De plek van de nokkenaspositiesensor Je vindt hem meestal aan de zijkant van het stoterdeksel. De sensor zelf bevindt zich in de cilinderkop. Er zit ook een kunststof gedeelte aan de sensor waar de stekker in moet. Dit gedeelte bevindt zich aan de buitenkant van de cilinderkop.
Bij een defecte nokkenas sensor zal de motor slecht lopen of zal de auto zelfs niet meer starten. Om er zeker van te zijn of er een defect is met de nokkenassensor zal de auto (indien mogelijk) moeten worden uitgelezen.
De nokkenassensor maakt het voor de motorsturing mogelijk om de exacte positie van het krukasmechanisme te bepalen. Deze informatie is onder meer nodig voor de berekening van het ontstekings- en injectietijdstip.
Schade aan de nokkenassensor wordt vaak veroorzaakt door olielekkage. Als dit het geval is, moet waarschijnlijk een ander onderdeel van het voertuig worden vervangen of gerepareerd.
Een gebroken nokkenas wordt bijna altijd veroorzaakt door een gebroken drijfstang (of andere onderdelen). Als dit gebeurt dan breekt de nokkenas van in meer dan twee stukken. Het kan ook voorkomen dat een nokkenas breekt valk na montage.
Zijn prijs hangt sterk van fabrikant en automodel af. Een gemiddelde prijsindicatie voor een behoorlijke nokkenas van een merkfabrikant, bijv. FEBI BILSTEIN begint bij 100 EUR.Afhankelijk van type kan een nieuwe nokkenas tot wel 500 EUR kosten.
Met betrekking tot de nokkenas is van belang wat de oorzaak is van het inslijten. Normaal gesproken moet een nokkenas langer mee kunnen gaan dan 160.000 km. U kunt de verkoper aanspreken op grond van het feit dat u niet zo al reparatiekosten hoeft te verwachten.
Wat zijn de kosten van een krukassensor vervangen? Vanaf € 50,- kunt u de krukassensor laten vervangen. De gemiddelde tijd die nodig is voor de reparatie is 30 minuten. De prijs is echter sterk afhankelijk van het model auto dat u hebt en de krukassensoren die gekozen worden.
Symptomen van een defecte krukas of schade aan de krukaslagers is voor leken niet makkelijk vast te stellen. Een van de tekenen voor een mogelijk defect is het trillen van de motor, slaande of kloppende geluiden of problemen bij het starten. Een nauwkeurige diagnose kan slechts in een vakgarage worden gesteld.
De nokken van de nokkenas openen de inlaat- en uitlaatkleppen op de cilinder en de veren sluiten deze weer. De timing van de kleppen wordt bepaald door de hoogte van de nok. Tegenwoordig zijn er bijna alleen motoren die van boven worden bediend.
Een nokkenas ziet eruit als een stang met ei-vormige schijfjes. Die schijfjes bedienen de kleppen en kleppenstoters in de motor. De kleppen controleren op hun beurt weer het lucht/brandstofmengsel voor het verbrandings- of ontploffingsproces. De nokkenas wordt zelf aangedreven door de distributieriem.
Een krukassensor bevindt zich in het onderblok van de motor, in de buurt van waar het krukastandwiel is gemonteerd. De sensor zelf schuift daarbij in het motorblok en het kunststof gedeelte waaraan de stekker wordt bevestigd bevindt zich aan de buitenzijde van het motorblok.
Een krukaspositiesensor meet voortdurend de positie van de ronddraaiende krukas. De toerentalsensor en deze krukaspositiesensor verzamelen hierover meetgegevens en geven deze door aan het motormanagement. Dit bepaalt met behulp daarvan het ontstekingstijdstip.
Daarvoor verwijdert u de stekkerverbinding en controleert u de interne weerstand van de sensor. Als de interne weerstand 200 tot 1.000 Ohm bedraagt (afhankelijk van de gewenste waarde), is de sensor in orde. Bij 0 Ohm is er een kortsluiting aanwezig en bij M Ohm een onderbreking.
Deze sensor zit op de cilinderkop van de auto motor gemonteerd.
De sensor bevindt zich bovenin, aan de voorkant van het motorblok. Het merendeel van de OPEL CORSA C (X01) | 2000.09-2009.12 nokkenassensoren zijn eenvoudig te demonteren. U hoeft alleen een boutje en stekkertje te verwijderen.
Waarom je nooit moet doorrijden met een kapotte krukassensor
Op het moment dat de krukassensor niet meer goed functioneert, kan óók de motor niet meer optimaal functioneren. De krukas is in dat geval niet meer op de juiste plek aanwezig. Doorrijden met een kapotte krukassensor is daarom een no-go.
Wanneer je harder dan 25 kilometer per uur rijdt, en je een brommend hoorbaar geluid hoort, kan dit wijzen op een kapotte lager. Je hoort dit geluid met name wanneer je een scherpe bocht maakt waardoor het gewicht van de auto naar een kant wordt geworpen.
Ook de moderne, ontkoppelde krukaspoelie met geïntegreerde trillingdemper is aan slijtage onderhevig. Het advies luidt daarom om moderne krukaspoelies elke 60.000 kilometer te controleren. Daarnaast is het aan te raden om de krukaspoelie tegelijkertijd met de distributieriem te vervangen.
Koppelingsplaat. De koppeling zorgt voor de verbinding tussen motor en versnellingsbak wat er uiteindelijk voor zorgt dat de krachten naar de wielen gaan. De koppelingsplaat is veelal gemaakt van organisch frictiemateriaal om op een soepele en comfortabele manier aan te grijpen, wat wenselijk is voor auto's op straat.
Het breken van een krukas kan verschillende oorzaken hebben. Het kan zijn dat het materiaal waarvan de krukas is gemaakt, niet sterk genoeg is of een bepaalde verzwakking heeft door verontreiniging. Daarnaast kan langdurige overbelasting ook een rol spelen.
De kosten van een krukas verschillen per type scooter en is afhankelijk van het type motor (2-takt of 4-takt). Hoe geavanceerder, hoe duurder de krukas en hoe meer werk het kost. Gemiddeld ligt de prijs tussen de 80 tot 150 euro.
De meeste motoren zijn uitgerust met twee nokkenassen. De nokkenassen staan door middel van een distributieriem of distributieketting in verbinding met de krukas van de motor. Bij een juiste timing zorgen de nokkenassen ervoor dat de in en uitlaat kleppen bediend worden.
Wanneer je de distributieriem moet vervangen, wordt door de fabrikant opgegeven. Grofweg is dit tussen 60.000 en 240.000 km.
Een tweetaktmotor (waarin takt voor slag staat) heeft geen nokkenas met kleppenmechanisme en geen distributie, wat gebruikelijk is bij de viertaktmotor. Door deze eenvoud is de tweetaktmotor lichter, goedkoper en betrouwbaarder. Werking: Omdat een tweetakt motor geen kleppen heeft moet deze gebruik maken van poorten.