Presta-ventielen zijn bij uitstek geschikt voor fietsen omdat ze licht zijn, er een kleiner gat in de velg voor nodig is, de afdichting enkel luchtdruk vereist en ze verlengd kunnen worden voor gebruik op hoge velgen. Een Schrader-ventiel is meestal te vinden op auto's en minder dure fietsen.
De werking van het Schraderventiel is gebaseerd op de werking van een terugslagventiel. Dit houdt in dat het ventiel slechts in één richting lucht (gas) zal doorlaten en als dit gas tracht terug te stromen zal het ventiel zich sluiten. Deze terugslag van gas wordt tegengehouden vandaar de naam terugslagventiel.
Een schrader ventiel oppompen
Voor het schrader ventiel gebruik je het grote gat van de fietspomp. Natuurlijk kan je ook een compressor gebruiken. Kijk goed op je fietsband hoeveel bar er maximaal in kan. Bij te hard opgepompte banden loop je het gevaar tijdens een fietsronde opeens een oerknal te horen.
Er zijn drie soorten ventielen: Hollands Ventiel (Dunlop) Frans ventiel (Presta) Auto ventiel (Schräder)
Presta-ventielen zijn bij uitstek geschikt voor fietsen omdat ze licht zijn, er een kleiner gat in de velg voor nodig is, de afdichting enkel luchtdruk vereist en ze verlengd kunnen worden voor gebruik op hoge velgen. Een Schrader-ventiel is meestal te vinden op auto's en minder dure fietsen.
Er zijn drie soorten ventielen: Hollands Ventiel (Dunlop) Frans ventiel (Presta) Auto ventiel (Schräder)
Presta is een Spaanse meisjesnaam en betekent "haast, snel".
Auto ventiel (Schrader, AV)
Omdat dit ventiel ook bij auto's gebruikt word kun je hem echt overal oppompen. Bij elk tankstation of garage is zo'n pomp te vinden. Deze kun je wederom niet oppompen met een normale fietspomp.
Het Franse ventiel is smaller dan de andere fietsventielen en dit maakt het ventiel erg geschikt voor sportvelgen, zoals een wielrenfiets heeft. Het gat in de velg heeft een 2 mm kleinere diameter. Dit resulteert in een sterkere velg dan andere fietsventielen met een grotere diameter.
Bevestig de pompkop op het ventiel. Gebruik de grote opening bij het Autoventiel om de band op te pompen. Bij het Hollands en Frans ventiel gebruikt u de kleine opening. Pomp tot de gewenste bandenspanning is bereikt.
Als er lucht uit de pomp komt, maar niet de band in lijkt te gaan, moet je wellicht de pompkoppeling iets bijstellen. Ontkoppel hem en bevestig opnieuw om de vergrendeling te verbreken.
Wel merkwaardig dat er in alle gevallen nooit echt een lekkage is gevonden. Maar het oppompen kan in veel gevallen ook met een moderne fietspomp die vaak ook over een autobandventiel aansluiting beschikt. Er zijn immers ook fietsbanden met een dergelijk ventiel.
In principe kun je met elke fietspomp een band van een e-bike oppompen. Echter is het veel fijner om met een hogedrukpomp een fietsband van een elektrische fiets op te pompen.
Bevestig de pompkop op het ventiel. Gebruik de grote opening bij het Autoventiel om de band op te pompen. Bij het Hollands en Frans ventiel gebruikt u de kleine opening. Pomp tot de gewenste bandenspanning is bereikt.
Met een Schraderventiel kun je je banden oppompen bij een tankstation, zonder verloopje. In de meeste gevallen stel je de pomp eerst in op de gewenste spanning, het apparaat zal vervolgens zelf je band op die ingestelde spanning brengen. Als je zelf met de hand moet pompen, doe dat dan steeds met kleine pufjes.
Het ventiel is buisvormig en bevat een drukventiel met veer waardoor de lucht kan circuleren. Het ventiel met bandenspanningsensoren (TPMS): zoals de naam het zegt, is dit ventiel uitgerust met een sensor die permanent de druk in de banden meet.
Dit ventiel is een relatief brede cilinder met in het midden een pennetje. Door dit pennetje in te drukken is het ventiel te openen, zo kan men de band laten leeglopen. In een pomp voor dit type ventiel (of in de verloopnippel) bevindt zich een staafje om het pennetje tijdens het oppompen in te drukken.
Frans ventiel reparatie setjeMet het tooltje om het binnenwerkje eruit te schroeven, en de nieuwe te kunnen plaatsen. Met reserve ringetje om ventiel stevig aan de velg te kunnen draaien. En een reserve zwart stof-kapje. Altijd handig om een krom of afgebroken ventiel te vervangen.
Capfun is een Frans bedrijf. Wij zijn geen Tour Operator en dus eigenaar van onze eigen campings. Elk jaar investeren wij in onze campings om die steeds leuker te maken. Onze 105 campings zijn klaar om u te verwelkomen voor het seizoen 2018!
De Lezyne Macro Floor Drive is de beste fietspomp. Deze krachtige hogedruk voetpomp gaat tot wel 15,1 bar en heeft een mooie drukmeter. Met deze Lezyne Macro Floor Drive pomp je snel en makkelijk je banden op tot exact jouw gewenste bandendruk. Het is niet de goedkoopste, niet de duurste, maar wel de beste fietspomp.
Wat is een Top Presta kampeerplaats? Als je een Top Presta kampeerplaats reserveert dan krijg je een plaats met hierop een huisje met bijvoorbeeld een tafel en stoelen, ligbedden en een barbecue.
De ideale bandenspanning voor gewone en elektrische fietsen ligt tussen de 3,5 en de 4,5 bar. Hoeveel luchtdruk de fietsband moet hebben is ook afhankelijk van het soort fiets. De juiste bandenspanning staat meestal weergegeven op de zijkant van de fietsband.
Bandenspanning fiets
Een zachte band heeft een lage spanning, zeg 1 bar. Hard opgepompte banden hebben 2 of wel 8 bar, dat hangt af van het type band. Dikke mountainbikebanden hoef je niet zo hard op te pompen om comfortabel te kunnen fietsen. Dunne racebandjes moeten behoorlijk hard zijn voor een snelle rit.
Klassiek/ Dunlop fietsventiel
Men moet eerst het ventielinzetstuk en de bovenmoer verwijderen om het ventiel door het ventielgat te kunnen steken. Oppompen kan men de binnenband pas als het ventiel en de moer weer zijn aangebracht. Bij het traditionele dunlop-ventiel is het niet mogelijk de luchtdruk te meten.