De schadelijke UVA-zonnestralen kunnen namelijk, zeker hoog in de lucht, door je vliegtuigraampje schijnen waardoor je kunt verbranden. Experts raden vliegpassagiers daarom om (een kleine tube) zonbescherming bij je te hebben. „Niet alle vliegtuigramen blokkeren uv-stralen.
De ramen in het vliegtuig houden UV-straling nauwelijks tegen, wat betekent dat je zo goed als onbeschermd in de zon zit. Tel daarbij op dat je je boven de wolken bevindt die je normaal gesproken nog enigszins beschermen en je begrijpt hoe belangrijk het is om echt goed te smeren.
Kun je bruin worden achter glas? Achter gewoon vensterglas bruint de huid weinig, omdat het glas een deel van het zonlicht tegenhoudt. Met name het krachtigste deel van het ultraviolette licht, het UV B-licht, dringt niet door glas. En het is precies dat soort licht dat in de huid de aanmaak van melanine, stimuleert.
Ja, dat kan.Het glas van autoruiten is ontworpen om UV-straling te filteren, maar doet dat verre van perfect. De voorruit blokkeert meestal de meeste UVA- en UVB-straling, terwijl het schuifdak en de ramen meestal meer doorlaten - wat betekent dat je eerder bruin of verbrandt van bovenaf of opzij dan van voren.
Blijf uit het zonlicht
Hoe hoger je in de lucht bent, hoe dichter je bij de zon bent. Studies hebben ook uitgewezen dat 56 minuten in het zonlicht in een vliegtuig, gelijk staat aan 20 minuten onder de zonnebank. En dat terwijl je gewoon achter een raampje zit. Echt bruin wordt je er niet van helaas.
Hoe kun je bruin worden terwijl je in een vliegtuig zit? Cabineramen beschermen je niet tegen UVA-stralen. De cabineramen van een vliegtuig kunnen UVB-stralen blokkeren, maar filteren minimaal de schadelijkere UVA-stralen. Dit resulteert op natuurlijke wijze in bruin worden, vlekken, vroegtijdige veroudering en rimpels.
Ramen in de passagierscabine zijn over het algemeen gemaakt van drie lagen plastic.Deze materialen zijn zeer effectief in het blokkeren van zowel UVA als UVB, waardoor passagiers geen risico lopen .
UVB-stralen, de belangrijkste zonnebrandstralen, worden grotendeels geblokkeerd door glas. Meer dan 50 procent van de UVA-stralen, de belangrijkste oorzaak van vroegtijdige huidveroudering, kunnen echter door glas heen dringen . (Zowel UVA- als UVB-stralen dragen bij aan het ontstaan van huidkanker.) Als u zich op een afstand van enkele meters van het raam bevindt, bereiken de stralen u.
Ook achter glas kun je uv-schade oplopen. Hoewel UVB-stralen door glas worden geblokkeerd, houdt glas de schadelijke UVA-stralen niet tegen. 50% van deze straling komt door glas heen.
Bij bewolkt weer kun je niet bruinen of verbranden.
Niet juist – Wolken houden maar een deel van de zonnestralen tegen. Als het licht bewolkt is, bereikt nog altijd 95% van de UV-stralen de aarde. Dus ook dan moet u zich beschermen.
Als het glas niet gecoat is, kan er wat UVB doordringen en bij voldoende blootstelling kunt u een beetje vitamine D krijgen van zonlicht door een raam . Maar om er zeker van te zijn dat u genoeg binnenkrijgt, moet u naar buiten gaan.
Als de zon schijnt, zullen de melanocyten in onze huid extra melanine produceren. Zo vormen ze een beschermend laagje dat ervoor zorgt dat de schadelijke uv-stralen minder diep in de huid doordringen. Die extra melanine zorgt ervoor dat je huid een bruin kleurtje krijgt.
Het is belangrijk om jezelf en je kinderen het hele jaar te beschermen tegen te veel UV-straling. Vanaf zonkracht 3 adviseren wij je op te passen. Blijf vanaf zonkracht 5 tussen 12:00 en 15:00 uur zoveel mogelijk uit de zon.
