Nadelen van Fairtrade:Het grootste nadeel aan Fair Trade is dat het werkt met organisaties en stichtingen. Hierdoor zou het verdiende geld via de organisaties en stichtingen doorgespeeld moeten worden naar de boeren, helaas gebeurt dit in sommige gevallen maar deels of zelfs helemaal niet.
Ook vertrouwen is een terugkerend probleem bij fairtradecertificaten. Greenwashing, gebrek aan transparantie over de fairtradeclaims, de enorme hoeveelheid fairtradeclaims die er zijn en beperkte regelgeving leiden tot verwarring, twijfel en in het ergste geval wantrouwen bij consumenten.
Door het kopen van fairtradeproducten geef je benadeelde producenten uit het Zuiden de kans op een menswaardig bestaan. Eerlijke handel garandeert een reeks goede handelsvoorwaarden, zorgt voor een betere markttoegang en versterkt de producentenorganisaties en hun netwerken.
Meestal zijn producten met keurmerken zoals Fairtrade en Demeter wel wat duurder. Dit komt omdat de controle, de andere productiemethode of de apart opgezette keten extra kosten met zich meebrengen.
Goed voor shoppers
Het FAIRTRADE-keurmerk is een vertrouwd symbool voor shoppers die echt impact willen maken. In een wereld vol verwarrende claims en greenwashing verzekert dit keurmerk consumenten ervan dat specifieke producten voldoen aan hoge milieu-, sociale en economische normen .
Eerlijke handel maakt de wereld een betere plek
Als je boeren en werknemers eerlijk behandelt, profiteert iedereen. Fair trade helpt bedrijven producten te sourcen die ethisch en duurzaam geproduceerd zijn, terwijl consumenten erop kunnen vertrouwen dat de mensen achter de producten die ze kopen een eerlijke deal krijgen voor hun harde werk.
Het verschil dat Fairtrade maakt
Dit kan hen in staat stellen om een hogere prijs voor hun product te onderhandelen dan de conventionele marktprijs. Fairtrade verbetert de toegang tot agrarische diensten zoals biologische training en premiummarkten . Als gevolg hiervan hebben boeren een prikkel om beter te boeren en meer te verkopen.
Zijn Fairtrade producten altijd duurder dan niet-Fairtrade producten? Niet per se . De Fairtrade Foundation heeft het afgelopen jaar regelmatig gekeken naar de prijzen van zowel producten met het FAIRTRADE-keurmerk als vergelijkbare conventionele producten. Sommige Fairtrade producten zijn zelfs goedkoper dan niet-Fairtrade producten.
Ja, zegt Stiftung Warentest (Stiwa), de Duitse consumentenbond. In een recent gepubliceerde test vergelijkt deze organisatie verschillende duurzaamheidskeurmerken, namelijk: Fairtrade, Gepa fair+, Naturland Fair, Rainforest Alliance, Utz Certified en Hand in Hand.
Wat is het FAIRTRADE-keurmerk? Het is een onafhankelijk consumentenlabel dat u op een product ziet dat voldoet aan de internationale Fairtrade-normen. Het laat zien dat het product is gecertificeerd om een betere deal te bieden aan de betrokken boeren en arbeiders. Het onderschrijft niet de bedrijfspraktijken van een heel bedrijf.
Eerlijke handel: in het belang van de producenten
Maar fair trade is veel meer dan dat. We hanteren rechtvaardige handelsregels die iedereen een kans geeft om producten te verkopen. We betalen een prijs die bijdraagt tot een menswaardig inkomen. We kopen rechtstreeks aan, met maximale transparantie.
Eerlijke handel wil zeggen dat er open, eerlijke afspraken worden gemaakt tussen koper en verkoper. Zo krijgt een boer een kostendekkende prijs en toegang tot de Nederlandse markt voor zijn producten. Als een product voldoet aan de criteria van eerlijke handel is er geen slavernij of kinderarbeid aan te pas gekomen.
