gaan
Als de boot eenmaal in plané is en met een constante snelheid vaart, trim dan 'uit' om de buitenboordmotor een beetje omhoog te brengen. Hierdoor komt de boeg hoger te liggen en blijft er minder van het onderwaterhuis in het water, wat de remming vermindert.
Effect van gewicht op de snelheid van een boot
Je hebt in dat geval meer PK nodig om de boot te verplaatsen, doordat de weerstand toe neemt. De kans dat jij met 9,9 PK zonder vaarbewijs mag varen op een metalen boot is dus groter dan dat jij zonder vaarbewijs een rubberboot mag varen met 9,9 PK.
Wij adviseren dan vaak om een motor met een maximaal vermogen van 4 PK te nemen en meestal blijf je dan onder de 20 km per uur. Met een 5 PK heb je namelijk de kans om harder dan 20 km/u te varen. Word je aangehouden in Nederland omdat je vaart zonder vaarbewijs, dan kost dat € 550,-.
Bij een rubberboot met motor is de snelheid sterk afhankelijk van het aantal passagiers. Een veel verkochte rubberboot met motor zonder vaarbewijs is een 3 meter rubberboot met 4 pk, hierbij zal de snelheid rond de 20 km/h liggen.
De snelheid ligt hoger dan bij een 4-takt buitenboordmotor en ze trekken sneller op. Ook zijn ze feller dan de 4-takt motoren. Daarom is een 2-takt buitenboordmotor ideaal voor het accelereren met een boot. Vaak wordt een 2-takt motor gebruikt bij zeilboten en boten die ver varen of snel moeten varen.
Er zitten wel enkele voordelen aan viertaktmotoren: Ze maken minder lawaai. Ze zijn zuiniger (viertaktmotoren verbruiken minder brandstof dan tweetaktmotoren). Het brandstofverbruik kan oplopen tot wel 40% minder.
Een 70 tot 80 lbs elektrische buitenboordmotor is de overtreffende trap van de zwaarste fluistermotor. Dit zijn veelal 24 volts motoren die met een externe accu worden aangedreven. Die accu kan zowel één 24 volts unit zijn als twee 12 volt (lood)accu's. Op Boot4.nl vindt u zowel de losse motoren als complete vaarsets.
Draaiuren in een boot belasten een motor heel anders dan in een auto. 4000 uur met een gemiddelde van 80 km/u = 320000 km in een auto. Een matige scheepsmotor haalt 5-6000 uur en een goede en goed onderhouden Mitsubishi haalt 10- 15000 uur bij pleziervaart.
Een buitenboordmotor kan tegen vorst, mits deze winterklaar is gemaakt. Het winterklaar maken van je boot houdt onder andere in dat het water uit de leidingen wordt gehaald en dat de boot zo goed mogelijk wordt afgedekt tegen de kou, bijvoorbeeld met een buitenboordmotorhoes.
Net als Honda heeft Yamaha een ijzersterke reputatie; het is waarschijnlijk de meest gewilde en waardevaste buitenboordmotor op de Nederlandse markt. Met 7.485 euro is de Yamaha ook direct de meest kostbare motor uit de test, al is het verschil in procenten natuurlijk erg klein: minder dan 4% met de Suzuki en Mercury.
De snelste buitenboordmotor die wij op dit moment hebben is de Mercury Verado van 400 pk met een maximaal vermogen van 298 kW.
Tohatsu is de prijs-prestatiewinnaar volgens de Boote Testen. Ook heeft de ANWB 'Waterkampioen' een Buitenboordmotortest uitgevoerd. De Tohatsu 6 pk kwam als winnaar naar voren onder andere op basis van het gewicht, geluid en gebruiksgemak. Volgens de ANWB kan je het beste een Tohatsu 6 PK buitenboordmotor kopen.
Dit hangt af van de hoogte van je spiegel. In de meeste gevallen hebben rubberboten een kortstaart buitenboordmotor nodig. Grote rubberboten en RIB's hebben vaak langstaart buitenboordmotoren nodig.
De buitenboordmotor staat parallel aan de spiegel van de boot in een neutrale trimpositie. Positieve trim: De hoek van de motor is omhoog en de boeg van uw boot zal stijgen. Negatieve trim: De hoek van de motor is omlaag en de boeg van de boot zal zakken.