Alleen als u geen woonadres heeft, of als u verblijft in een instelling, kunt u zich door uw gemeente laten inschrijven op een briefadres (postadres). Dit is een adres waar de overheid iemand zonder woonadres kan bereiken. U kunt als briefadres geen postbus gebruiken.
Iedereen die in Nederland woont, moet zijn ingeschreven bij de gemeente. De gemeente zet uw persoonlijke gegevens, zoals uw naam en adres, in de Basisregistratie Personen (BRP). Door uw inschrijving kan de overheid u bereiken. Als u niet bent ingeschreven, heeft u geen recht op toeslagen en uitkeringen.
Komt u langer dan 4 maanden in Nederland wonen, dan moet u zich als ingezetene laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP).
Wat moet ik doen als ik geen fysiek adres heb? U kunt een postbus huren voor een stabiel postadres of een werk-, zaken- of co-working space-adres gebruiken voor meer flexibiliteit .
De algemene reglementering inzake bevolking voorziet dat elke persoon moet worden ingeschreven in de registers van de gemeente waar hij zijn hoofdverblijfplaats gevestigd heeft, op het adres waar hij effectief verblijft gedurende het grootste deel van het jaar.
Wanneer er geen woonadres is en er geen briefadresgever beschikbaar is, dan is de gemeente per 1 januari 2022 wettelijk verplicht iemand 'ambtshalve' in te schrijven op een briefadres . Dat kan het adres van een gemeentehuis zijn óf een adres van een instelling waar de gemeente mee samenwerkt.
Het OCMW. Als je dakloos bent, dan vraag je je referentieadres steeds via het OCMW. Als je dakloos bent, dan kan je kiezen voor een referentieadres bij het OCMW of bij een privépersoon, bijvoorbeeld een familielid. In beide gevallen is er een tussenkomst van het OCMW.
Als je er niet kan inschrijven, mag je er dus niet wonen. Want als je ergens woont is het wettelijk verplicht om in te schrijven.
In Nederland is het wettelijk verplicht om je in te schrijven op het adres waar je daadwerkelijk woont. Dit zorgt ervoor dat overheidsinstanties, zoals de Belastingdienst en de gemeente, weten waar je woont en jou kunnen bereiken.
Indien je geen domicilie hebt, kan je een referentieadres aanvragen. Een referentieadres is een adres waarop iemand zich tijdelijk kan inschrijven bij het OCMW of de gemeente waar die wenst te verblijven.
U kunt geen paspoort, identiteitskaart of rijbewijs aanvragen. U hebt geen recht op financiële ondersteuning van de overheid, zoals huurtoeslag, studiefinanciering of een uitkering. U kunt geen parkeervergunning krijgen. U mag niet stemmen.
Als u langer dan vier maanden in Nederland verblijft of van plan bent te verblijven, moet u zich inschrijven bij het gemeentehuis van de gemeente waar u woont.
Het makkelijkst is om uw post te laten bezorgen bij General Delivery . Laat het adresseren als "Uw naam, General Delivery, stad, postcode". (Geen straatadres). Het postkantoor bewaart de post tot 30 dagen voor u (langer tijdens de huidige noodsituatie).
Langer dan 8 maanden buiten Nederland
Dan moet u zich altijd uitschrijven bij uw gemeente in Nederland. Wanneer u dit niet doet, kunt u een boete krijgen. De 8 maanden hoeven niet aaneengesloten te zijn. Het geldt bijvoorbeeld ook als u binnen een periode van een jaar 2 keer 5 maanden buiten Nederland gaat wonen.
Iemand die dakloos is heeft geen vaste woon- of verblijfplaats en ook geen adres om te wonen of te logeren. Diegene staat dan ook niet met een adres ingeschreven in de BRP (Basisregistratie Personen). Iemand die thuisloos is wisselt steeds van onderdak of woonplaats. Hij of zij staat soms wel ingeschreven in de BRP.
Er is geen wettelijke limiet voor hoelang iemand bij je mag inwonen. Wel moet je dit melden bij de gemeente als het verblijf langer dan vier maanden duurt.
Inschrijven op een adres maar er (nog) niet wonen
In dat geval heb je tijdelijk geen woonadres. De oplossing hiervoor is inschrijven op een briefadres. Dit mag een adres zijn van vrienden of familie. Zij dienen hiervoor schriftelijk toestemming te geven.
Kun je in twee verschillende landen ingeschreven staan? Het is mogelijk om in twee verschillende landen ingeschreven te staan als je in het buitenland gaat werken. Dit is echter afhankelijk van de wetgeving van de landen waarin je verblijft. Sommige landen staan dubbele inschrijving toe.
Om een afvoering uit het bevolkingsregister te vermijden, is de mogelijkheid voorzien om aangifte te doen van elke tijdelijke afwezigheid van meer dan 3 maanden. Een tijdelijke afwezigheid mag niet langer dan 1 jaar duren. U kunt de afwezigheid eenmalig verlengen met 1 jaar.
Heeft u geen huis of dreigt u dakloos te worden? Dan kunt u terecht bij de maatschappelijke opvang voor een tijdelijke verblijfplek. Deze opvang biedt ook zorg, begeleiding en praktische hulp.
Je riskeert dat je: geschrapt wordt op het adres waar je gedomicilieerd bent; ambtshalve ingeschreven wordt op het adres waar je effectief woont. Je moet je domiciliëren op het adres waar je je hoofdverblijfplaats hebt. Als je verhuist, dan moet je dat aangeven bij de gemeente.
Registreer u als u in Nederland komt wonen
U moet zich inschrijven bij de gemeente: op uw vaste woonadres; op een correspondentieadres, als u geen vast woonadres heeft .
Geen aangifte. Tijdens een adresonderzoek kan een persoon aangetroffen worden in een pand zonder woonbestemming, zonder daar ingeschreven te zijn. De persoon zal dan door de toezichthouder gewezen moeten worden op zijn inschrijfplicht maar als daar geen opvolging aan gegeven wordt, moet ambtshalve inschrijving volgen.
Inschrijven bij gemeente
U schrijft zich in bij uw gemeente als u langer dan 4 maanden in Nederland komt wonen.