Geen wonder, want fabrikanten waren vele jaren verplicht om met xenon ook koplampsproeiers te monteren in Europa. Dat moest voorkomen dat de felle lampen tegenliggers zouden verblinden. Om diezelfde reden is automatische hoogteverstelling bij xenon verplicht.
Voertuigen die zijn uitgerust met xenonlampen, hebben koplampsproeiers nodig om de koplampen schoon en in goede staat te houden . De reden dat sproeiers nodig zijn op xenonkoplampen is omdat de geproduceerde lichtbundel zo fel is en vuil het uitgestraalde licht kan verstrooien - wat andere weggebruikers mogelijk kan verblinden.
KOPLAMPREINIGING: WETENSWAARDIGHEDEN
Lichtintensieve koplampen veroorzaken sneller verblinding. Daarom schrijft de wet bij dergelijke sterke koplampen koplampreinigingsinstallaties voor, en ook automatische koplampafstelling.
Auto's met Xenon die in gebruik genomen zijn na 31 december 2006 moeten zijn voorzien van een goed werkende koplampreinigingsinstallatie. Voor auto's die eerder in gebruik zijn genomen is die verplichting er niet. Uw auto kan op dat punt dus niet worden afgekeurd.
Xenon is een schaars element, waardoor het duurder is dan andere opties. Xenon koplampen zijn vaak een optie tegen meerprijs, dus je moet beslissen of je meer geld wilt uitgeven. En als je een tweedehands auto koopt met xenonlampen die bijna 10 jaar oud zijn, zullen vervangingsunits prijzig zijn.
Een xenonlamp heeft doorgaans een levensduur van zo'n 3.000 uur. Hoeveel kilometer je daarmee kunt rijden hangt een beetje af van je gemiddelde snelheid, maar je kunt al gauw 120.000 km rijden met een setje xenon lampen.
Moet je een Xenon lamp af-fabriek vervangen, houd dan rekening met 200-250 euro. Xenon af-fabriek lampen, maten zoals D1S en D2S zijn duurder in aanschaf en daar komen de montagekosten nog bij. LED lampen zijn het duurst om te vervangen, 200-300 euro is geen uitzondering.
De koplampsproeiers en nivelleringssystemen kunnen alleen worden afgekeurd als ze zijn gemonteerd en niet werken of duidelijk defect zijn . Als ze ontbreken en u vindt dat ze gemonteerd moeten worden, geef dan toestemming en adviseer.
Omdat het koplampreinigingsapparaat alleen betrekking heeft op het dimlicht, moet het worden uitgerust met een dergelijke uitrusting zolang de helderheid van de dimlichtbron meer dan 2000 lumen bedraagt. Anders wordt het voertuig niet gecertificeerd en kan het niet worden verkocht. De koplamp is echter niet standaard. De LED's van het ruitenwissersysteem zijn niet zo ...
Een koplamp wordt ook doffer aan het eind van de levensduur, dus als je één koplamp vervangt wordt de weg niet meer gelijkmatig verlicht. Dat maakt rijden in het donker gevaarlijker.
Het koplampsproeisysteem heeft een elektrisch aangedreven rotatiepomp die water of reinigingsvloeistof onder hoge druk van buitenaf op uw koplampglas spuit. Dit betekent veiliger rijden in regen, sneeuw en modderige wegomstandigheden .
Hoe het werkt
De aansturing van de koplampsproeiers gebeurt doorgaans via de voorruitreinigingsinstallatie. Elke keer als de bestuurder de voorruit reinigt, worden de koplampen ook automatisch gereinigd. Deze koppeling vindt alleen plaats als de verlichting is ingeschakeld.
Als uw auto is ontworpen om halogeenlampen te gebruiken, kunt u niet zomaar xenonlampen installeren - ze passen fysiek niet . Bekijk deze vergelijking van een halogeen- en een xenon-HID-lamp: Als u de voetstukken van de lampen vergelijkt, ziet u dat ze er totaal anders uitzien en daarom niet uitwisselbaar zijn.
In 2012 is besloten door de overheid dat Xenon verlichting volledig legaal is in Nederland voor alle auto's op de markt ongeacht bouwjaar, echter mag men wel boetes uitdelen aan voertuigen waarvan de Xenon verlichting extreem verblindend is.
Welke auto's hebben koplampsproeiers? Koplampsproeiers zijn niet standaard op alle auto's, maar worden vaker aangetroffen op duurdere modellen, voornamelijk Europese merken zoals BMW, Audi en Mercedes-Benz . Veel andere fabrikanten bieden ze echter als optionele extra's aan op hun voertuigen.
Een koplampreinigingssysteem is voor hen niet wettelijk verplicht . Veel autofabrikanten ontwerpen hun LED- of xenonlampen zo dat ze de grenswaarde niet overschrijden.
Xenon koplampen zijn meer dan tweemaal zo helder als halogeen koplampen – 3200 lumen vergeleken met 1500 lumen – daarom verlichten xenon koplampen een groter deel van de weg dan halogeen koplampen. Halogeen koplampen zijn echter effectiever bij mistig weer.
Regelmatig reinigen: Een zachte zeepoplossing kan helpen om ophoping van vuil en chemicaliën te voorkomen. Koplampbeschermingsfolie: Een investering die zich terugbetaalt door het bieden van een fysieke barrière tegen UV-straling en schurende deeltjes.
Het lampje zit meestal net boven de registratie en wordt gebruikt om de kentekenplaat in het donker te verlichten, waardoor het makkelijk leesbaar is voor ANPR-camera's en de politie. Als dit lampje gebarsten of defect is, zou uw auto de APK moeten afkeuren en moet u het lampje vervangen of het probleem oplossen om het te laten slagen.
Het zou alleen falen als de barst of de breuk de verkeerde kleur licht voor het doel blootstelde, bijvoorbeeld het achterlicht aan de passagierszijde was gebarsten boven het remlicht waardoor wit licht in plaats van rood werd blootgesteld, wat resulteerde in een mislukking. Koplampen worden ook gecontroleerd op hun richting, hoogte en hoek.
Elektrisch storingslampje
ð© Gerelateerde problemen: Voorbeelden zijn problemen met de accu, een probleem met de dynamo of problemen met de bedrading. ð APK-keuring goedgekeurd of afgekeurd: Het lampje zelf leidt niet altijd automatisch tot een afkeuring , maar ernstige elektrische problemen kunnen wel tot een afkeuring leiden vanwege de impact op de algehele veiligheid van het voertuig.
Xenon-vervangingskoplampen zijn ongeveer 2-3x duurder (exclusief arbeidskosten) dan halogeenlampen , maar ze zijn ook 2-3x helderder en gaan tot 10x langer mee. Xenonlampen kunnen worden vervangen voor slechts $ 50, maar het kan u meer dan $ 300 kosten als u de dealer het voor u laat doen.
Xenon-zaklampen zijn meestal beter bestand tegen schokken en lage en hoge temperaturen dan ledzaklampen. Krachtige ledzaklampen zijn vaak duurder dan gewone ledzaklampen, maar ze gaan ook langer mee en hebben meestal een langere brandduur, soms meerdere uren langer dan een lamp met een xenon- of led-lichtbron.
Wettelijk is 8000K de hoogst toegestane K waarde. Daarboven wordt het licht te blauw. Een van de APK-eisen is namelijk dat het licht overwegend geel of wit van kleur is. Dus hoe hoger de K-waarde van je xenonverlichting, hoe blauwer het licht.