Bij de uitvoering van het operationele beleid staan de afspraken over de operatie centraal. Hierbij levert de leider maatwerk. Bij afspreken hoort aanspreken. Met name het aanspreken op de professionele discipline zal hier aan de orde zijn.
Operationele planning is het proces waarbij uw strategisch plan wordt omgezet in een gedetailleerde routekaart die precies aangeeft welke acties uw team wekelijks, of soms zelfs dagelijks, zal ondernemen.
Denken op strategisch niveau is namelijk redelijk theoretisch, niet erg concreet en er is geen einddatum. Operationeel, daarentegen gaat over hier en nu, is heel concreet en heeft een heel duidelijk moment waarop middelen en effecten meten zijn gerealiseerd. Hier gaat het om de overgang van Denken naar Doen.
Het opstellen van een operationeel plan begint bij de visie en missie van de organisatie en de bijbehorende strategische doelstellingen. De doelstellingen staan in Balanced Scorecard en vormen de input voor het operationeel plan. Dit plan wordt ook wel een beleidsplan, productieplan of actieplan genoemd.
De operationele doelstellingen worden een soort van stappenplan op de weg naar de verwezenlijking van de strategische doelstelling. Hierbij zijn er twee mogelijkheden: de opsplitsing van de gewenste resultaten in kortere termijnen of het uittekenen van een echt stappenplan om de verwezenlijking te verzekeren.
Er zijn drie soorten doelen: gedragsdoelen, prestatiedoelen en leerdoelen. Het meeste onderzoek is gedaan naar prestatiedoelen, doelen die betrekking hebben op gewenste resultaten.
Bij het strategisch beleid gaat het om de koers van de organisatie voor de komende jaren. Onderdelen van de strategie zijn de missie en visie van de organisatie, concrete doelstellingen en plannen voor het bereiken van deze doelen.
Een goede strategie komt altijd voort uit een grondige analyse van de positie van het bedrijf op de markt. Hier worden de sterke en zwakke punten van een bedrijf, evenals kansen en bedreigingen geïncorporeerd (SWOT-analyse).
Personeelsplanning is de juiste balans tussen de personeelsbehoefte en de personeelsbeschikbaarheid, rekening houdend met de organisatiedoelstellingen en georganiseerd vanuit het organisatiebeleid. We zeggen ook wel: het inzetten van de juiste medewerkers met de juiste skills op het juiste tijdstip.
Het tactisch niveau omvat de criteria en randvoorwaarden waaraan mogelijke oplossingen moeten voldoen. Deze criteria zijn meer concreet dan de mogelijkheden op strategisch niveau, maar algemener dan de vragen op operationeel niveau. Op het operationeel niveau staan vragen als 'hoe', 'wie', 'wanneer' en 'waar' centraal.
Er zijn verschillende soorten doelstellingen: Operationeel: deze doelen hebben betrekking op je dagelijkse werkzaamheden, bijvoorbeeld je beantwoordt consequent elke dag altijd alle e-mails. Tactisch: dit soort doelstellingen gaan over de wijze waarop je je dagelijkse werkzaamheden oppakt.
Een strategisch plan helpt u de richting die uw bedrijf de komende drie tot vijf jaar zal nemen te definiëren en te plannen. Het omvat de visie en de missieverklaringen van uw bedrijf, de doelen, en de acties die u zult ondernemen om deze doelen te bereiken.
Operationeel plan of actieplan in je marketingplan
In het operationeel plan of actieplan beschrijf je welke acties je gaat uitvoeren om de doelstellingen te behalen, bijvoorbeeld het ontwikkelen van een campagne of het bouwen van een site of app.
De missie omschrijft WAAROM je als organisatie bestaat en WAAROP je inzet. Ze beschrijft dus je primaire functie of permanente opdracht. De missie geeft dus een antwoord op de vraag: wat doen jullie? De visie omschrijft WAARVOOR je staat.
De visie gaat over ambitie en heeft betrekking op de gewenste richting waarop geanticipeerd kan worden in de strategie. Daarbij ligt de nadruk op de vraag; wat willen we in de toekomst bereiken?
Strategisch Kader
In de theorie en in de praktijk worden begrippen als missie, visie, strategie, doelen en doelstellingen door elkaar heen gebruikt. Vaak wordt met strategie bedoeld het positioneren van de organisatie in de markt. Terwijl strategie ook wordt uitgelegd als een strategisch plan om de doelen te halen.
Een strategische analyse wordt uitgevoerd om de belangrijkste factoren die van invloed zijn op de huidige en toekomstige 'gezondheid' van een onderneming te bepalen.
Strategische doelstellingen leggen de focus op het DOEL, niet op de MIDDELEN. Ze vertellen op een algemeen niveau hoe je naar de realisatie van de missie in de volgende beleidsperiode zal toewerken. Ze zijn retrospectief geformuleerd vanuit de toekomst, alsof de doelstellingen al gerealiseerd zijn.
De missie is het fundament onder de organisatie en de visie is de manier hoe je de missie handen en voeten kan geven. De meeste organisaties beschrijven in hun visiedocument ook de doelstellingen die ze willen halen, de doelstellingen die logisch voortvloeien uit de visie, ook wel de strategie genoemd.
Een strategische doelstelling legt de focus op het DOEL, niet (of zo weinig mogelijk) op de MIDDELEN. Ze zegt op een algemeen niveau hoe je naar de missie (en de decretale opdrachten) zal werken. Ze zijn op zijn best retrospectief, geformuleerd vanuit de toekomst, alsof de doelstelling gerealiseerd is.
Waar staan we voor? (missie) ■ Waar gaan we voor? (visie) ■ Waar geloven we in? (kernwaarden) ■ Hoe pakken we het aan met het oog op alle belanghebbenden? (strategie) ■ Wat zijn onze doelen? Met welke middelen gaan we die realiseren?