Waarom geven winkels geen geld terug?

Ruilen is geen recht in fysieke winkels Zij hoeven je dus überhaupt geen geld terug te geven als je spijt hebt van je aankoop. Uit klantvriendelijkheid doen winkeliers dit vaak wel, maar soms kiezen ze ervoor om een tegoedbon ter waarde van het bedrag aan te bieden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op radar.avrotros.nl

Is een winkel verplicht om geld terug te geven?

Geen bedenktijd aankoop winkel

Vaak ontvang je een tegoedbon of je geld terug. Dit is een gunst van de verkoper. Hij is dus niet verplicht om jouw product te ruilen of geld terug te geven. De mogelijkheid om te ruilen of teruggave van jouw geld moet op de kassabon staan of vermeld worden in de winkel zelf.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op das.nl

Heeft een consument altijd recht op geld terug?

Klanten krijgen bij een koop via internet een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van ontbinding tot 14 dagen na ontvangst van de goederen. Jij als webwinkelier bent verplicht zo'n retour te accepteren en het volledige aankoopbedrag terug te storten, ongeacht de reden die de klant opgeeft.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ictrecht.nl

Wat als een bedrijf geen geld terug geeft?

Heb je een overeenkomst met een bedrijf of persoon, maar houdt die zich niet aan de gemaakte afspraken? Dan kun je de andere partij in gebreke stellen, de overeenkomst ontbinden, jouw geld terug vragen of een schadevergoeding eisen. Bekijk wat je moet doen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op das.nl

Kan ik een tegoedbon weigeren?

Moet ik een tegoedbon accepteren? Nee, maar soms is het de enige oplossing. Want als u iets in een winkel koopt is ruilen geen wettelijk recht. Het is een gunst van de verkoper.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Terugbetalingen voor artikelen ZONDER ze terug te sturen. ENORME FRAUDE kans

37 gerelateerde vragen gevonden

Wat zegt de wet over retourneren?

Als u iets koopt op afstand, moet de verkoper u informeren over onder andere het product en de bedenktijd. In veel gevallen krijgt u een bedenktijd van 14 dagen waarbinnen u de koop ongedaan kunt maken. Dit geldt niet bij bijvoorbeeld de aankoop van een krant, reis of maatpak.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Heb je altijd recht op 14 dagen bedenktijd?

Als je een koop op afstand doet, bijvoorbeeld via internet of telefonisch, geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen deze termijn kun je als je spijt krijgt je aankoop ongedaan maken. Dit mag zonder reden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Hoe kun je geld terugvorderen?

Terugstorten via de bank

U kunt de bank vragen om de onterechte incasso terug te boeken. Dit kan binnen 13 maanden na de afschrijving van het bedrag. U moet dan zeggen waarom u het bedrag terug wilt hebben. Uw bank controleert eerst of u een geldige toestemming gaf voor de automatische incasso.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Hoe kan ik geld terugvorderen?

Dit kan alleen bij automatische incasso's. Vraag uw bank om de automatische incasso te storneren. Of doe dit zelf via internetbankieren. Dit kan meestal via het overzicht van 'incasso's' of 'automatische incasso's'.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op juridischloket.nl

Hoe kan ik geld terug halen?

Wilt u uw geld terugkrijgen? Neem hiervoor contact op met uw bank.Geef aan dat u per ongeluk geld heeft overgemaakt naar een verkeerde bankrekening. Hierbij is de eerste stap: de ontvanger achterhalen, vraag om de contactgegevens van de rekeninghouder.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op invorderingsbedrijf.nl

Wat te doen bij een miskoop?

Laat de verkoper weten wat er mis is met uw aankoop, bijvoorbeeld:
  1. Het product is beschadigd.
  2. Het product werkt niet.
  3. Het product is anders dan wat er in de advertentie staat. Er mist bijvoorbeeld een onderdeel. Of de maten kloppen niet.
  4. Het product is niet geleverd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op juridischloket.nl

Kan ik nog afzien van een aankoop?

Als u iets koopt via internet, telefoon, op straat of aan de deur, heeft u 14 dagen bedenktijd.Tijdens deze bedenktijd kunt u de koop ongedaan maken. De verkoper moet u vertellen over de bedenktijd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op juridischloket.nl

Wat zijn je rechten als consument?

