Waarom belangrijk? Dan voel je je thuis in de organisatie waar je werkt. Wanneer loyaal voor je een persoonlijke waarde is, dan pas je niet in de organisatie waar men weinig voor elkaar over heeft, waar egotripperij, eigenbelang gaat boven het teambelang of het organisatiebelang.
Loyaliteit staat voor trouw en eerlijk zijn. Iemand die loyaal is, staat klaar voor anderen, houdt zich aan afspraken en communiceert op een open manier. In een professionele context betekent loyaliteit het trouw zijn aan je werkgever en aan de doelstellingen van de organisatie.
Loyaliteit is de mate waarin men trouw is aan aangegane verplichtingen. Wanneer men zich echt houdt aan de afspraak is er sprake van loyaal zijn. Eerlijk en oprecht zijn valt onder loyaliteit.
Loyaliteit binnen een relatie zou omschreven worden als toewijding, trouw, standvastigheid, geduld, gezelschap… en het verlangen om de relatie te laten slagen. What is this? Loyaliteit houdt in dat je trouw aan jezelf blijft omdat je eerlijk moet zijn om loyaal te kunnen zijn.
Loyaliteit wordt gecreëerd door merkbeleving, dialoog, interactie, gevoel van waarde, vertrouwen en tevredenheid. Loyaliteit ontstaat niet van de een op de andere dag, maar wordt opgebouwd gedurende een langere periode. Loyaliteit kan zich op twee manieren uiten die beide omzetverhogend werken.
Bij gespleten loyaliteit kan een kind zich niet loyaal voelen aan de ene ouder, zonder zich niet-loyaal te voelen aan de andere ouder.
Loyaal betekent dat je trouw bent. Je kunt loyaal zijn aan iemand (een persoon) bijvoorbeeld in jouw privé-omgeving (partner, ouders of kinderen) maar jouw loyaliteit kan zich ook uiten aan de organisatie waar je werkt (organisatieloyaliteit), aan jouw klanten, aan jouw baas of aan jezelf.
Loyaal is niet eenduidig te omschrijven maar synoniemen als trouw, eerlijk en oprecht geven het beste de betekenis van dit woord weer. Een loyaal persoon is dan ook iemand die eerlijk is en niet bedriegt. Daarnaast kan loyaal ook betekenen dat een persoon trouw is aan zijn medemens.
toewijding (zn) : aandacht, applicatie, bezieling, devotie, enthousiasme, ijver, inzet, liefde, loyaliteit, overgave, piëteit, trouw, verknochtheid, verzorging, vroomheid, zelfopoffering, zorg. oprechtheid (zn) : eerlijkheid, loyaliteit, openhartigheid, rechtschapenheid, rondborstigheid, trouwhartigheid, waarheidszin.
De competentie: Loyaliteit is een van de belangrijkste competenties die jij in het bedrijfsleven moet bezitten. Het geeft namelijk aan of jij in alle gevallen steun kan bieden en dat je weet waar de organisatie voor staat. De normen en waarden van het bedrijf zijn hierbij het belangrijkste.
Je kunt trouw zijn aan je partner, aan jouw werkgever, aan je vrienden of vriendinnen. Je kunt ook trouw zijn aan een morele opvatting of aan jezelf. Wanneer het talent trouwe bij je past dan ben jij: een trouwe vriend.
Trouw of loyaliteit is een morele verbondenheid, vasthoudendheid, of het zich houden aan een verbintenis, band, of verplichting. Waar deze verplichting niet wordt nageleefd, waar trouw wordt geschonden en ontrouw intreedt, kan sprake zijn van verraad.
Een loyaliteitsconflict is een dilemma dat bij kinderen ontstaat als ze het gevoel hebben dat ze hun voorkeur moeten uitspreken voor een van de gescheiden ouders. Het is een innerlijk conflict dat ontstaat als het kind door loyaliteit naar de ene ouder voelt dat het een andere ouder te kort doet.
Het woord trouw is iets minder modern dan loyaal. Vergelijk een trouwe vriend en een loyale medewerker. En aan deze voorbeelden zie je ook goed dat bij loyaal eerder een afhankelijkheidsrelatie of een gezagsrelatie meespeelt.
Trouw aan jezelf, betekent trouw zijn aan wat je van binnen voelt en daarnaar handelen. Dit is heel belangrijk, want elke keer dat je dingen doet waar jij je niet goed bij voelt, raak je verder af van wie jij bent en van wat jij echt wilt. Om te weten wat er van binnen leeft, mogen we leer leren voelen.
Niets kan tussen jullie komen als jullie trouw zijn aan elkaar. Zulke trouw door de jaren heen, is een teken van liefde. Zulke trouwe vriendschap is een van de grootste schatten van het leven. Als je loyaliteit in de praktijk brengt, sluit je eeuwige vriendschappen.
Ook het woord loyaal heeft twee afbreekmogelijkheden: loy-aal (bij de uitspraak [lwajaal]) en lo-yaal (bij de uitspraak [loojaal]).
We noemen het een loyaliteitsconflict als een kind om wat voor reden dan ook een innerlijke strijd heeft, omdat hij/zij het gevoel heeft niet trouw te kunnen zijn of te kunnen blijven aan één van de ouders.
“Klantloyaliteit is een diepgewortelde intrinsieke overtuiging die het herhaaldelijk kopen en gebruiken van producten en diensten veroorzaakt, ondanks situationele factoren, beschikbare alternatieven en marketingactiviteiten van derden.”
Gedrag van de controlerende ouder:
Uitsluitende negatieve informatie over de andere ouder delen met het kind. Met smoesjes het contact tussen het kind en de andere ouder beperken. Niet of moeizaam nakomen van de (gerechtelijke) contactregeling. Ex-partner niet informeren over het welzijn en de ontwikkeling van het kind.
Kenmerken. Wanneer er te veel van een jeugdige gevraagd wordt en de jeugdige daar te weinig voor terugkrijgt van zijn ouders, kan in extreme gevallen sprake zijn van parentificatie. Parentificatie wil zeggen dat een jeugdige langdurig de rol van ouder op zich neemt met de bijbehorende taken en verantwoordelijkheden.
In de rechtspraak, maar ook zeker in de media, wordt er steeds vaker gesproken over de termen ouderverstoting, ouderonthechting en parental alienation. Daar worden situaties mee bedoeld waarin een kind aangeeft minder of geen contact te willen met één van de ouders na scheiding.
Loyale klanten zijn dikwijls terugkerende klanten en dus waardevol. Door het klantbehoud te verbeteren, vergroot je de kans dat een klant uitgroeit tot een loyale, terugkerende klant. Dat kan dan weer aanzienlijk meer winst opleveren.