In Duitsland liggen de winkels bij de start van het schooljaar vol met puntzak- ken. Ze heten de Schultüte of Zuckertüte (zie foto). De zakken zijn gevuld met snoep en kleine cadeautjes, zoals schrijf- gerief en speelgoed. Ouders geven ze aan hun kind dat voor het eerst naar de lagere school gaat.
Schooltijden basisschool Duitsland
Basisscholen beginnen om 8:00 uur en eindigt om 12:00 uur (1/2 keer in de week) of 13:00/14:00 uur (3/4 keer in de week). Het eerste basisschool jaar hebben de kinderen één 'lange' dag per week.
De Schultüte vul je met cadeautjes, snoep en schoolbenodigdheden. Op de dag van de Einschulung lopen alle kinderen in Duitsland vol trots met deze puntzak en hun nieuwe schooltas naar school. Echter word de puntzak thuis pas opengemaakt in het bijzijn van familieleden en daarna word er thuis verder gefeest.
De leerlingen kunnen kiezen uit: wiskunde, Duits, Latijn, Grieks, Natuurwetenschappen, Godsdienst en Geschiedenis. Das Abitur (het diploma) geeft toegang tot de universiteiten en hogescholen. Het hoger en wetenschappelijk onderwijs wordt in Duitsland aangeduidt met hochschulsystem.
De Duitsers tellen door vanaf de eerste klas van de Grundschule. Die duurt vier jaar, dus tot en met groep vier. Leerlingen zijn dan een jaar of negen, tien oud. Waar Nederlandse scholieren dan nog twee jaar naar de basisschool gaan, vertrekken Duitse kinderen al naar de Hauptschule, Realschule of het Gymnasium.
Houding ten opzichte van kinderen
Over het algemeen behandelen Duitse ouders hun kinderen als volwassenen en spreken ze ook zo tegen hen . Omdat ze veel waarde hechten aan onafhankelijkheid en verantwoordelijkheid, behandelen ze hun kleintjes met vertrouwen en respect en stellen ze gezonde grenzen. Ze verwachten echter hetzelfde van hun kinderen.
Een kegel vol cadeautjes
Blijkbaar moet de gedachte om de komende 12-13 jaar elke dag naar school te gaan, worden "verzacht" met snoep en cadeautjes - een traditie die teruggaat tot het begin van de 19e eeuw. Ouders vullen de kegels, zelfgemaakt of gekocht, met lekkernijen, schoolspullen en kleine cadeautjes.
De Schultüte, of "schoolkegel", is een versierde kartonnen kegel van geschenken die traditioneel aan Duitse kinderen wordt gegeven op hun eerste dag van het eerste leerjaar . De traditie begon in het begin van de 19e eeuw in Saksen en verspreidde zich door de jaren heen door heel Duitsland.
Een eerste schooldag zonder Schultüte is in Duitsland ondenkbaar. Al in de late achttiende eeuw kregen kersverse schoolkinderen een zakje met lekkers cadeau, bedoeld om de overgang naar school te verzoeten. In deze tijd vullen ouders de puntzak vooral met speelgoed, snoep en nuttige dingen voor school.
Algemeen vormend onderwijs (primair en voortgezet onderwijs) De voltijd leerplicht geldt in Duitsland vanaf het zesde levensjaar, wanneer men naar de basisschool gaat.
Het Duitse schoolsysteem
Uw kinderen moeten vanaf zes jaar naar school, want schoolbezoek is verplicht in Duitsland. De meeste scholen in Duitsland worden gerund door de staat en bieden gratis onderwijs .
Mittlerer Schulabschluss (of een ander diploma)
Het Mittlerer Schulabschluss is het diploma van de onderbouw van het voortgezet onderwijs. In sommige deelstaten heet het diploma anders. Duur: meestal 6 jaar (Klasse 5 - Klasse 10), in de deelstaten Berlijn en Brandenburg 4 jaar (Klasse 7 - Klasse 10).
De meeste kleuterklassen starten de dag in de kring. Er wordt gezongen of gepraat over iets dat de kinderen bezighoudt, zoals bepaalde jaarfeesten of de seizoenen. De rest van de dag zijn kinderen meestal spelenderwijs aan het leren in groepjes.
Banaan, appel, aardbeien, druiven, nectarine, peer, bramen, frambozen, etc. Ze kunnen allemaal mee, al dan niet in stukjes gesneden. Rozijnen, abrikozen, vijgen, appelstukjes (met kaneel) en pruimen zijn allemaal gedroogd te koop en een lekker zoet en verantwoord tussendoortje.
In de kleuterklas kan je kind knutselen, zingen, dansen en samen spelen. Zo leren kleuters op een speelse manier praktische vaardigheden, maken ze kennis met taal en ontwikkelen ze hun sociale vaardigheden.
Duitsers hechten aan de beleefdheidsvorm 'Sie'. Gebruik van voornamen en tutoyeren is onbeleefd. In sectoren waar jongeren werken zijn er wel lossere omgangsvormen, denk aan ICT-bedrijven of de creatieve industrie. Gebruik wel pas 'du' als de zakenpartner dat voorstelt.
Typische Duitse kenmerken en eigenaardigheden worden weerspiegeld in verschillende aspecten van het dagelijks leven en de cultuur. Deze omvatten een uitgesproken punctualiteit en efficiëntie, een voorkeur voor orde en bureaucratie, een toewijding aan de autocultuur en een liefde voor bier en worst.
Schrijfwaren voor het starten van school
De Schultüte is vaak gevuld met snoepgoed of speelgoed .
De schooldagen beginnen vroeg, om 7:20. De meeste kinderen komen lopend naar school, zelfstandig, in groepjes met vriendjes/klasgenoten. De schooldag eindigt om 13:00 (3 keer in de week) of 12:00 (2 keer in de week). De kinderen hebben altijd huiswerk, vanaf de 1e schooldag, meestal duits en mathematik.
Het is in Duitsland niet verplicht om een kind naar de kleuterschool te sturen (hoewel het recht daartoe wel bestaat). In maart 2022 ging slechts 30,2% tot 58,6% van de kleuters naar de kleuterschool in verschillende deelstaten.
In tegenstelling tot wat stereotypen beweren, zijn de meeste Duitse ouders die ik heb ontmoet het tegenovergestelde van streng. Ze hechten veel waarde aan onafhankelijkheid en verantwoordelijkheid . Die ouders in het park negeerden hun kinderen niet; ze vertrouwden ze. Berlijn heeft geen 'free range parenting'-beweging nodig, want free range is de norm.
De school in Hamburg is in 1994 opgericht met als doel het geven van onderwijs in de Nederlandse taal en cultuur aan Nederlandstalige kinderen die het dagonderwijs volgden aan een Duitse basisschool (Grundschule) of internationale dagschool.
Gelukkig wordt Duitsland over het algemeen beschouwd als een geweldige plek om kinderen op te voeden . Een onderzoek uit 2020 van Asher en Lyric rangschikte Duitsland zelfs als het zevende beste land ter wereld om een gezin op te voeden. Dit was gebaseerd op zes belangrijke factoren, waaronder veiligheid, geluk, kosten, gezondheid, opleiding en tijd.