Hoofd omhooghouden wakkert zintuigen en het evenwichtsorgaan aan. Tijdens het omhooghouden van het hoofd komt er van verschillende zintuigen veel informatie binnen: je baby kan zien, horen, ruiken en voelen en dat creëert nieuwe mogelijkheden in het waarnemen en opslaan van informatie.
Veel kinderen met autisme fladderen of springen heel opvallend. Of ze roepen woorden of maken piepende geluiden. Je zou denken dat ze er gelukkig van worden maar in tegendeel het is een uiting van stress/spanningen of overprikkeling of onderprikkeling.
Signalen en symptomen van vertraagde ontwikkeling
Als de motorische vaardigheden van kinderen vertraagd zijn, kunnen ze vaak niet rennen, huppelen of springen met andere kinderen, omdat ze de bij de leeftijd behorende vaardigheden nog niet hebben ontwikkeld en niet tegelijk op kunnen gaan met leeftijdgenoten.
Redenen voor clownesk gedrag kunnen zijn: Je kind voelt zich onzeker (als er naar hem wordt gekeken) en verbergt dit met clownesk gedrag. Je kind vindt een situatie eng of spannend en overschreeuwt zichzelf met clownesk gedrag. Je kind merkt dat anderen om hem lachen als hij grappig doet.
Er zijn twee mogelijke verklaringen: kinderen met autisme vermijden oogcontact, omdat ze het stressvol en vervelend vinden om een ander in de ogen te kijken. Of kinderen met autisme kijken minder naar de ogen van andere mensen, omdat ze de sociale aanwijzingen die oogcontact kan opleveren niet belangrijk achten.
Persisterende vuistjes, weinig variatie in het bewegingspatroon, een te lage spierspanning: allemaal zaken die kunnen duiden op een afwijkende motorische ontwikkeling. Zo zijn er nog veel meer signalen om aan de bel te trekken. Kinderen maken na hun geboorte in hoog tempo stappen in hun motorische ontwikkeling.
Graad 1: je hebt problemen door tekorten in de sociale communicatie (verbaal en non-verbaal), interactie en gebrek aan flexibiliteit. Plannen en organiseren is lastig, waardoor je moeilijk zelfstandig kunt functioneren. Enige ondersteuning is nodig.
Het gouden kind syndroom betreft een kind in een gezin dat voortdurend wordt geprezen en voorgetrokken door de ouders. Dit blijkt niet gezond.
Je kunt je beter afvragen waarom je kind je niet aankijkt. Het kan duiden op angst of gebrek aan motivatie, maar ook op concentratie. Je kunt je kind wel 'uitnodigen' om naar je te kijken, door bijvoorbeeld te zeggen: “misschien geloof je me niet, maar als je naar me kijkt dan kun je zien, dat ik meen wat ik zeg”.
,,Bij baby's die later hoogbegaafd blijken zien we dat ze een hoge mate van alertheid hebben en heel wijs de wereld in kijken, intens oogcontact maken en veel eerder dan zes weken bewust lachjes laten zien. Ook zie je snel een sterke eigen wil naar voren komen.
Kinderen met autisme spelen niet zoals andere kinderen. Om met andere kinderen te kunnen spelen, moet een kind kunnen communiceren en sociaal gedrag kunnen begrijpen. Het moet ook verbeelding hebben om de werkelijkheid na te spelen. Gewone kinderen zijn in de ogen van kinderen met autisme vaak onvoorspelbaar.
Stimming of stimmen is een afkorting van zelfstimulerend gedrag en verwijst naar herhaalde, stereotiepe bewegingen of geluiden die mensen maken om zichzelf te kalmeren, te reguleren of te stimuleren.
Kenmerkend voor kinderen met ODD is dat ze boos/prikkelbaar gestemd zijn en brutaal/uitdagend gedrag laten zien, wanneer er interactie is met minstens één persoon die niet de broer of zus is.
Wat is de koppigheidsfase? In de leeftijdsfase van anderhalf tot vier jaar vertonen alle kinderen vaak koppig en driftig gedrag. Dit gedrag is volkomen normaal in de ontwikkeling van je kind. Het is een teken van groeiend zelfbesef en van toenemende zelfstandigheid.
Naast narcisme treden bij deze mannen onbetrouwbaarheid, rebelsheid, woede, afhankelijkheid en manipulatiedrang op. Kiley beschouwt dit gedrag als uiting van de diepgewortelde wens om bemoederd te worden. Het syndroom is genoemd naar het toneel- en romanpersonage Peter Pan uit het gelijknamige werk van J.M. Barrie.
Dit is het resultaat van het feit dat ouders geen leeftijdsadequate eisen stellen. Verwende kinderen houden weinig rekening met anderen, gaan hun eigen gang, doen dingen op hún manier. Ze hebben moeite met uitstel van beloning en hebben de neiging hun frustraties af te reageren met woede- aanvallen.
Scapegoat is een engelse term voor een kind in een toxische gezinssituatie en niet zomaar een. De scapegoat is het kind dat vaak het meeste te lijden heeft onder de gezinssituatie. Wanneer er een ander kind in het gezin is, wordt deze vaak het gouden kind genoemd, of The Golden Child.
PDA kenmerkt zich van door een uitdagingen tegen eisen en verzoeken des levens (tanden poetsen, werken, enz.)en inbreuken op hun autonomie.