Waarom zoekmachine marketing belangrijk en waardevol is. Zoekmachine marketing is erg waardevol voor marketeers. Waar je met veel marketingmiddelen op zoek gaat naar de klant, zijn die klanten in zoekmachines op zoek naar jou. Online vindbaarheid in die zoekmachines betekent automatisch je doelgroep bereiken.
Met SEA of zoekmachinemarketing kan je met gerichte advertenties bovenaan in de zoekresultaten van Google verschijnen om zo meer bezoekers aan te trekken. Het is snel, goedkoper dan traditionele marketing en je krijgt onmiddellijk inzicht in je resultaten.
Je website optimaliseren voor zoekmachines is dus de perfecte manier om snel meer bezoekers te krijgen. Door hoge zoekposities te halen word je website immers zichtbaar voor vele potentiële bezoekers. Daarnaast zien veel mensen een bedrijf dat hoog in de zoekresultaten staat, als een goed en betrouwbaar bedrijf.
Zoekmachine adverteren betekent dat er bij relevante zoekopdrachten een advertentie wordt getoond boven of naast de organische zoekresultaten. Adverteren binnen zoekmachines noemen we ook wel Search Engine Advertising. Hierbij dient er te worden betaald voor elke keer dat een bezoeker op de advertentie klikt.
Zoekmachinemarketing (SEM) is het gebruik van betaalde advertenties om uw website te laten verschijnen op de SERP-pagina's van Google, Bing en andere zoekmachines.
Als u uw account organiseert, kunt u op een betere manier de juiste advertenties aan de juiste klanten weergeven. Ook kunt u de effectiviteit van uw advertentie-activiteiten beter bijhouden.
Een zoekmachine heeft als doel de gebruiker zo goed mogelijk te bedienen. Dat wil zeggen dat ze voor de gene die naar iets opzoek is, een zo goed mogelijk zoekresultaat wil weergeven.
SEO is de afkorting van de Engelse term 'Search Engine Optimization' wat in het Nederlands zoekmachine optimalisatie betekent. Een zoekmachine optimalisatie specialist is iemand die ervoor zorgt dat websites op de juiste manier aangepast worden zodat ze beter gevonden worden in Google.
Ook de meta title en meta description zijn niet van invloed op de ranking van je pagina, maar deze zijn wel belangrijk om potentiële bezoekers naar je website te halen. De titel en beschrijving worden namelijk getoond in de zoekresultaten.
Elke organisatie heeft een SEO strategie nodig. Of de focus nou ligt op content, techniek of autoriteit. Een strategische aanpak is een vereiste. Wanneer u alleen af en toe losse SEO onderdelen aanpakt zult u niet het optimale resultaat kunnen behalen, oftewel u laat potentiële omzet liggen!
SEA staat voor search engine advertising, oftewel zoekmachine adverteren. Met SEA plaats je advertenties boven de organische zoekmachineresultaten en binnen verschillende kanalen van de zoekmachine waarin je adverteert.
Het doel van een Meta description
In de Meta description geef je een kleine samenvatting van de inhoud van de pagina. Het is belangrijk dat de informatie kort en bondig wordt opgeschreven maar dat er wel waardevolle informatie in vermeld wordt. Met een goede beschrijving zorg je dat jouw pagina opvalt.
Meta keywords zijn keywords die niet voorkomen op het zichtbare gedeelte van de webpagina, maar in de HTML code. Ze bieden informatie aan de zoekmachines over de inhoud van een pagina, het zijn relevante termen die soms niet eens op de pagina voorkomen.
Meta-tags zijn als het ware kleine aanwijzingen die je een zoekmachine geeft, die vertellen waarover jouw website pagina gaat. Je kunt dit specificeren in 3 onderdelen. De title (titel), keywords (trefwoorden) en description (omschrijving).
Hoe word je een SEO specialist? Er bestaat geen specifieke opleiding tot SEO specialist. Wel is affiniteit met ICT en een flinke dosis webkennis vereist, aangevuld met een (willekeurige) HBO-opleiding. Het is ook mogelijk relevante cursussen of trainingen te volgen.
SEO is het optimaliseren van je website om zo organisch zoekverkeer te genereren (gratis, als je je tijd niet rekent). SEA is een vorm van betaalde reclame waarbij je advertentieruimte koopt binnen zoekmachines (sowieso betalend).
Wat we wel weten is dat er bepaalde factoren een rol spelen. Denk bijvoorbeeld aan een goede url, het gebruiken van relevante woorden in de teksten, een page title, de laadsnelheid van je (mobiele) website en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Google beoordeelt de relevantie van een pagina door de ontvangen stemmen te tellen. De Google PageRank technologie houdt ook rekening met de belangrijkheid van de webpagina die een 'stem' uitbrengt.
Zoekmachines volgen links van webpagina naar webpagina, van website naar website. Een zoekmachine als Google bestaat uit drie onderdelen: een zoekrobot, een index en een algoritme. De zoekrobot, ofte crawler, volgt 24/7 links en bewaart de HMTL-versies van de bezochte pagina's in een gigantische database.
4. De kracht van het visuele aspect. Ten slotte biedt display advertising het voordeel dat alles visueel wordt gepresenteerd. Dat is met gewone zoekadvertenties niet altijd mogelijk, ondanks het wel een essentieel onderdeel is voor het behalen van meer naamsbekendheid én een groter aantal conversies.
Meta tags zet je in het HEAD gedeelte in de broncode van je website. We beginnen heel eenvoudig door de belangrijkste tag erin te zetten, de titel en de description tag.
Metadata bepaalt hoe uw zoekresultaat er uit komt te zien op de zoekresultatenpagina van zoekmachines. Eigenlijk vergelijkbaar met een advertentie tekst in Google Search Ads. En nog altijd een factoor voor uw rankings. De metadata bestaat uit de meta title, URL en meta description.