Het woord 'school' is afgeleid van het Griekse 'σχολή', dat 'vrije tijd' betekent. Onderwijs was namelijk iets waarvoor je vrije tijd moest hebben: de meeste mensen (ook kinderen) besteedden al hun tijd aan werk.
Onderwijs was namelijk oorspronkelijk iets waarvoor men vrije tijd moest hebben: de meeste mensen, ook kinderen, besteedden al hun tijd aan werk. De betekenis van het woord evolueerde naar de benaming voor wetenschappelijke discussies of voordrachten.
Onder onderwijs wordt in Nederland over het algemeen verstaan: het overbrengen van kennis, vaardigheden en attitude binnen een door de overheid bepaalde structuur door daarvoor opgeleiden personen. Het is voor ons erg vanzelfsprekend dat je onderwijs volgt; het is nodig om te kunnen meedraaien in de maatschappij.
Rond 750 na Chr. werd in Utrecht een kloosterschool opgericht door Gregorius, een leerling van Bonifatius. Deze school is één van de eerste scholen in Nederland waarover iets bekend is. In eerste instantie waren de kloosterscholen gericht op het opleiden van jongens tot monnik of priester.
De eerste pogingen om leerplicht in te voeren zijn vervat in de wetgeving van enkele Duitse staten, nl. de hertogdommen Weimar (1619), Gota (1642) en Brandenburg-Pruisen (1698 en 1717). Keizerin Maria Theresia van Oostenrijk introduceerde in 1774 leerplicht in de landen van het Habsburgse Rijk.
De richtlijn voor strafvordering strafrechtelijke aanpak schoolverzuim, gaat uit van zo'n 100 euro per dag dat een kind van school wordt gehouden. Er geldt een maximum van 600 euro per gezin voor één week en 900 euro per gezin bij twee weken. Bij herhaling van luxe verzuim worden de boetes hoger.
Leerlingen die ouder zijn dan 18 hoeven niet meer verplicht naar school. Maar als een leerling tussen 18 en 23 jaar van school gaat zonder startkwalificatie, meldt de school dit wel bij de gemeente.
De schoolstrijd kreeg hierdoor een enorme impuls: het recht op bijzonder onderwijs was er, nu nog het geld. Plaatselijke verenigingen voor bijzonder onderwijs sloten zich aaneen en groeiden in de tweede helft van de negentiende eeuw uit tot echte politieke partijen: ARP, CHU en KVP.
Geen gezellige groepjes met tafeltjes bij elkaar, maar allemaal, alles netjes in een rijtje. De kinderen konden zo op die manier niet zo goed bewegen en dat moest ook, want alle kinderen zaten naast elkaar en deden alles te gelijk, als de meester of de juf dat zei.
In Nederland moeten alle kinderen en jongeren tussen de 5 en 16 jaar verplicht naar school. Dit staat in de leerplichtwet. Leerlingen moeten ingeschreven staan op een school en die regelmatig bezoeken.
Leren over de essentiële dingen die elke dag terugkomen. Denk aan het communiceren met elkaar, omgaan met geld, voeding, positief denken, jij als persoon, psychologie, het inzetten van creativiteit en geluk. Geluk. Niemand heeft me op school verteld hoe ik erachter kom waar ik gelukkig van word.
Op de basisschool leren kinderen Nederlands, rekenen, wereldoriëntatie, kunstzinnige oriëntatie, bewegingsonderwijs en Engels. De leerstof is verdeeld over acht leerjaren. Vanaf vier jaar mag een kind naar de basisschool, vanaf vijf jaar is het leerplichtig.
Als VMBO-leerlingen hun eindexamen doen, zijn ze normaal gesproken 16 jaar oud. Voor leerlingen in het HAVO geldt dat de meesten het 5e en laatste jaar afronden als ze 17 zijn geworden. Leerlingen die het VWO doen, doen eindexamen in het 6e jaar als ze 18 worden.
Door Plato: De Akademeia of de Academie van Athene was een beroemd gymnasium én school in Athene, opgericht door Plato in 387 voor het begin van onze jaartelling. De school was de eerste georganiseerde school in Europa. Plato richtte deze academie op om filosofisch onderricht te geven aan jonge Atheense burgers.
In het midden van de negentiende eeuw begon de zogenaamde Schoolstrijd. Die kwam er kort gezegd op neer dat door de voorstanders van christelijk onderwijs gevochten werd voor gelijkstelling van hun 'bijzonder onderwijs' met het 'openbaar onderwijs' dat door de staat werd bepaald en betaald.
Aan de eerste fase van de schoolstrijd kwam een einde dankzij de Grondwet van 1848. Deze legde vast dat het geven van onderwijs in beginsel iedereen vrij staat. Op 1 januari 1901 is de leerplicht ingevoerd. Kinderen van 6 tot 12 jaar moesten een school bezoeken óf huisonderwijs krijgen.
Het systeem is gemaakt door de overlevenden
Het onderwijssysteem dat wij hebben is in basale vorm eigenlijk precies hetzelfde als hoe we het in 1863 hebben ingevoerd.
De overheid laat ten onrechte een onderwijsrekening van 309 Euro door de Nederlandse ouders betalen, omdat Nederland al in 1978 een verdrag heeft ondertekend om het onderwijs kosteloos te maken. Nederland staat vaak vooraan in de kritiek als andere landen zich niet aan bepaalde regels houden.
Onderwijs houdt de samenleving en de menselijke beschaving bij elkaar. Op school leer de kennis die je nodig hebt om later zelfstandig te kunnen leven. Om een baan te vinden moet je goed kunnen lezen, schrijven, praten en denken. Ook moet je weten hoe je je werk doet: dat leer je op school!
De school meldt de ongeoorloofde afwezigheid onverwijld (binnen 5 werkdagen) na het overschrijden van de grens van 16 uur. Na het overschrijden van de 16 uur begint een nieuwe periode van 4 weken.
Ga na wat de wettelijk toegestane leeftijd is voor het verlaten van school. Zorg ervoor dat je weet op welke leeftijd je wettelijk mag stoppen met school. Afhankelijk van je plannen (gaan werken of een andere onderwijsvorm kiezen) kan dit 16 jaar zijn, of zal je moeten wachten tot je 18 bent.
Je mag een tussenjaar nemen wanneer je aan je kwalificatieplicht voldoet en minimaal 16 jaar bent. De overheid verwacht dus dat je minimaal een havo, vwo of MBO-diploma (niveau 2 of hoger) op zak hebt. Heb je dit niet op zak? Dan ben je minimaal tot je 18e verplicht om naar school te gaan.