Bent u het niet eens met een afschrijving van een SEPA-incasso Algemeen? Deze kunt u binnen 8 weken na afschrijving laten terugboeken. Een SEPA-incasso Bedrijven kunt u niet terugboeken. Deze kunt u alleen vooraf weigeren of op de dag dat de incasso van uw rekening wordt afgeschreven.
Zelf terugboeken kan alléén bij incasso's
Voor (automatische) incasso's gelden andere regels dan voor een betaling die je zelf hebt bevestigd. Bij de afschrijving vind je dus geen knop 'Terugboeken'. Ook wij mogen het geld niet voor je terughalen.
Bij een doorlopende incasso schrijft het bedrijf regelmatig geld af, bijvoorbeeld het abonnementsgeld voor een tijdschrift. Elke automatische incasso kunt u binnen 8 weken zelf terugboeken. Dit heet storneren. U kunt ook de bank vragen dit voor u te doen.
Elke automatische incasso kunt u binnen 8 weken zelf terugboeken. Dit heet storneren. Zorg wel dat u de rekening dan op een andere manier betaalt. Alleen een onterechte incasso hoeft u niet te betalen.
Wij kunnen het geld niet voor je terughalen. Maak bijvoorbeeld een betaalverzoek aan om het bedrag terug te krijgen. Maak je elke week of maand automatisch een bedrag over naar een bepaald rekeningnummer en is dit bedrag te hoog of juist te laag? Pas dan je periodieke overboeking aan.
Er zijn op dit moment geen grote storingen bekend.
Als de automatische incasso onterecht blijkt te zijn, dan heb je dertien maanden de tijd om het geld terug te boeken. Dit kan alleen via de bank. Let wel op: er kunnen kosten aan verbonden zijn als er wél een rechtsgeldige machtiging door jou is gegeven voor de afschrijving.
Als je een bedrijf hebt gemachtigd om automatisch geld van je rekening af te schrijven, dan kun je deze machtiging wijzigen of stopzetten door bij dat bedrijf een schriftelijk verzoek in te dienen. Neem contact op met het bedrijf om af te stemmen hoe je dit het beste kunt regelen.
Te veel geld overgemaakt
Neem dan zelf contact op met de persoon of het bedrijf achter het rekeningnummer. Wij kunnen het geld namelijk niet voor je terughalen. Stuur bijvoorbeeld een betaalverzoek.
Als de incasso de status 'in behandeling' heeft, zullen wij de incasso van uw rekening afschrijven zodra het saldo op uw rekening weer voldoende is. Dit moet dan wel gebeuren binnen uiterlijk 4 werkdagen (bij SEPA Incasso Algemeen) of 1 werkdag (bij SEPA Incasso Bedrijven) na de oorspronkelijke dag van verwerking.
iDEAL-betalingen kunnen niet worden teruggedraaid.
Terugboeken (storneren)
Dan kun je dit bedrag binnen de termijn van 56 dagen storneren. Belangrijk: neem eerst contact op met de incassant. Zo voorkom je een mogelijke betalingsachterstand. Je kunt storneren door op een afschrijving te klikken van je Betaalrekening en te kiezen voor 'Terugboeken'.
Log in op Mijn ING. Jouw periodieke overschrijving vind je links van de navigatie bij 'Opdrachten', klik dan op 'Betalingen' Onder 'Geplande opdrachten' klik je op de overschrijving voor een gedetailleerde weergave. Vanuit deze weergave kan je de Periodieke Overschrijving wijzigen of intrekken.
Een incassobureau stuurt u 1 of meerdere herinneringen (aanmaningen). U moet deze binnen 14 dagen betalen. Betaalt u na aanmaningen van het incassobureau nog steeds niet? Dan kan de rechter u veroordelen tot het betalen van uw schuld plus alle kosten.
Een SEPA-incasso Bedrijven kunt u niet terugboeken.
Hoe werkt een automatische afschrijving? Je ontvangt van het bedrijf dat je wilt betalen (de incassant) een machtiging. Door deze te tekenen geef je het bedrijf toestemming om een afgesproken bedrag van je betaalrekening af te schrijven. Deze machtiging kan eenmalig of doorlopend zijn.
Als betaler heeft u het recht om het onverschuldigd betaalde geldbedrag terug te eisen van de ontvanger. Dat staat in artikel 6:203 van het Burgerlijk Wetboek. De ontvanger is dus wettelijk verplicht om het terug te betalen.
Er zijn op dit moment geen grote storingen bekend.
Rabofoon: 0900 - 0909
De Rabofoon is 24 uur per dag bereikbaar via: 0900-0909 (€ 0,20 per gesprek plus de gebruikelijke telefoonkosten).
Foutmelding 102 - betaalpas
Als de Rabo Scanner foutmelding 102 geeft, dan komen de gegevens op het inlogscherm waarschijnlijk niet overeen met de gegevens op de betaalpas die je gebruikt.
Let op: is het bedrag langer dan 56 dagen geleden afgeschreven, maar korter dan 13 maanden geleden? Dan kunt u via Internet Bankieren een melding doen van een onterechte incasso. We onderzoeken dan of u een geldige machtiging heeft afgegeven.