De voordelen van eerlijke handel voor boeren en arbeiders kunnen aanzienlijk verschillen en de impact van sociale transformaties verschilt ook wereldwijd. De belangrijkste zorgen van critici zijn echter dat eerlijke handel sommige producenten een oneerlijk voordeel kan geven ten opzichte van anderen .
Missie & visie
Fairtrade gaat over mensen – die staan centraal in ons internationale handelsmodel. Tussen die mensen willen we bruggen bouwen: tussen de producenten in Afrika, Azië en Zuid-Amerika, en de consumenten die graag willen bijdragen aan een eerlijkere wereld.
Het is een partnerschap dat streeft naar het cultiveren van een nauwere relatie tussen producenten en consumenten. De daad van het machtigen van producenten die worden uitgebuit en het informeren van consumenten over dergelijke realiteiten streeft ernaar een duurzamere wereld te creëren, en daarom kunnen fairtradeproducten als ethisch worden beschouwd .
Nadelen van eerlijke handel:
- Het product is meestal duurder dan een product dat niet uit eerlijke handel komt . De klant betaalt meer, waardoor het product vaak niet verkocht wordt en de boeren niet zoveel verdienen als ze dachten.
Bij Fairtrade zijn boeren en werknemers niet alleen partners; Fairtrade is het enige systeem waarin zij 50% eigenaar zijn en daarmee de helft van de beslissingsmacht hebben over de werkwijze en de toekomst van Fairtrade.
Bio en fairtrade
De regels voor Fairtrade gaan over eerlijke handel, vaak in ontwikkelingslanden. Het keurmerk staat bekend om haar sociale en economische aspecten door bijvoorbeeld een minimumprijs en premie. De regels voor biologisch gaan over de manier waarop je landbouw bedrijft en met de aarde omgaat.
Raad eens, het Verenigd Koninkrijk is de grootste internationale markt voor fairtrade producten en Sainsbury's is 's werelds grootste retailer van Fairtrade producten . Dat is geweldig, maar weet u wat dit eigenlijk betekent?
Fairtrade garandeert dat boeren en arbeiders een eerlijke prijs ontvangen voor hun producten, zodat ze niet alleen hun families kunnen onderhouden, maar ook kunnen investeren in hun gemeenschap. Dit leidt tot hogere productiekosten, die doorwerken in de uiteindelijke verkoopprijs.
Kwalitatieve grondstoffen
De kosten van duurzame producten zijn hoger dan die van traditionele producten omdat de grondstoffen duurder zijn . Dit komt doordat ze in kleinere hoeveelheden worden geproduceerd, van betere kwaliteit zijn en een lagere impact op het milieu hebben.
De Fairtrade Minimumprijs (FMP) vertegenwoordigt een formeel vangnet dat producenten beschermt tegen gedwongen verkoop van hun producten tegen een te lage prijs wanneer de marktprijs onder de FMP ligt . Het is daarom de laagst mogelijke prijs die de Fairtrade Payer aan de producent mag betalen.
Niet genoeg Fairtrade-verkoop
Producenten ontvangen alleen de Fairtrade-prijs als Fairtrade-gecertificeerde kopers hun producten kopen. Als boeren geen Fairtrade-koper kunnen vinden, moeten ze hun oogst verkopen onder normale voorwaarden, wat betekent dat er geen minimumprijs en geen Fairtrade-premie is, en dat kan leiden tot lagere inkomsten.
Fair trade garandeert goede arbeidsomstandigheden en omvat een reeks milieucriteria. Het label biedt (financiële) ondersteuning aan de landbouwer en zijn gemeenschap. Voor organisaties van kleine boeren wordt een coöperatieve structuur opgezet zodat boeren hun producten op de markt kunnen brengen.
De Fairtrade Minimumprijs ondersteunt boeren die producten als cacao, koffie en bananen verbouwen, zodat ze een zekerder inkomen krijgen en minder kwetsbaar zijn voor armoede .