Adrescontroles: Om fraude te voorkomen, voeren gemeenten adrescontroles uit om te verifiëren of inwoners daadwerkelijk wonen op het adres waar zij staan ingeschreven. Vergunningen en toezicht: Voor het controleren van vergunningen, zoals bouwvergunningen, kan een ambtenaar ter plaatse komen kijken.
De belangrijkste redenen voor de gemeente om een onaangekondigd huisbezoek te laten uitvoeren zijn: Om te controleren of u wel woont op het door u opgegeven adres. Om te controleren of u mogelijk samenwoont (een gezamenlijke huishouding voert) met een ander.
Met een huisbezoek kan de gemeente: Kijken of u meer nodig heeft, bijvoorbeeld extra zorg, bijzondere bijstand of contact met andere hulpverleners.Naar u toe komen als u dat zelf niet kunt, bijvoorbeeld door ziekte.
De gemeente kan onderzoek doen naar het adres waar u bent ingeschreven. Dit doet de gemeente als er een vermoeden is dat uw inschrijving op het adres in de Basisregistratie Personen (BRP) niet klopt. U moet ingeschreven zijn op het adres waar u woont.
U mag de medewerkers de toegang tot uw woning weigeren. U heeft namelijk recht op uw privacy. De medewerkers vragen u wel om de reden van uw weigering. Ook mag u, als het huisbezoek eenmaal aan de gang is, alsnog uw medewerking intrekken.
Tijdens een adresonderzoek controleren we of u nog steeds woont op het adres waar u ingeschreven staat. Daarvoor zoeken we contact met u. Als we u hebben bereikt, vragen we u om alsnog uw verhuizing door te geven. Of om informatie op te sturen waaruit blijkt dat uw inschrijving klopt.
De gemeente helpt mensen met schulden niet alleen met financiële problemen.Ook helpt zij bij problemen die daarmee te maken hebben. Bijvoorbeeld problemen om werk te vinden of problemen binnen het gezin. Gemeenten besteden de hulp aan mensen met schulden soms uit, bijvoorbeeld aan een kredietbank of stadsbank.
Een huisarts of waarnemend arts hoeft niet op huisbezoek te komen als u daarom vraagt. De arts beslist zelf of een huisbezoek nodig is. Dit hangt af van de ernst van uw klacht en uw medische geschiedenis.
Het doel van het huisbezoek is om persoonlijk contact te hebben bij iemand thuis, met een zorgprofessional . Het huisbezoek maakt een beoordeling van de thuissituatie en de gezinssituatie mogelijk om te voorzien in zorggerelateerde activiteiten.
Met een huisbezoek kun je ouders bereiken die je met je klassieke schoolcommunicatie moeilijker bereikt. Een huisbezoek is een manier om kennis te maken met de leefwereld van het kind. Je kunt op huisbezoek gaan om verschillende redenen, maar één doel is altijd hetzelfde: een goede band opbouwen met ouders en kind.
Over veel zaken mag de gemeente zelfstandig beslissen.Bijvoorbeeld het bouwen van een theater, het aanleggen van een fietspad of het bouwen van woningen. Het maken van die keuzes is de belangrijkste taak van het gemeentebestuur. Daarnaast voert de gemeente ook veel landelijke wetten uit.
De Wmo helpt burgers om zo lang mogelijk zelfstandig thuis te blijven wonen. Er zijn diverse voorzieningen, zoals begeleiding, huishoudelijke hulp of dagbesteding. Je kunt Wmo-hulp aanvragen via het Wmo-loket of sociale wijkteam van jouw gemeente.
Beschrijving. Wanneer u een bijstandsuitkering krijgt, kunt u te maken krijgen met een heronderzoek bijstandsuitkering. De gemeente controleert dan of u nog recht heeft op een bijstandsuitkering door recente gegevens bij u op te vragen. Na het onderzoek stuurt de gemeente u een brief met de uitslag.
Door adresonderzoek verhoogt de overheid de kwaliteit van adresgegevens in de BRP. Daarvoor werken overheden samen. De overheid onderzoekt niet alle adressen, alleen die waarover twijfels bestaan bij (meerdere) overheidsorganisaties.
Adresvalidatie is een methode om te controleren of de adressen die u verzamelt en in uw database hebt opgeslagen, geldig, nauwkeurig en bestaand zijn. Dit doet u door te verwijzen naar gezaghebbende gegevensbronnen zoals Royal Mail en USPS .
Iemand die met een verkeerd woonadres in de BRP staat, kan daarmee adresfraude plegen, of juist slachtoffer van adresfraude worden. Mensen die adresfraude plegen, maken bijvoorbeeld misbruik van regelingen als kinderbijslag en studiefinanciering. Een bekend voorbeeld is dat van de 'uitwonende' student.
Andere onderwerpen tijdens het gesprek
In het gesprek gaat het ook over de volgende dingen: hoe je de ondersteuning kunt betalen – met een persoonsgebonden budget (PGB) of Zorg in Natura (ZiN); hoe het gaat op je werk en of je wel genoeg geld hebt om te leven; of je mantelzorger goede ondersteuning krijgt.
Huishoudelijke ondersteuning heeft alleen betrekking op het schoonmaakwerk in het huis. Hierbij horen geen activiteiten buitenshuis, zoals het onderhouden van de tuin, opruimen van schuur, wassen van de auto of schoonmaken van de stoep.
huishoudelijke hulp. individuele begeleiding in het dagelijks leven. begeleiding bij persoonlijke verzorging. begeleiding in een groep (dagbesteding)
De gemeenteraad komt in principe een keer per maand samen, op uitnodiging van het college dat ook de agenda vastlegt. De beslissingen worden genomen bij meerderheid van stemmen van de raadsleden. Het is het College van Burgemeester en Schepenen dat nadien belast is met de uitvoering van deze beslissingen.
Taken van de afdeling Burgerzaken
Dit zijn hun belangrijkste taken: Het registreren van geboorten, huwelijken, echtscheidingen of overlijdens. Het uitreiken van documenten, zoals een paspoort, ID-kaart of rijbewijs. Het verwerken van verzoeken en aanvragen, zoals het wijzigen van persoonlijke gegevens.
Hoe lang duurt een bezichtiging gemiddeld? Een bezichtiging duurt gemiddeld tussen de 30 en 60 minuten. Het hangt af van hoe gedetailleerd je wilt kijken en hoeveel vragen je hebt. Tip: plan indien mogelijk een tweede bezichtiging.