Het herstel van de wereldhandel dat halverwege 2020 sneller inzette dan verwacht zorgde voor een capaciteitstekort in het zeetransport. Daardoor stegen de prijzen van zeecontainers fenomenaal: van pak 'm beet 2000 dollar (1700 euro) per stuk in november 2020, tot bijna 14.000 dollar deze maand.
De prijs van zeecontainers is geëxplodeerd en dat heeft gevolgen voor het winkelaanbod. ,,Uiteindelijk moeten we de hogere transportkosten wel doorberekenen.'' Foto: ANP. Bedrijven in de Rotterdamse haven hebben de grootste moeite om containers te vinden om bestellingen uit Azië hier naartoe te halen.
Zeecontainers zijn er ook al te weinig. Aan het begin van de coronacrisis raakte het vervoer van en naar China, waar veel producten en onderdelen voor Europa worden gemaakt, ontregeld. Havens sloten en zeecontainers kwamen op andere plekken terecht dan gebruikelijk. Veel containerschepen werden uit de vaart gehaald.
De prijs voor het verschepen van een 40 voet container vanuit China naar Nederland ligt tussen de €1.500,- en €8.000,- voor het zeetransport alleen. Hier komen de douane- en havenkosten bovenop. Voor de invoerrechten en de administratieve kosten in de haven kunt u het beste contact opnemen de expediteur.
Het (voorlopig) grootste containerschip ter wereld, de Ever Alot, is aangekomen in de haven van Rotterdam. Het schip van bijna 400 meter lang en 61,5 meter breed kan maximaal 24.004 containers van 20 voet (ongeveer 6 meter) vervoeren.
De prijzen voor transport naar Rotterdam zijn sinds het uitbreken van de coronacrisis al met meer dan 11.000 Amerikaanse dollar gestegen, want aan het begin van 2020 schommelde de prijs voor het transport van een 40-voets-container van China naar Nederland tussen de 1.500 en 2.000 Amerikaanse dollar.
Productie van China naar Friesland
Door een opeenstapeling van vertragingen stijgen de containerprijzen hoger en hoger. Sinds mei vorig jaar is de prijs voor een container van Shanghai naar Rotterdam bijna tien keer zo duur geworden. Tegenwoordig betalen importeurs 13.653 dollar voor een container van 40 foot.
Het herstel van de wereldhandel dat halverwege 2020 sneller inzette dan verwacht zorgde voor een capaciteitstekort in het zeetransport. Daardoor stegen de prijzen van zeecontainers fenomenaal: van pak 'm beet 2000 dollar (1700 euro) per stuk in november 2020, tot bijna 14.000 dollar deze maand.
Hoe lang gaat een zeecontainer mee? Nieuwe opslagcontainers gaan ongeveer 20 tot 25 jaar mee. Afhankelijk waarvoor de container wordt gebruikt, zal de conditie variëren. In het verleden is gebleken, dat de 40ft containers minder schade ondervinden onderweg op zee dan de 20ft containers.
Wat kost het transport voor de zeecontainer bij CBOX? Bij CBOX Containers kun je nu jouw 8ft, 10ft of 20ft container overal in Nederland laten leveren voor €119,- per rit! Een goedkoper transporttarief ga je niet vinden.
Twee jaar geleden werden voor het transport van een 40ft container vanuit China naar Antwerpen nog prijzen tussen de 700 en 1700 euro betaald. Wij kregen een prijsvoorstel onder ogen om in januari 2021 een container vanuit China in Antwerpen te bezorgen: maar liefst 9.450 US dollar.
Het containertransport is niet voor niets een veelbesproken vervoerssysteem. Het heeft de internationale handel sneller, goedkoper en efficiënter gemaakt. Dit heeft containertransport tot een echt succes gemaakt binnen internationale handels- en transportsystemen.
De prijs voor een 40ft zeecontainer is afhankelijk van of je deze bij ons huurt of koopt. Een 40ft zeecontainer kun je al huren vanaf €6,- per dag! Mocht je de 40ft container willen kopen dan hangt de prijs af van de kwaliteit van de container.
World Container Index blijft dalen: transport container van China naar Rotterdam kost nu 11.099 dollar. De kosten voor het wereldwijde transport voor containers zijn ook afgelopen week op vrijwel alle belangrijke handelsroutes gedaald. Van Shanghai naar Rotterdam kost het transport nu 11.099 dollar per container.
De transittijd van een containerschip van Shanghai (China) naar Rotterdam (haven naar haven) is ongeveer 47 dagen. De transittijd is de tijd dat een zeecontainer vaart om van de Haven Shanghai (China) naar de Haven Rotterdam te komen.
De kosten van zeevracht hangen van verschillende factoren af. De vanaf prijs voor zeevracht is €0,39 per kilometer. Dit is inclusief 20% korting die u via ServiceRight Koeriers ontvangt. De kosten hangen dus onder andere af van de afstand die er afgelegd moet worden.
Wat is het maximaal aantal containers dat op een trein vervoerd kan worden? Een goederentrein kan maximaal 41 x 40ft High Cube containers vervoeren. Wat is de maximale payload van spoorvervoer? Het maximaal toegestane gewicht van spoorvervoer per land is tussen de 22 en 23 ton.
De tarieven om containers naar Europa te verschepen zijn net dagkoersen. Was voorheen een bedrag van ca. € 1300,- gangbaar voor een container, recentelijk waren die al met € 5000,- gestegen en momenteel wordt al een tarief van € 15000,- gevraagd.
Het kan varen met een snelheid van 24 knopen, ongeveer 50 kilometer per uur. Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter. De hoofdmotor is 21 meter lang, 5 meter breed en 14 meter hoog en levert 98.000 pk.
Offshore constructieschepen. Het grootste schip ter wereld is het offshore constructieschip de 'Pioneering Spirit' van rederij Allseas. De supercatamaran heeft een lengte van 382 m en een breedte van 123 m, even groot als twee supertankers en in oppervlakte gelijk aan acht voetbalvelden.
Bovendien is de verloren lading maar 0,001 procent van álle containers ter wereld die op schepen rondvaren op zee: 25 miljoen. In de video hieronder leggen we je uit hoe er in 60 jaar tijd 25.000.000 containers zijn bijgekomen en waarom die container weleens de uitvinding van de eeuw is genoemd.