Regelmatig kleppen stellen optimaliseert de verbranding, verbetert de efficiëntie en verlengt de levensduur van je scooter. Hierdoor behoud je soepele acceleratie en betrouwbare prestaties. Het is een preventieve stap om onnodige reparaties te voorkomen en de algehele duurzaamheid van je scooter te waarborgen.
Als de scooter een tikkend geluid maakt, of wanneer de scooter sist, ploft of knalt moet u mogelijk de scooter kleppen laten nakijken. Ook het moeilijk starten van de scooter, of vermogensverlies kan een gevolg zijn van problemen met de kleppen.
Als de klepspeling te klein is kan de klep open blijven staan waardoor er compressieverlies optreedt. Dit heeft als gevolg een slecht lopende motor, hoger brandstofverbruik en door de overmatige belasting kan de levensduur van de motor nadelig worden beïnvloed.
Als de klepspeling te groot is, resulteert dit in het niet volledig benutten van de tijd en afstand welke dat de klep open hoort te gaan. Hierdoor kan de cilinder zich niet maximaal vullen en legen. Dit resulteert doorgaans in vermogensverlies en mogelijk in een tikkend geluid van de motor.
Het is niet aan te raden om door te rijden met een kapotte klepstoter, omdat dit kan leiden tot ernstige motorproblemen. Als de klepstoter niet goed werkt, kan de motor niet efficiënt brandstof verbranden, wat kan leiden tot slechte prestaties en hoge uitlaatgassen.
Regelmatig onderhoud (elke 1.000 – 1.500 km)
Het gaat hierbij om de volgende taken: Kleppen stellen: Kleppen die goed gesteld zijn, zorgen voor een optimale verbranding en prestaties van de motor.
Klepspeling moet worden gecontroleerd en indien nodig worden afgesteld als een normaal onderhoudsproces elke 1.000 tot 3.000 uur na de eerste afstelling . Raadpleeg uw bedienings- en onderhoudshandleiding voor het juiste interval en de juiste procedure om de klepspeling voor uw motor af te stellen.
Geluiden zoals een geklapper of een ongewoon luid krassend geluid dat uit de motor komt, kunnen op problemen met de kleppen duiden. Een te grote of te kleine klepspeling is tevens akoestisch waarneembaar en kan door het achteraf bijstellen van de tuimelaars van de nokkenas worden gecorrigeerd.
Als de kleppen in de aderen niet goed meer sluiten, kan het bloed terugstromen naar beneden en zich daar verzamelen in de onderste delen van de benen. De wand van de ader is niet bestand tegen de hogere druk en zet uit. Het gevolg is dat de kleppen nog minder goed gaan sluiten dan voorheen.
Een klep die niet is afgesteld op de juiste speling kan resulteren in uitlaatgassen die langs de klep lekken of slechtere motorprestaties . Beide scenario's kunnen u uiteindelijk meer geld kosten dan uw motor door professionals laten onderhouden.
Te kleine klepspeling zorgt ervoor dat de klep niet lang genoeg (of in extreme gevallen zelfs helemaal niet) in rusttoestand tegen de klepzitting komt. Hierdoor kan de hitte van de klep onvoldoende afgevoerd worden en als de klep niet geheel sluit, bestaat het risico dat de klep verbrandt.
Wanneer de klep(pen) niet volledig sluiten, zorgt dit ervoor dat bloed terugstroomt door de klep . Dit vermindert de voorwaartse bloedstroom en kan leiden tot volumeoverbelasting in het hart.
Wat zijn de symptomen van valse lucht? Je krijgt hem maar niet afgesteld, er zit vaak een hele grote sproeier in vergeleken met andere brommers met dezelfde setup. Je hebt je luchtschroef vaak helemaal ingedraaid zitten. Hij start vaak slecht en stationair loopt ie vrij hoogtoerig en vaak wat onregelmatig.
Een 4-takt motorblok heeft 2 kleppen; één voor de inlaat van de benzine en één voor de uitlaat van de verbrandingsgassen. De kleppen worden op het juiste moment geopend en gesloten zodat ze niet tegen de zuiger aan kunnen komen. De bediening van de kleppen wordt geregeld door een nokkenas.
Indicatoren voor klepproblemen zijn onder meer : tikkend geluid, vermogensverlies, ontstekingsproblemen, een hoog brandstofverbruik en overmatige rookontwikkeling uit de uitlaat .
Steek de luchtslang in het 9⁄16-inch gat houten blok en laat perslucht in de cilinderpoort ontsnappen. Met de perslucht/watermethode zul je daadwerkelijk bubbels zien ontstaan voorbij een gebogen klep aan de inlaat- of uitlaatzijde: hoe groter het lek, hoe groter de bubbels.
Een grote beurt kost 350 tot 500 euro voor een 3,2. Dit is een doorsneeprijs die geldt voor de meeste specialisten (check maar op internet). Overigens is het prima mogelijk om alleen je kleppen te laten stellen, maar normaal gesproken is dan ook het andere onderhoud aan de orde.
Je spreekt van een verbrandeklep als de schotel zover is verbrand dat hij totaal niet meer afsluit. Je herkent een verbrande klep aan een gebrek aan compressie en ook geen klepspeling meer. Als je er op tijd bij bent is stellen genoeg, eventueel met wat inslijpen. (Moet de kop er wel even af.)
Wanneer klepgeleiders en afdichtingen slijten, kan olie doorstromen naar de verbrandingskamer en samen met de brandstof verbranden. U zult ook merken dat uw oliepeil constant daalt, of dat u vaak olie moet bijvullen, en u hebt lekken uitgesloten .
Kleppen in een verbrandingsmotor zorgen voor het inlaten van het brandstof/luchtmengsel, of de lucht (bij dieselmotoren) en het afvoeren van verbrandingsgassen uit de cilinders.
Hoe vaak moet u de klepspeling aanpassen? Dat hangt af van uw specifieke situatie. Als u zich alleen afvraagt hoe vaak u moet afstellen en geen symptomen opmerkt, dan is het ongeveer elke 60.000 mijl . Maar het is tijd voor actie als u rommel hoort en onregelmatig stationair draaien of olieverbruik ervaart.
Bij de Kymco S8 en andere 4-takt scooters is het periodiek afstellen van de kleppen essentieel. Onjuiste klepspeling kan leiden tot prestatieverlies en zelfs motorschade. 0.05 inlaat, 0.10 uitlaat.
Het vervangen van de rolletjes van je scooter is een belangrijk onderhoudsaspect om de prestaties op peil te houden. Over het algemeen is het aanbevolen om de variorollen tussen de 5000 en 10000 kilometer te vervangen, afhankelijk van het scootermerk en rijgedrag.