Een airbag wordt niet geactiveerd door snelheid maar door vertraging. Als de auto een vertraging ondergaat groter dan 12m/s² zal de airbag geactiveerd worden ongeacht de rijsnelheid.
Of een airbag afgaat of niet wordt bepaald door vertragingssensoren, indien de vertraging groot genoeg is gaat een airbag af. In de worden “groot genoeg” zit ook stiekem de hoek van impact verwerkt, een bestuurders front airbag zal niet werken als je van de zijkant wordt aangereden.
De airbag wordt geactiveerd bij een aanrijding en klapt in 0,01 tot 0,05 seconde uit.
De airbags worden aangestuurd wanneer het voertuig een vertraging heeft die groter is dan 12 m/s².
En waarom kun je airbags aan of uit zetten? Tegenwoordig zitten in alle nieuwe auto's standaard airbags, echter is het aanwezig zijn van airbags in Nederland niet wettelijk verplicht. Een airbag wordt gezien als extra veiligheid in je auto, omdat het extra bescherming biedt voor zowel de bestuurder als de passagiers.
Kosten vervangen airbags
De plaats van de airbag weegt ook mee in de waarde van de kosten. Resetkosten van de airbag variëren tussen de €70 - €120 per stuk. Reparatiekosten airbag variëren tussen de €120 - €1.200 per stuk. Airbag vervangen variëren tussen de €200 - €1.200 per stuk.
Gaan alle airbags af bij een crash? Nee. In sommige gevallen duurt het nog vrij lang voordat de airbags uberhaupt afgaan. Het vervangen is namlijk heel erg prijzig.
Bij een voldoende krachtige aanrijding reageren de sensoren, die op hun beurt de gasgeneratoren van de airbag activeren. De airbags vangen de klap van de aanrijding op voor de inzittende. De airbags lopen vervolgens weer leeg. Daarbij treedt er rookvorming in de auto op.
De gestolen airbags, koplampen en complete navigatiesystemen worden gebruikt voor herstel na schade. De onderdelen verdwijnen soms naar Oost-Europa, maar ook in Nederland worden ze 'hergebruikt'.
De sensormatten bevinden zich soms alleen in de passagiersstoel, maar zijn bij de modernste systemen ook in de bestuurdersstoel en in de achterbank geïntegreerd. Zowel infrarood- als ultrasonische sensoren kunnen worden gebruikt.
Gevaren van airbags
Door hun explosieve kracht kunnen airbags gevaarlijk zijn als passagiers minder dan 25 cm van de airbag vandaan zitten, bijvoorbeeld omdat geen gordel wordt gedragen. Ook als de bijrijder zijn voeten op het dashboard heeft gelegd, kan een ontploffende airbag voor flinke verwondingen zorgen.
Bij het vervoeren van kinderen tot 12 jaar op de passagiersstoel is het raadzaam om de airbag uit te schakelen omdat ze in veel gevallen nog niet de lichaamslengte hebben voor een airbag. Wanneer je de airbag voorin niet kunt uitschakelen, zet dan de passagiersstoel zo ver mogelijk naar achteren.
Wanneer het airbag lampje brandt, kunt u er nooit zeker van zijn dat de airbags werken. Er is geen test waarmee u kunt kijken of de airbags wel of niet werken. Airbags worden alleen geactiveerd wanneer de vertraging die door de G-sensor doorgegeven wordt een bepaalde waarde bereikt.
Een airbag wordt met een luide knal in een fractie van een seconde opgeblazen. De airbag zorgt er samen met de veiligheidsgordel voor dat de inzittenden niet naar voren schieten en beperken zo de kans op ernstig letsel.
En omdat verschillende fabrikanten op de airbag of in het instructieboekje bovendien een houdbaarheidsdatum van ongeveer 15 jaar vermelden of controle door de dealer voorschrijven, is aanwezigheid van een airbag in een oudere auto geen absolute garantie voor zijn goede werking.
Een moderne auto heeft behalve de twee airbags voor bestuurder en voorpassagier meestal ook airbags voor de bescherming van de achterinzittenden, het hoofd (window airbags) en de zijkant van het lichaam (side airbags).
De eerste airbag voor auto's werd in 1971 gemaakt door Ford U.S.A. Het ging toen om een groot aantal testauto's. De eerste auto die te koop was met airbags, was in 1973 de Oldsmobile Toronado.
In het geval van een crash, val of ongeluk detecteert de airbag dit dankzij de vele sensoren binnen enkele (denk aan 30 tot 60) milliseconden en blaast hij zich vervolgens in tevens enkele milliseconden op. Vervolgens blijft de airbag enkele seconden opgeblazen.
Tegenwoordig zijn alle nieuwe auto's standaard voorzien van een auto airbag. Alleen is het niet wettelijk verplicht in Nederland om alle auto's te voorzien van een airbag. Een airbag wordt gezien als een extra veiligheidsmiddel in een auto omdat deze extra bescherming biedt voor zowel de bestuurder als de passagiers.
Een airbag is uitgerust met sensoren die in verbinding staan met een gasgenerator. Als de airbag 'voelt' dat je een (zware) aanrijding hebt, treedt de gasgenerator in werking en blaast de airbag zichzelf zo in slechts 0,03 seconden op.
Het permanent branden van het airbaglampje kan verschillende redenen hebben – een probleem met de gordelspanners, de airbagmodule of de airbags zelf zijn slechts enkele opties. Om de exacte oorzaak te achterhalen en op de lossen is de eerste belangrijke stap om de auto een werkplaats in te rijden.
Voordat er een botsing plaatsvindt, is de airbag gevuld met waterstof, zuurstof en argon. Tijdens een botsing wordt een ontstekingsmechanisme geactiveerd. Hierdoor reageren de zuurstof- en waterstofmoleculen met elkaar en vormen waterdamp.
Airbags mogen alleen worden vervangen met een speciale pyrotechnische opleiding en in het kader van een commerciële activiteit. Het vereiste bewijs wordt ook wel "airbagcertificaat" genoemd. Zonder de juiste expertise is het daarom sterk aanbevolen om airbags alleen door deskundigen en in een werkplaats te vervangen.
Met andere woorden; de APK heeft alleen een controle wat betreft het airbaglampje. Indien de auto gebouwd is voor 1 januari 2018 is er geen afkeur indien het lampje brandt maar slechts een reparatieadviespunt (RA). Is de auto jonger dan mag er geen storing aanwezig zijn, dit leidt dan tot afkeur.
Wanneer er een storing ontstaat in een van de onderdelen, zal de regelunit dit kenbaar maken met een oranje airbaglampje in het dashboard. Er zijn diverse redenen te bedenken waarom het airbaglampje gaat branden. Mogelijke oorzaken zijn: De gordelspanner is defect.