Benschop: "Het is daarom het overwegen waard om een jonge diesel te kopen. De aanschafprijs is ten opzichte van andere auto's relatief laag en zeker als je lang met een auto doet, is de jaarlijkse afschrijving acceptabel. Zo kun je betaalbaar in een goede gebruikte auto rijden."
minder slijtage, onderhoud en kosten. minder co2-uitstoot. meer trekvermogen. zuiniger dan een benzinemotor, gemiddeld 25%
De brandstofprijs van diesel ligt een stuk lager dan van benzine. Bovendien is een dieselmotor over het algemeen zuiniger, en heeft deze dus een lager verbruik. De wegenbelasting van een dieselauto ligt echter een stuk hoger dan van een benzineauto.
Het einde van de diesel is nabij
Als er een klimaatakkoord gesloten wordt in Den Haag dan is naar verwachting in 2030 maximaal eenvijfde van alle auto's in Nederland elektrisch en/of waterstof. In de nabije toekomst is er dus in elk geval nog ruimte voor de diesel.
Verzekeringsmaatschappijen gaan er namelijk vanuit dat je met een diesel ook veel meer kilometers maakt en dus is er vanzelfsprekend meer risico op schadegevallen. Aan de andere kant is de vraagprijs van een tweedehands diesel anno 2022 in de meeste gevallen een stuk lager dan een evenknie op benzine.
U vraagt vanaf welke kilometrage een diesel rendabel wordt. Bij de aanschaf van een gebruikte auto zou een diesel overwogen kunnen worden vanaf zo'n 20.000 km op jaarbasis. Bij de aanschaf van een nieuwe auto ligt het omslagpunt beduidend hoger en zal gemiddeld rond de 35.000 km liggen.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten.
Het omslagpunt voor een gebruikte diesel zat jarenlang rond de 15.000 - 17.000 km, nu in januari 2018 is zelfs bij 30.000 km per jaar benzine nog goedkoper.
Reden: compensatie voor invoerrechten
Toen bepaalde de Nederlandse overheid dat het verschil in invoerrechten op benzine en diesel gecompenseerd diende te worden, en werd het tarief voor de wegenbelasting op dieselvoertuigen stapsgewijs verhoogd, telkens met 25 procent.
Tijdens het onderhoud ben je goedkoper af met een benzine. In een dieselmotor zitten meer fragiele en duurdere onderdelen. Die verschillende aspecten zorgen ervoor dat het onderhoud van een dieselmotor duurder is dan die van een benzinemotor. Bovendien staan benzinemotoren er ook voor bekend om zachter te draaien.
Verrassend genoeg komen auto's op CNG (aardgas) als dé grote winnaar uit de test. Met de Volkswagen Polo en Golf TGI op een gedeelde eerste plaats, de Seat Arona TGI op vier en de VW Caddy TGI op tien, manifesteert deze brandstof zich bovenaan het klassement.
Ook gaat een dieselmotor veel langer mee dan een benzinemotor, waardoor de auto een langere levensduur heeft. De motor heeft meer trekkracht, ook bij lage toeren. Hij slaat minder snel af en is uitermate geschikt voor het trekken van aanhanger, caravan of vouwwagen.
Momenteel zijn er 4 steden in Nederland die een milieuzone hebben voor personenauto's en bestelauto's die op diesel rijden: Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht.
Bij een diesel is het belangrijk te weten welke Euronorm de auto heeft. Het liefste wil je een Euro 5 of 6, al mag je met een Euronorm 4 ook nog bijna overal rijden (evt. tegen betaling). Vraag altijd naar de onderhoudshistorie, zodat je weet of het onderhoud altijd netjes en op tijd is gedaan.
Koop je vandaag een nieuwe dieselmotor met de heersende Euro 6d TEMP emissienorm, dan mag er vanaf 1 januari 2027 al enkele Lage Emissiezones (LEZ) niet meer binnen. 7,5 jaar en hij is onbruikbaar.
"Een van de oorzaken dat de dieselprijs nu harder stijgt is dat die meer samenhangt met de gasprijs", zegt Van Selms. De gasprijs piekte gisteren voor het eerst boven de 300 euro per megawattuur. "Diesel wordt vaker als substituut gebruikt voor gas dan benzine.
Diesel is ongeveer € 34 eurocent per liter goedkoper dan benzine. Al bij al maakt dit dat het omslagpunt van een moderne diesel al tussen de 10.000 a 15.000km ligt. Tevens zijn de onderhoudsintervallen aanzienlijk groter bij een diesel.
Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15. Daarnaast rijdt een gemiddelde dieselauto ongeveer 1 op 21.
Er wordt over het algemeen als maatstaf gehanteerd dat je bij een nieuwe auto beter kan kiezen voor benzine als je minder dan 15.000 kilometer per jaar rijdt. Als je meer dan 35.000 kilometer per jaar rijdt is Diesel of LPG altijd goedkoper. Wanneer je in het midden van deze waarden zit is het verschil niet zo groot.
Een diesel is doorgaans zwaarder dan een benzine auto. Hoe zwaarder de auto hoe duurder de autoverzekering. Zware auto's veroorzaken grotere schades bij een aanrijding. Het gewicht van de diesel is dus de belangrijkste oorzaak van een duurdere premie.
De kosten voor brandstof variëren dus maandelijks en dat geldt ook voor de prijzen van brandstof. De gemiddelde kosten voor brandstof liggen tussen de € 70,- en € 120,- per maand.
Het omslagpunt tussen benzine en diesel ligt op ongeveer 1400 kilometer per maand oftewel 16.800 kilometer per jaar. Rij je meer dan 1400 kilometer per maand dan kan het voordeliger zijn om diesel te gaan rijden. In de grafiek is te zien dat LPG en hybride rijden de twee goedkoopste varianten zijn na elektrisch rijden.