Een retour kost de winkel ongeveer 12,50 euro. Alle teruggestuurde producten moeten namelijk door iemand bekeken worden. Dat is ook de reden dat sommige winkels kleding die minder dan 10 euro kost gewoon weggooien of meegeven aan een opkoper," zo zegt lector stadslogistiek Walther Ploos van Amstel tegen RTL Z.
Als je klant de retourkosten betaalt, scheelt dit jou kosten. Bovendien kan het zijn dat mensen beter nadenken over wat ze bestellen en terugsturen. Als een klant een product wil terugsturen, zijn de retourkosten in principe voor diens rekening.
Wat moet je terugbetalen? Je moet de verzendkosten van de heenzending en het aankoopbedrag terugbetalen, maar alleen als de klant zijn hele bestelling retourneert. De retourkosten hoef je niet te vergoeden.
Heb je een retourlabel ontvangen of geprint? Of heb je een digitale code voor retour ontvangen? Stuur je pakket direct en gratis terug.
Vaak ontvang je een tegoedbon of je geld terug. Dit is een gunst van de verkoper. Hij is dus niet verplicht om jouw product te ruilen of geld terug te geven. De mogelijkheid om te ruilen of teruggave van jouw geld moet op de kassabon staan of vermeld worden in de winkel zelf.
Ruilen of retourneren (terugbrengen) is geen recht, maar een extra service van een verkoper. De verkoper bepaalt daarvoor de regels, zoals: Binnen 7 dagen ruilen. Annuleringskosten betalen.
Ruilen is geen recht in fysieke winkels
Zij hoeven je dus überhaupt geen geld terug te geven als je spijt hebt van je aankoop. Uit klantvriendelijkheid doen winkeliers dit vaak wel, maar soms kiezen ze ervoor om een tegoedbon ter waarde van het bedrag aan te bieden.
Klanten krijgen bij een koop via internet een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van ontbinding tot 14 dagen na ontvangst van de goederen. Jij als webwinkelier bent verplicht zo'n retour te accepteren en het volledige aankoopbedrag terug te storten, ongeacht de reden die de klant opgeeft.
Wanneer je een beroep doet op je herroepingsrecht binnen de 14 dagen, is de verkopende partij verplicht het aankoopbedrag aan je terug te betalen. Dat betekent: prijs van het product, verzendkosten, administratiekosten, verpakkingskosten of creditcardkosten. Alles krijg je terug.
Je kunt je artikelen retourneren door je pakket naar een ophaalpunt te brengen. De kosten per retouraanvraag zijn 1,95 EUR, deze worden in mindering gebracht op je terugbetaling. Als je de aankoop hebt gedaan als geregistreerde gebruiker, kun je een retournering aanvragen in de sectie Retourneringen in je account.
Een webshop is verplicht om de verzendkosten terug te betalen, als de bestelling althans in zijn geheel wordt teruggestuurd. Als slechts een deel van de bestelling wordt teruggestuurd, dan hoeft de webshop de verzendkosten niet terug te betalen.
Wat kun je doen, als je van de koop af wilt binnen de bedenktijd? Als je iets hebt besteld bij een webwinkel, heb je vanaf de dag van ontvangst 14 dagen bedenktijd. Binnen die tijd kun je, zonder te vertellen waarom je iets wilt retourneren, afzien van je koop.
Het bedrag is volgens de winkel vooral symbolisch bedoeld. “Het bedrijf wil klanten meer bewust maken van de maatschappelijke impact van de goederenstroom”, zegt een woordvoerder van Wehkamp tegen RTL Nieuws. De winkel zou namelijk te maken hebben met maar liefst 50.000 teruggestuurde artikelen per dag.
Als u koopt in de winkel, vraag dan van tevoren aan de verkoper of u mag ruilen. Of dat u uw geld terugkrijgt als u het product terugbrengt als u spijt krijgt van uw aankoop. Mag u van de verkoper ruilen omdat u spijt hebt? Dan mag dit alleen als u het product niet gebruikt hebt en als het niet kapot is.
RetourkostenVoor het retourneren van artikelen met DHL betaal je 50 cent per artikel. De retourkosten betaal je met iDEAL tijdens het aanmelden van je retouren in Mijn Wehkamp. Voor artikelen bezorgd door Dynalogic of door een van onze partners betaal je geen retourkosten.
Het is een gunst van de verkoper. De verkoper mag daarom zelf bepalen of hij u laat ruilen. En hij mag ervoor kiezen om u alleen te laten ruilen als u een kassabon hebt.
Je kunt ongedragen items gratis retourneren binnen 100 dagen.
Hoge retourneerkosten. De retourneerkosten lijken het grootste probleem te vormen. Zo betaal je bij PostNL minimaal €29,30 om je pakket met Track & Trace te versturen naar China en ten minste €11 zonder Track & Trace. Bij DHL betaal je minimaal €24 om post naar China te versturen.
Uw recht op retour
Als je online een aankoop doet, heb je het recht om binnen veertien dagen na ontvangst van het product en zonder opgave van reden de aankoop te annuleren. Dit wordt het herroepingsrecht genoemd. U krijgt dan het volledige aankoopbedrag (inclusief de verzendkosten) terug.
We sturen in de meeste gevallen modeartikelen retour, gevolgd door elektronica en sportartikelen. Retourzendingen kosten webwinkeliers veel tijd en geld en daarom worden er veel teruggestuurde producten vernietigd.
Als je een koop op afstand doet, bijvoorbeeld via internet of telefonisch, geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen deze termijn kun je als je spijt krijgt je aankoop ongedaan maken. Dit mag zonder reden.
Moet ik een tegoedbon accepteren? Nee, maar soms is het de enige oplossing. Want als u iets in een winkel koopt is ruilen geen wettelijk recht. Het is een gunst van de verkoper.
Een klant heeft wettelijk het recht om een product binnen 14 dagen na ontvangst zonder opgave van reden aan te melden voor retour. Na deze periode heeft de klant nogmaals 14 dagen om het product daadwerkelijk retour te sturen. Maximaal ben je het product dan dus 28 dagen kwijt.