Jongeren zeggen social media te gebruiken, omdat: Ze het leuk vinden; Ze in contact willen blijven met anderen; Ze iets te doen willen hebben bij verveling; Ze willen kijken wat anderen doen; Ze geen informatie willen missen.
Op social media kunnen zij daarmee experimenteren en oefenen. Dit doen ze door contacten te leggen, relaties te verdiepen en steun bij elkaar te zoeken. Zo vormen ze hun zelfbeeld, eigenwaarde en zelfvertrouwen. Social media vervullen zo een belangrijke rol in de ontwikkeling van hun identiteit.
Sociale media hebben de manier waarop mensen met elkaar communiceren en contact houden radicaal veranderd. Het is een essentieel onderdeel van ons leven geworden en biedt ons een platform om in contact te blijven met vrienden en familie, updates te delen en actuele gebeurtenissen te volgen.
Jongeren die vaker visuele sociale media gebruiken, zoals Instagram en TikTok, lijken zich meer zorgen te maken over hun lichaamsbeeld en hebben vaker last van angst en depressieve gevoelens. Ook kunnen het zien van het aantal 'likes', vrienden en volgers kan de zelfacceptatie van jongeren beïnvloeden.
Vooral voor tieners zijn sociale media een belangrijke manier om contact te maken met anderen . Leren – uw kind kan sociale media gebruiken om beter te begrijpen, uit te breiden of te delen wat hij of zij op school leert, zowel informeel als in formele schoolomgevingen.
Vrijwel iedereen in de leeftijdsgroep van 12 tot 45 jaar gebruikte in 2019 sociale media (meer dan 95 procent). Vooral 65- tot 75‑jarigen gebruiken de laatste jaren vaker sociale media.
Sociale media helpen kinderen om in contact te blijven met leeftijdsgenoten lang nadat de schoolbel is gegaan en familieleden die ver weg wonen. Daarnaast kunnen kinderen meer leren over hun interesses en ondersteunende gemeenschappen opbouwen met anderen die zich op dezelfde manier identificeren als zij.
Hoe meer tijd je op social media doorbrengt, hoe meer je kunt cyberpesten, sociale angst, depressie en blootstelling aan content die niet geschikt is voor je leeftijd . Social media is verslavend. Als je een spelletje speelt of een taak uitvoert, probeer je dat zo goed mogelijk te doen.
Een van de grootste voordelen van social media is dat het mensen in staat stelt om verbinding te maken, ongeacht de fysieke afstand. Via apps zoals Facebook, Instagram en WhatsApp kunnen we in contact blijven met vrienden en familie, zelfs als ze aan de andere kant van de wereld wonen.
Social media is ontzettend verslavend. Je hersenen gaan goed op likes, want het geeft je het idee dat je gezien wordt. Daardoor worden er allemaal hormonen, denk aan dopamine, aangemaakt en denk je “YEAH!”. Het tegenovergestelde is ook waar; wordt een post niet goed bekeken, dan krijg je een gevoel van MEH.
Op sociale media deel je informatie, verhalen, kennis en ervaringen met elkaar: bijvoorbeeld een foto, nieuwtje of filmpje. Anderen kunnen daarop reageren en/of de informatie ook delen. Steeds vaker worden social media ingezet als marketingmiddel.
Enkele van de meest voorkomende redenen waarom mensen sociale media gebruiken, zijn: Sociale verbinding: het stelt individuen in staat om verbinding te maken en in contact te blijven met vrienden, familieleden en kennissen, ongeacht geografische afstanden.Het helpt hen om relaties regelmatig te onderhouden .
De platforms die jongeren het meest gebruiken voor nieuwsgaring zijn Instagram, TikTok en YouTube, met respectievelijk 65, 40, en 38 procent gebruikers.
De vijf belangrijkste voordelen van sociale media zijn verbeterde communicatie, netwerkmogelijkheden, merkpromotie, informatie-uitwisseling en community-opbouw .
Risico's van het gebruik van sociale media
Risico's zijn onder andere cyberpesten en online intimidatie, het online plaatsen van ongepaste content, Facebook-depressie en verminderde slaap . Cyberpesten komt veel voor en is de afgelopen jaren vaak in het nieuws geweest.
Sociale media vervullen een belangrijke rol in de identiteitsontwikkeling van jongeren. Bij identiteitsontwikkeling gaat het grofweg om twee aspecten: de manier waarop de jongere zichzelf ziet (zelfbeeld); de mate waarin de jongere het eigen zelfbeeld kan waarderen (eigenwaarde of zelfvertrouwen).
Er zijn veel positieve aspecten aan sociale media , maar er is ook een duistere kant aan het eindeloze scrollen dat steeds weer terugkomt voor meer. Sociale media kunnen vaak schadelijk zijn voor iemands mentale gezondheid. Het kan depressie en angst veroorzaken en het kan het zelfvertrouwen verlagen.
Jongeren die relatief veel tijd besteden aan sociale media, zijn over het algemeen iets minder tevreden met hun leven. Maar jongeren die minder dan 2 uur per dag besteden aan sociale media, lijken juist meer te profiteren van de positieve kanten. Bitescience adviseert om rekening te houden met mogelijke effecten.
Als je veel op social media zit, kan dat psychische klachten veroorzaken. Bijvoorbeeld angst, depressie en slaapproblemen. Iemand die veel last heeft van FOMO kan ook lichamelijke reacties krijgen, zoals zweten, nervositeit en hartkloppingen. Bijvoorbeeld als er een nieuw bericht binnenkomt.
Interactieve technologieën zijn relatief nieuw en onderzoek naar korte- en langetermijngevolgen is beperkt. Meerdere studies hebben echter een verband gelegd tussen hoog gebruik en een verhoogd risico op angst, depressie, zelfbeschadiging en zelfs suïcidale gedachten.
Het gebruik van social media heeft ook nadelen. Een nadeel is het gebrek aan privacy. Als je iets via social media deelt, kunnen anderen het weer met anderen delen. Iedereen kan dat bericht lezen, terwijl het de meeste mensen helemaal niets aangaat.
1 | Persoonlijk contact. De mogelijkheid om op een persoonlijk niveau met klanten in contact te komen is misschien wel het belangrijkste voordeel van sociale media. In het verleden communiceerden bedrijven met hun klanten via eenrichtingskanalen zoals televisiereclames en gedrukte advertenties.
Antwoord: Het is belangrijk dat jongeren voorzichtig zijn bij het gebruik van sociale media voor communicatie met virtuele vrienden, omdat er verschillende risico's zijn verbonden aan online interacties. Deze risico's omvatten cyberpesten, online intimidatie, oplichting, identiteitsdiefstal en blootstelling aan ongepaste content.
Volgens het advies hebben studies aangetoond dat adolescente meisjes en degenen met een al slechte mentale gezondheid negatief kunnen worden beïnvloed door het gebruik van sociale media. Enkele van deze nadelige effecten zijn cyberpesten-gerelateerde depressie, slechte slaapkwaliteit en lichaamsbeeld, en verstoord eetgedrag.