Rechten bij een koopovereenkomst

een product zonder beschadigingen; een compleet product; een product dat over de kwaliteiten beschikt die de verkoper heeft aangegeven; vermelding door de verkoper van bijkomende kosten, zoals bezorgkosten of installatiekosten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Kan een winkel cash geld weigeren?

De wet verplicht niemand om wettige betaalmiddelen te accepteren. Winkeliers mogen contant geld (biljetten en munten) of betalen met een pinpas of creditcard weigeren. Wel moeten winkeliers duidelijk laten weten welke betaalmiddelen ze niet accepteren. Bijvoorbeeld via raamstickers of kassastickers.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Is een kassabon verplicht?

Een kassabon is niet altijd nodig. Je moet wel bewijzen dat je het product in de betreffende winkel hebt gekocht. Dat kan bijvoorbeeld ook door een bankafschrift.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Wat kan je niet retourneren?

Dit kun je niet retourneren
  • Cadeaubonnen en -kaarten.
  • Artikelen die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet retour mogen (waarvan de verzegeling is verbroken)
  • Digitale artikelen (ebooks, luisterboeken en games)
  • Software abonnementen/producten (waarvan de verzegeling is verbroken)

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bol.com

Kan je gestort geld terughalen?

De bank is verplicht een foutieve overboeking op korte termijn te herstellen. Het bedrag moet worden teruggevorderd van de ontvanger. Daarna moet het worden overgemaakt naar het juiste rekeningnummer. De schade die is ontstaan door de verkeerde overboeking, kun je verhalen op de bank.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Hoe krijg je je geld terug als je bent opgelicht?

Eerst stuurt je bank een terugstortverzoek naar de dader. Wordt het geld niet binnen 3 weken terugbetaald, dan krijg je de gegevens van de persoon. Die gegevens stuur je door naar de deurwaarder, die je geld terugvordert.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ad.nl

Hoe lang duurt het om je geld terug te krijgen?

Een terugbetaling wordt normaal gesproken binnen twee werkdagen verwerkt. Houd rekening met weekeinden. In het minst gunstigste geval kan het tot vijf dagen duren voordat het geld binnen is op de rekening van jouw klant. Wanneer er betaald is via een automatische incasso, bestaat er een terugbetaaltermijn van 56 dagen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op guide.paypro.nl

Is een winkel verplicht om te ruilen?

Er bestaat geen wettelijk recht op ruilen. Veel winkels hebben een eigen beleid ('ruilen binnen dertig dagen op vertoon van uw kassabon'), maar dit is in feite een gunst van de winkelier. Een winkel is dus in het algemeen niet verplicht om een product van u terug te nemen als het product u niet bevalt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op judex.nl

Kan je na 30 dagen nog retourneren?

Een klant heeft wettelijk het recht om een product binnen 14 dagen na ontvangst zonder opgave van reden aan te melden voor retour. Na deze periode heeft de klant nogmaals 14 dagen om het product daadwerkelijk retour te sturen. Maximaal ben je het product dan dus 28 dagen kwijt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op webwinkelkeur.nl

Hoe lang kun je een koop ongedaan maken?

Indien u een koop op afstand heeft gedaan - bijvoorbeeld via internet, via de telefoon, of van een verkoper aan de deur - heeft u recht op een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. De wettelijke bedenktijd houdt in dat u binnen 14 dagen mag afzien van uw aankoop zonder dat u daarvoor een reden hoeft te geven.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rechtstelefoon.nl

Heb ik recht op retourneren?

Wanneer je online, telefonisch of aan de deur een aankoop doet, heb je als consument wettelijk gezien 14 dagen bedenktijd. In die periode mag je dus van afzien van de afname van een product of dienst of een artikel retourneren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op veritasadvies.com

Kan je ruilen zonder prijskaartje?

Het is een gunst van de verkoper. De verkoper mag daarom zelf bepalen of hij u laat ruilen. En hij mag ervoor kiezen om u alleen te laten ruilen als u een kassabon hebt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Welke rechten heb je als klant?

Als u een product of dienst verkoopt aan een niet-zakelijke klant dan valt dit onder het consumentenrecht. Consumentenrecht gaat over de rechten en plichten van uw klant. Zoals het recht op garantie, bedenktijd bij online verkoop en verkoop buiten de verkoopruimte (colportage).

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemersplein.kvk.nl

Populaire vragen