Zoals Insider eerder meldde, kunnen UVB-stralen zonnebrand veroorzaken, terwijl UVA-stralen worden geassocieerd met huidveroudering. Beide worden echter in verband gebracht met huidkanker. Voor piloten bleek uit de studie dat vliegen in een cockpit gedurende ongeveer een uur op 30.000 voet hen blootstelt aan dezelfde hoeveelheid UVA-straling als een sessie van 20 minuten onder de zonnebank.
Kosmische straling treft piloten. Piloten en cabinepersoneel moeten opletten met de straling die ze tijdens hun vluchten binnenkrijgen. Uit onderzoek is gebleken dat piloten dubbel zo vaak huidkanker krijgen dan de gemiddelde burger. Wie in een vliegtuig zit, krijgt te maken met kosmische straling.
De hoogste zonkracht die op onze aarde wordt gemeten, wordt doorgaans in het Andes-Gebergte in Zuid-Amerika gemeten. Op de hoogvlaktes komen daar regelmatig waarden voor van 20 of hoger. Ook het wereldwijde record van een UV-index van 43,3 is in het Andes-Gebergte gemeten.
Kun je vitamine D opnemen als je je achter een raam bevindt? Nee, het heeft geen zin om hiervoor achter glas in de zon te gaan zitten. Want vitamine D wordt in de huid aangemaakt onder invloed van UVB-straling. En die wordt dus juist voor een groot deel tegengehouden door glas.
Het korte antwoord is: ja, je kunt bruin worden en zelfs verbranden in de schaduw. Het is namelijk zo dat onder een parasol zo'n 50 procent van de UV-stralen je huid bereiken. Dat komt omdat een parasol meestal niet gemaakt is van UV-werend materiaal.
Verbranding door de zon (roodheid, gevoeligheid en soms blaren) is hier het bekendste voorbeeld van. Maar ook zonder te verbranden, veroorzaakt ultraviolet licht schade aan de huid. Deze schade is niet meteen zichtbaar, maar stapelt zich gedurende het leven op in de huid.
Glas houdt een groot deel van UVB-straling tegen, waardoor je achter glas zelden een zonverbranding oploopt, al is het wel mogelijk. Ook al voelt het niet als verbranding, er komen wel degelijk schadelijke processen op gang.
Stralingsafschermend glas is glas dat lood bevat (in plaats van het traditionele calciumgehalte). Geïnstalleerd in stralingsafgeschermde muren en deuren, biedt raamafscherming bescherming tegen straling, röntgenstralen, gammastralen, enz.
Röntgenstraling is een soort straling met een laag energetisch vermogen. Dat betekent dat de straling makkelijk door zacht weefsel heen gaat, maar niet door botten en het gebit. Daarmee kun je met röntgenstraling bijvoorbeeld kijken of iemand een gebroken bot heeft.
Vliegtuigwindschermen blokkeren UV-A-straling niet volledig en zijn daarom niet voldoende om piloten te beschermen. UV-A-transmissie in vliegtuigen kan een rol spelen bij het verhoogde risico van piloten op melanoom. Wij raden aan om verder onderzoek te doen om aanbevelingen te doen voor beroepsgerelateerde UV-stralingsdosislimieten.
Naast het reguleren van druk dient het gaatje in een vliegtuigraam ook voor het reguleren van vocht. Het zorgt er zo voor dat er geen condens tussen de ramen komt te staan, wat naar buiten kijken anders onmogelijk maakt. Buiten het voorkomen van het beslaan van de ramen, voorkomt het ook dat de ramen bevriezen.
De hoogte
De deurplug kwam eruit op 16.000 voet terwijl het vliegtuig nog steeds aan het klimmen was. Dat betekent twee dingen: 1) Alle passagiers moesten nog steeds vastgegespt zitten in hun stoelen en niet rondbewegen in de cabine. 2) Er was nog steeds genoeg lucht om te ademen toen de passagiers hun zuurstofmaskers op kregen.