Politieauto. Technische gegevens: Mercedes-Benz B-klasse 220D , 177PK dieselmotor. Acceleratie (0-100 km/h): 8,6 seconden.
De snelste auto van de Nederlandse politie is de Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro S Tronic. Deze politieauto beschikt over een 286 pk sterke dieselmotor en heeft een topsnelheid van 250 km/u. In 5,6 seconden zit de politie-Audi op de 100 km/u. Deze auto is het snelle interventie voertuig van de politie in Nederland.
In Nederland koos de politie een paar jaar geleden echter voor de VW Touran 2.0 TDI Comfortline met 140 pk. Intimiderend.
Een uitzondering is er voor extra snelle politieauto's, zoals de Audi A6 die als Snel Interventie Voertuig (SIV) wordt ingezet. Die heeft een topsnelheid van 250 km/u en de bestuurders daarvan moeten een speciale rijopleiding volgen om met de extreem hoge rijsnelheden te kunnen omgaan.”
Volgens de vtsPN (voorziening tot samenwerking Politie Nederland) kost een gemiddelde surveillancewagen zo'n 40.000 euro. En daarvoor krijgen ze dan een auto met mobilofoon, navigatie, zwaailichten en sirene.
Deze Ford F-150 Police Responder is momenteel de snelste die je kunt kopen. De Ford F-150 Police Responder gebruikt de bekende 3.5 EcoBoost-motor die bijvoorbeeld in de Raptor ligt, maar ook in de Ford GT. In de politieauto produceert de V6-motor 400 pk en 670 Nm; de automaat stuurt die kracht naar alle wielen.
Zo lang gaan banden en remmen van politieauto's mee
Een rij-instructeur van de politie vertelt Doornbos over hoe lang het materieel van de agenten meegaat. Zo mogen de Audi's ongeveer 160.000 kilometer hun blauw-met-rode strepen dragen voordat ze vervangen worden door een nieuw exemplaar.
Snelle interventie voertuig
Audi, A6 Avant 3.0 TDI S-tronic Quattro. 286 PK dieselmotor. Acceleratie (0-100 km/h): 5,6 seconden. Topsnelheid (km/h): 250 km/u.
Doordat de maximumsnelheid per half maart omlaag gaat, mogen ook politie, brandweer en ambulances 'slechts' 140 kilometer per uur.
Ze zijn voorzien van blauwe Leds in de grille, 1 op het dashboard, 1 links en 1 rechts thv de achterste zijruit en 2 op de hoedeplank. Verder zijn ze ook voorzien van een opklapbord STOP/POLITIE.
De BMW's (BMW R 1200 RT) worden gebruikt voor de verkeerssurveillance, de Yamaha's (type MT-07 Tracer) worden ingezet bij de wijksurveillance. De contracten voor de levering van de nieuwe motorfietsen worden nog deze zomer getekend, maakt de politie dinsdag bekend.
De politie, brandweer, ambulance, marechaussee, het Rode Kruis, Rijkswaterstaat, ProRail en nu ook nog de veiligheidsregio. Ze rijden allemaal in voertuigen met blauwe zwaailichten en sirene.
In principe is het de nieuwste variant van dezelfde motor die ze nu opnieuw kopen. De tweecilinder boxermotor heeft een cilinderinhoud van 1.170 cc en levert 125 pk. Goed voor een topsnelheid van boven de 200 km/h.
De topsnelheid blijft 250 km/u. De nieuwe en de oude Audi's lijken erg op elkaar, maar vooral vanbinnen zijn er veel verschillen. Zo heeft de nieuwe A6 twee schermen in de middenconsole.
De topsnelheid is standaard begrensd op 250 kilometer per uur, maar kan opgehoogd zijn naar 280 of zelfs 305 kilometer per uur als voor het optionele Dynamic-pakket is gekozen.
Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn: bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie. bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie.
Het beste antwoord. Het komt er in het kort op neer, dat men zowel binnen als buiten de bebouwde kom niet harder mag rijden dan 20 km/h te hard. Op de snelwegen geldt 40 Km/h. Uitgezonder Observatie en arrestatie teams.
Om te beginnen mogen de grotere brandweerauto's die zwaarder zijn dan 5.000 kilo maar 20 km/u te hard rijden (ten opzichte van de geldende snelheid). In de praktijk halen de brandweerauto's een maximale snelheid van tussen de 110 en 115 km/u, zo laat de brandweer weten aan TopGear.
Iedere politieauto heeft een traumabeertje. En omdat je nooit weet wat je tegenkomt op straat, is de agent van veel gemakken voorzien: een veiligheidshelm, rol afzetlint, DNA-kit, digitale camera, kogelwerend vest, uitschuifladder, zwemvest, opvouwbare pylonen, gereedschap, verrekijker en een lange wapenstok.
Nieuwe Audi Nederlandse Politie
Destijds werd gekozen voor de Audi A6 (C7) die toen op het einde van zijn loopbaan zat. Het gaat volgens de Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur Zuid-West om een Audi A6 50 TDI quattro. Deze heeft een 3.0 TDI-motor onder de kap, goed voor 286 pk en 620 Nm.
De auto wordt ook kogelwerend gemaakt. De auto kan dus een paar kogels tegenhouden als iemand het voertuig beschiet.
De politie koos bewust voor een kleinere bus, zodat die met een normaal B-rijbewijs kan worden bestuurd. De aanschaf van de ruim 300 ME-bussen, die in Limburg worden afgemonteerd, kost ruim 40 miljoen euro.
Niettemin komt het voor dat bestuurders dashcambeelden van bijvoorbeeld een ongeval, aanbieden aan de politie. De politie mag daar dan, binnen juridische kaders, gebruik van maken. De politie kan ook op eigen initiatief dashcambeelden vorderen.