Voorlezen stimuleert de taalontwikkeling van je kind. Je kind maakt kennis met nieuwe onderwerpen en nieuwe woorden. Ook staat er in boeken vaak beschreven wat iemand denkt en voelt. Die verhalen geven kinderen inzicht in wat zich afspeelt in je hoofd.
Wanneer kinderen lezen, leren ze nieuwe woorden en begrippen. Dit vergroot hun vocabulaire en verbetert hun taalvaardigheid. Ook leren ze hoe ze informatie moeten verwerken en structureren. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die voorlezen krijgen van hun ouders of andere volwassenen, beter presteren op school.
Samen tijd doorbrengen terwijl je voorleest, helpt om sterke ouder-kindbanden te creëren en bevordert een gezonde hersenontwikkeling . Kinderen die vaker worden voorgelezen, hebben betere taal- en luistervaardigheden, ervaren sterkere emotionele banden met hun geliefden en krijgen een levenslange liefde voor lezen.
Interactief voorlezen in de klas heeft een positief effect op de woordenschatontwikkeling van leerlingen. Het draagt vooral bij aan de productieve woordenschat; leerlingen gaan steeds meer woorden gebruiken. Interactief voorlezen versterkt ook de receptieve woordenschat, maar in mindere mate.
Door voorlezen maakt je kind namelijk kennis met veel verschillende, nieuwe woorden en zinnen.Het helpt kinderen ook beter te luisteren en het versterkt hun concentratievermogen. Daarnaast stimuleert voorlezen de emotionele en sociale ontwikkeling van kinderen.
Voorlezen stimuleert de taalontwikkeling van je kind. Je kind maakt kennis met nieuwe onderwerpen en nieuwe woorden. Ook staat er in boeken vaak beschreven wat iemand denkt en voelt. Die verhalen geven kinderen inzicht in wat zich afspeelt in je hoofd.
Lezen is belangrijk. Het vergroot de taalontwikkeling, de concentratie en fantasie. Bovendien krijg je door lezen kennis over de wereld om je heen en draagt het bij aan het vormen van een mening.
Door te lezen leer je je inleven in anderen; je krijgt empathie en je traint jezelf in denken en reflecteren. Lezen is dan ook uiterst belangrijk voor de ontwikkeling en ontplooiing van jongeren en voor hun persoonlijke groei.
Taalontwikkeling en geletterdheid
Voorlezen verrijkt de woordenschat en draagt bij tot een beter taalgevoel en taalbegrip. Kinderen die op jonge leeftijd regelmatig voorgelezen worden, leren later sneller zelf lezen en hebben minder moeite met spellen en begrijpend lezen.
Interactief voorlezen vergroot taalvaardigheid en leesplezier. Voorlezen is belangrijk voor de taalontwikkeling van leerlingen. Daarnaast levert het een positieve bijdrage aan het stimuleren van leesplezier en leren leerlingen verschillende genres kennen.
Vertel vooraf kort iets over de inhoud van het verhaal. Lees de tekst rustig en duidelijk voor en zorg dat je gezicht duidelijk zichtbaar blijft. Maak gebruik van de mogelijkheden van je stem, maar overdrijf dit niet. Maak tijdens het voorlezen af en toe gebaren om woorden te verduidelijken.
Helpt kinderen taal- en leesvaardigheden te ontwikkelen
Wanneer kinderen nieuwe woorden en zinnen horen, helpt het hen hun 'woordenbank' uit te breiden en te leren hoe ze taal effectief kunnen gebruiken. Hardop voorlezen helpt kinderen de tekststructuur te begrijpen. — hoe een verhalend verhaal in elkaar zit, met een begin, midden en einde.
Het lezen van boeken en verhalen met baby's en kinderen is belangrijk voor de ontwikkeling van taal en geletterdheid . Gezamenlijk lezen van boeken is een perfecte gelegenheid om kennis over de wereld, empathie en gedeelde inzichten te ontwikkelen. Het creëren van warme en gedeelde betekenisvolle ervaringen met boeken vanaf de vroegste leeftijd is belangrijk.
Maak van hardop lezen geen strijd van wil. Vijf of zes minuten stil lezen is in het begin misschien wel het maximum. Sommige kinderen luisteren het beste als ze in een kinderstoel zitten of vastgesnoerd in hun autostoeltje.
Lezen vergroot je concentratie
Bedenken wat er gebeurt, is even goed in het activeren van de hersenen als het daadwerkelijk doen.” Dagelijks lezen, al vanaf jonge leeftijd, voorkomt aanslag op de hersenen en zou zelfs de kans op Alzheimer verkleinen.
Lezen en verhalen vertellen helpt peuters om spraakklanken, woorden, taal, plaatjes en boeken te leren . Het lezen van verhalen stimuleert de verbeelding, ontwikkelt sociale vaardigheden en helpt peuters om over de wereld te leren. Probeer dagelijks te lezen. Geef peuters de tijd om te kijken naar, te beschrijven en te praten over wat er in boeken gebeurt.
Onderzoek bewijst: baby's houden van boeken.Met je baby op schoot een boekje ontdekken is leerzaam.Het stimuleert de taal- en spraakontwikkeling van je kind, zo blijkt uit onderzoek.
Kinderen kunnen in deze periode plotseling iets zeggen zonder uitleg of inleiding, en verwachten dan dat de ander dit meteen begrijpt. Rond de 2e verjaardag mag je van je kind verwachten dat het zich met 2 woorden duidelijk kan maken. Het is niet erg als je kind dan nog letters weglaat of verkeerd uitspreekt.
In de vroege jaren is lezen ook een fantastische manier om veel fysieke vaardigheden te ontwikkelen. Het tillen, verplaatsen en manipuleren van boeken, met name zwaardere kartonnen boeken, geeft baby's en jonge kinderen de kans om grove motorische bewegingen in hun armen te ontwikkelen .
(Voor)lezen stimuleert de taal- en leesontwikkeling
Baby's die worden voorgelezen, lopen met 15 maanden voor in hun taalontwikkeling, en breiden deze voorsprong vervolgens verder uit (Van den Berg & Bus, 2015).
Ehri (1996, 2014) conceptualiseert de ontwikkeling van woordlezen in vier fasen: prealfabetisch, vroeg alfabetisch, later alfabetisch en geconsolideerd alfabetisch . Elke fase illustreert hoe woordlezen zich ontwikkelt voor typische kinderen tussen de leeftijd van vier en zes jaar.
Tussen de vijf en tien jaar leren kinderen zelfstandig lezen. Dit gaat stap voor stap. Eerst om klanken en letters te herkennen, daarna om woorden en makkelijke zinnen te lezen. Uiteindelijk leren ze sneller lezen en gaan ze steeds meer begrijpen van wat ze lezen.
Aan het eind van groep 2 moet je kind in staat zijn om tot 20 te tellen.Ook moet het onder de 10 op de juiste volgorde kunnen terugtellen en kunnen lezen. Je kind leert bovendien de rangtelwoorden (eerste, tweede enz.)