De duurste kledingmerken ter wereld geven je elegantie en originaliteit. Het betalen van een hoge prijs voor kleding is voor velen een levensstijl geworden. Dit komt omdat, hoewel er veel kleding is die mensen tegen lage prijzen kunnen kopen, de duurste kleding moderniteit, originaliteit en stijl biedt.
Accessoires inbegrepen in het kledingstuk
Maar vaker wel dan niet, trendy kleren doen have accessoires. Dit is nog een reden waarom ze zo duur zijn. Kledingstukken met applicaties, veters, voeringen, steentjes of andere elementen hebben vaak een hogere prijs.
"Heel veel mensen kopen graag A-merken vanwege het imago", zegt Joyce Donat van de Consumentenbond tegen Editie NL. "Het is iets waarmee ze opgegroeid zijn en waarvan ze denken dat de kwaliteit beter is dan die van het huismerk." A-merken zijn producten met een grote naamsbekendheid, zoals Calvé en Ariel.
Kleding kopen is voor iedereen mogelijk en het is een opperbest tijdverdrijf. Alternatieven voor vrouwelijke, persoonlijke en hygiënische verzorging. Toch heeft dit verschijnsel aantoonbare gevolgen. Tweedehands winkels ontvangen meer kleding dan ooit!
Waarom kiezen voor een merk? Sommige kinderen groeien op met het dragen van merkkleding. Dit wordt dan een nieuwe standaard en dit kan er voor zorgen dat je het draagt omdat je het gewend bent of omdat je geen genoegen meer neemt met 'minder'.
Succesvoller in merkkleding
Je ziet er niet alleen mooi uit in merkkleding, maar het maakt je onbewust ook succesvoller, blijkt uit onderzoek. Mensen die merkkleding dragen met een duur en herkenbaar label krijgen bij een sollicitatieproces bijvoorbeeld meer loon toegewezen, en halen bij een collecte meer geld op.
Sevn Alias nam The North Face, samen met rappers als Ronnie Flex en rapgroep SBMG, uit de straatcultuur mee en maakte het populair in de hiphopwereld, waarna andere hiphopartiesten het merk ook gingen dragen. Het merk is niet alleen populair onder hiphoppers, ook BN'ers dragen het, zoals bijvoorbeeld Humberto Tan.
Mensen weten vaak niet dat bij het maken van fast fashion kleding enorm veel vervuiling komt kijken. De vervuiling vindt al plaats bij de productie van de grondstoffen en materialen waar de kleding van gemaakt wordt. Per T-shirt is er ongeveer 2500 liter water nodig en voor een spijkerbroek zelf 7000 liter!
Met een sterk merk identificeert en positioneert de aanbieder zichzelf en haar producten/diensten op onderscheidende wijze. Dit vereenvoudigt het keuzeproces van potentiële klanten, medewerkers én partners. Ook zorgt een sterk merk voor kaders waardoor communicatie naar alle belangenpartijen eenduidiger verloopt.
Veel beslissingen nemen we met ons impulsieve brein.” Mensen denken dus niet na over waarom ze iets moeten hebben, of wanneer ze het zouden gebruiken, maar kopen het omdat het onmiddellijke voldoening geeft, waardoor je je eventjes goed voelt. Zo koop je dus vaak dingen die je niet nodig hebt.”
Gemak motiveert
'Altijd (24/7) kunnen winkelen', blijkt de belangrijkste motivatie (genoemd door 68 procent van de respondenten), gevolgd door lagere prijzen (55 procent). Voor een gevoelige categorie als consumentenelektronica gaf 64 procent van de ondervraagden aan de prijs als belangrijkste motivatie te zien.
De onbetwiste nummer 1 is Louis Vuitton. Dit merk staat al een aantal jaar op de hoogste positie van de duurste kledingmerken ter wereld. Vele bekende sterren hebben Louis Vuitton als favoriet kledingmerk.
Moncler maakt zijn kleding in Europa. De productie in Europa is een stuk duurder dan wanneer ze in andere landen zoals China zouden worden gemaakt, waar de productiekosten over het algemeen lager zijn. De jassen worden voornamelijk gemaakt in Roemenië, Georgië, Hongarije, Armenië en Moldavië.
In verschillende landen gaan kinderen in uniform naar school. Zo zie je niet wie thuis meer of minder geld heeft. Met alle aandacht voor échte merken en de onzekerheid van leerlingen als ze geen merkkleding dragen is het misschien een goed idee om dure merkkleding te verbieden.
Bergen spotgoedkope kleding, vervuiling, uitbuiting van fabrieksarbeiders: allemaal de schuld van fast fashion. Althans, zo wordt vaak gedacht. Maar door alles wat er mis is met de mode-industrie te scharen onder fast fashion, blijft het onderliggende probleem buiten schot.
Van de fast fashion merken doet H&M verreweg het meeste op het gebied van duurzaamheid. Zo lanceerden ze laatst een collectie volledig gericht op circulariteit en hebben ze een machine die kleding kan recyclen in nieuw materiaal.
In Europa is de fast fashion of de wegwerpmode goed voor ongeveer 4 miljoen ton afval per jaar. Slechts 20 % van de kleding wordt gerecycleerd. De overige 80 % eindigt op het stort of wordt verbrand. Dat is één vrachtwagen per seconde wereldwijd.
Goedkoop, goedkoper, goedkoopst
En dat kan alleen als kledingproducenten hun kleding goedkoop produceren. Dit goedkoop produceren doen fast fashion merken onder andere door te besparen op materiaalkosten. Veel fast fashion wordt vaak gemaakt van van goedkope synthetisch stoffen, zoals acryl, polyester of nylon.
Fast fashion is kleding die zo goedkoop en zo snel mogelijk in de winkels ligt. Door de hoge omloopsnelheden en snelle wisselingen van het assortiment blijven klanten komen en kopen. Binnen twee weken kan een kledingstuk van de tekentafel in de winkel liggen.
Zo schaadt kleding het milieu. Er is steeds meer mode beschikbaar en je kunt kleding vinden voor een lage prijs. Maar het milieu betaalt hiervoor een hoge prijs. Het massale, razendsnelle produceren, gebruiken en afdanken van kleding leidt bijvoorbeeld tot CO2-uitstoot, plasticsoep en vervuiling van grond en water.
Koop je een riem van Gucci, dan weet je dat je een van de beste lederen draagt. We zien prijzen gelijk aan kwaliteit, en daarom houden luxe merken hun prijzen hoog. Koop je iets wat veel geld kost, dan moet het wel goede kwaliteit zijn…
Stone Island logo
Het logo is opvallend en wordt door iedereen die het ziet als statussymbool gezien. De gedachte achter the patch is dat militairen een soortgelijke patch op een uniform dragen. Patches laten in het leger zien bij welke divisie een soldaat hoort, wat zijn naam is of welke specialiteit hij heeft.