Elke keer sta je weer voor nieuwe uitdagingen
Door passende zorg te bieden, bewaak jij de gezondheid en het welzijn van mensen – die vaak in de laatste fase van hun leven zitten. Je moet veel in huis hebben om iemand echt te zien en begrijpen wat diegene nodig heeft. Geen cliënt is hetzelfde.
Empathisch vermogen
Goed gevoel geven aan patiënten of cliënten. Je zorgt ervoor dat anderen zich snel op hun gemak voelen bij jou. Makkelijk contact kunnen maken met verschillende doelgroepen. Je hebt namelijk niet alleen met cliënten te maken, maar ook met collega's, mantelzorgers en familieleden.
Het gaat om luisteren, belangstelling en respect tonen, empathie en distantie, acceptatie, echtheid. het tonen van respect voor de patiënt/cliënt en anderen. Wanneer je de ander in zijn waarde laat, toon je dat in de manier waarop je een ander behandelt.
Persoonlijke vaardigheden worden vaak soft skills genoemd. Je bent er goed in geworden door ze veel te oefenen. Voorbeelden zijn delegeren, onderhandelen, luisteren, samenwerken , netwerken, plannen en coachen.
Er zijn veel verschillende competenties die je kan ontwikkelen. Een competentie is een verzameling van kennis, ervaring, vaardigheden en talent. Ze worden vaak opgedeeld in hard skills en soft skills.
Verzorgende IG betekent voluit verzorgende individuele gezondheidszorg (VIG). De term VIG of VIG'er wordt ook vaak gebruikt. Dat is dus hetzelfde als verzorgende IG.
Bij verzorgend wassen wordt de cliënt met een washandje of -doekje gewassen. Afdrogen is meestal niet nodig doordat de lotion vervliegt. Bij huidplooien kan het nodig zijn om de huid droog te deppen. Er bestaan washandjes en -doekjes van verschillende merken, meestal verpakt in pakjes van 5 à 8 stuks.
In de thuiszorg kom je elke dag bij verschillende mensen thuis. Je bent bij hen te gast, in hun eigen omgeving. Dat maakt thuiszorg heerlijk afwisselend. Want waar je bij de ene persoon helpt met wassen en aankleden, is het bij de volgende cliënt misschien juist vooral het toedienen van medicatie waar het om draait.
Welbevinden als focus van zorg
Dat vraagt om een andere aanpak: liefdevolle zorg en de juiste aandacht voor wie de cliënt is, zijn leefstijl en zijn sociale en fysieke omgeving. Welbevinden zou de primaire focus van zorg moeten zijn.
Denk aan vaardigheden als goed kunnen netwerken, strategische beslissingen kunnen nemen, draagvlak creëren, diplomatiek zijn, kunnen reflecteren, onderzoeken, kritisch én probleemoplossend denken, anderen kunnen motiveren, het beste uit andere mensen halen.
Je kunt zorgvuldig zijn in de zin van accuraat, nauwkeurig en precies. Je hebt oog voor details, je gaat minutieus en nauwgezet te werk. Je kunt zorgvuldig zijn in je afwegingen. Dat betekent dat je niet 'maar zo' of 'zomaar' iets zegt.
Speel je troeven uit
Haal er enkele concrete voorbeelden bij die dat bewijzen. Ook voorbeelden of ervaring uit je vrije tijd of uit het verenigingsleven tellen mee. Solliciteer je voor een functie als boekhouder? Dan mag je zeker vermelden dat je in je vrije tijd secretaris bent van de plaatselijke voetbalclub.
In de praktijk van de zorg is de visie van de organisatie de weergave van hoe mensen tegen hun cliënten aankijken. De visie is dus belangrijk voor de cultuur, de samenwerking en de communicatie.
Hard skills zijn vaardigheden die je nodig hebt om de functie goed te kunnen uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde technische vaardigheden zoals het beheersen van een computerprogramma.
professioneel handelen. Een professional in de zorg is meestal druk doende met het behandelen en begeleiden van cliënten. Zij beschikt over een scala van behandelings-technieken waaruit zij kan kiezen, daarnaast geeft zij adviezen. Zij heeft haar focus op de inhoud van het vak.