De Albert Heijn gebruikt veel lichtblauw, een kleur die mensen op hun gemak stelt. Daarnaast gebruikt de AH in de winkel ook veel oranje.
Pas in 1966 komt er voor het eerst een logo, de krakeling. Deze werd ontworpen door James Pilditch en John Harris van AID. In 2003 is Albert Heijn dit logo gaan verwerken in de huismerkproducten. Het logo werd in het wit afgebeeld in een blauw huisje.
Je herkent ze aan het blauwe duimpje. Als je die ziet, zit je goed. Op de Prijsfavorieten-pagina vind je al onze producten met een blauwe duim. We hebben Prijsfavorieten in alle categorieën, van groente en fruit, tot koekjes, noten, en schoonmaakmiddelen.
1973 Oprichting Ahold NV
Albert Heijn is vanaf nu onderdeel van het Ahold-concern. Hierdoor kon het bedrijf ook de buitenlandse markt op. De naam komt op voorstel van Gerrit Jan Heijn.
Of het succes van Albert Heijn -door Nederlanders ook wel liefkozend 'Appie' genoemd- die eerste golf van nieuwsgierigheid zal overleven, zal nog moeten blijken. Voor de Nederlandse keten is deze winkel strikt genomen trouwens haar eerste echte test in ons land.
Albert Heijn
De familie Heijn prijkt met een vermogen van €430 miljoen op de twintigste plaats.
Trots op blauw
Tegelijk introduceert Albert Heijn ook een nieuwe huisstijl, volop blauw. Klanten zien dat terug in de winkels, online, en in de AH app. “De kleur oranje blijft staan voor de aantrekkelijke bonusaanbiedingen.
Op diverse plaatsen in de winkel kom je bij Albert Hein oranje tegen. Dit kunnen ze doen om een mate van urgentie aan te geven. Op kopstellingen bij de aanbiedingen is nog meer oranje te vinden.
Als je een mix van huismerken en nationale merken koopt, zijn Colruyt en Albert Heijn de goedkoopste supermarkten om je boodschappen te doen.
In 2012 nam Albert Heijn 82 C1000 winkels over van Jumbo Supermarkten, die de keten in 2011 had overgenomen, de overgenomen winkels werden omgebouwd naar Albert Heijn.
Albert Heijn heeft in Nederland 895 winkels en circa 100.000 werknemers, waarmee het een van de grootste werkgevers in Nederland is. In België heeft Albert Heijn 50 winkels.
Het font van het originele AH logo is behouden (Frutiger Black), maar de tekst is vervangen door Bewust. Door het behouden van het font en beeldmerk en ondanks de aanpassing van de tekst en kleur blijft het logo herkenbaar. Opbouw logo 1 Het AH logo moet op gelijke hoogte staan met de tekst.
De kleur rood is hier een goed voorbeeld van. Deze kleur wordt vaak gebruikt om mensen tot handelen aan te zetten of om meer emotie en urgentie toe te voegen aan een boodschap. Waar rood dus vraagt om aandacht en mensen alert maakt is de kleur blauw met haar kalme en zakelijke uitstraling het tegenovergestelde.
De kleur rood doet weer heel andere dingen in marketingpsychologisch opzicht. Rood valt op, rood springt eruit, zorgt voor urgentie. Net als oranje een kleur is die tot actie aanzet. Veel aanbiedings-, korting- en reclamestickers op producten en -banners en posters in de winkel zijn daarom oranje of rood.
Kleur is de interpretatie van je hersenen van de signalen die je ogen afgeven wanneer er licht binnenkomt. Daarom zie je ook geen kleuren als het donker is. In feite kunnen we alleen rood, groen en blauw licht detecteren met de staafjes en kegeltjes in onze ogen.
Momenteel heeft de retailer vier eigen merken: AH Basic (laagste prijs), AH Huismerk (middensegment), AH Excellent (premium) en AH Biologisch.
We hebben gedacht aan elk moment, van ontbijt tot borrel tot nagerecht. En hebben alles: AH Excellente feestbrood voor het ontbijt, AH Excellent voorgerechten voor een heerlijke start van het kerstdiner en AH Excellent hoofdgerechten met vlees, vis, gevogelte of vega(n).
De nieuwe Hamster-commercial en bijbehorende campagne is ontwikkeld door TBWA/Neboko in samenwerking met Ambassadors, AMP Amsterdam en Holy Fools en is sinds 28 augustus 2022 te zien en te horen op TV, social media en in de Albert Heijn winkels.
Belangrijke veiligheidswaarschuwing: AH Queso Iberico kaas
Albert Heijn heeft besloten AH Queso Iberico kaas uit de winkels terug te halen. Het product bevat verhoogde aantallen E. coli die mogelijk behoren tot de pathogene STEC bacteriën. In enkele producten is mogelijk Listeria monocytogenes aanwezig.
De boodschappen worden aangeleverd in plastic zakken of vouwkratten. Voor deze kratten betaalt u 5.00 euro statiegeld. Indien u geen gebruik meer wilt maken van de afhaalservice en de kratten wilt inleveren, dan kunt u deze inleveren bij de winkel van het boodschappen.
In maart kondigden we al aan dat Albert Heijn kinderen zou stimuleren om gezonder te eten, maar nu voegt de retailer ook de daad bij het woord. Voortaan deelt de Nederlandse supermarktketen dankzij een speciale fruitkar elke dag gratis fruit uit aan kinderen en dat in al haar Belgische filialen.
Albert Heijn heeft veruit het meeste winkels, zo'n 360 meer dan Jumbo, en het hoogste marktaandeel per winkel 0,036%.
Albert Heijn begint zijn winkel in de tijd van de industriële revolutie. Die zet de hele economie op zijn kop. Ambachtslieden en rondreizende verkopers verdwijnen, de welvaart neemt toe, er komen veel meer producten op de markt. Door te specialiseren speelt Albert Heijn in op de tijdgeest.
Harry Piekema, bekend van zijn rol als AH-supermarktmanager Meneer van Dalen, heeft een opvolger: Ilse. Via een introductiefilmpje op de Facebookpagina van de supermarktketen stelt ze zichzelf, haar vriend, hun zoon en de huisdieren voor.