Feedback kan positief en negatief zijn
Mensen leren vaak veel meer van duidelijk commentaar op werk dat ze goed hebben gedaan, dan van kritiek op fouten. Positieve feedback is heel motiverend. Je kunt de ander bijvoorbeeld vragen of je in de toekomst nog meer van hetzelfde gedrag mag zien.
Vaak realiseert men zich niet hoe belangrijk feedback is. Het is soms vervelend om negatieve feedback te ontvangen, men kan dat sneller zien als kritiek dan als een verbeterpunt. Maar feedback kan ook positief zijn!
Er zijn namelijk verschillende methodes om feedback te geven. Hierbij kun je denken aan ik-ik-jij, 4 G's, tips en tops, 360 graden en de sandwich methode. Deze vier feedback methoden worden in deze blog uitgelegd: De ik-ik-jij methode.
Je kunt je niet concentreren, jij maakt je zorgen omdat de klant een kwartier moet wachten, je kunt je eigen planning niet halen, je voelt je niet gewaardeerd, je wilt weten waar de ander nu precies mee bezig is. Kortom, jij hebt iets nodig van de ander en dat moet je kunnen benoemen.
Zorg dat je de kritiek begrijpt, dat je precies weet wat de ander bedoelt en waar die persoon niet tevreden over is. Heb je te maken met onterechte kritiek? Vraag dan om opheldering, vraag om bewijs. Geef anderen niet de kans om zomaar botte kritiek te verspreiden, maar dwing die persoon om specifiek te worden.
Een van de manieren om op een veilige manier feedback te geven is de ik-ik-jij-methode. Hierbij ga je uit van de feiten en nodig je vanuit je zorg de ander uit daarop te reageren. Bij de eerste 'ik' geef je zo feitelijk mogelijk aan wat je observeert. Meestal gaat het dan over wat je ziet of hoort.
Probeer de feedback volledig te begrijpen. Wees nieuwsgierig, vraag naar concrete voorbeelden en probeer je te verplaatsen in je feedbackgever. Check of je de feedback goed begrepen hebt door het nog eens samen te vatten en vraag naar suggesties om jouw gedrag te veranderen.
Je laat daarmee merken dat je de ander serieus neemt en dat je jouw gedrag kunt aanpassen. Bovendien krijg je van de ander precies te horen wat hij graag van jou wil. Feedback is géén aanval op jouw persoonlijkheid, maar vaak wordt het wel als zodanig beschouwd.
Een handig hulpmiddel om opbouwende feedback te geven, is door het model van de vier G's te gebruiken: Gedrag, Gevolg, Gevoel en Gewenst. Je begint met het benoemen van het gedrag dat je wilt veranderen. Dit doe je niet door iemand te beschuldigen, want dan verzand je direct in een discussie.
De onplezierige ervaringen die we hebben opgeslagen kunnen ons bewust of onbewust triggeren. Vaak hoeft iemand maar iets te zeggen of op een bepaalde manier te reageren en deze ervaringen worden getriggerd en hiermee ook jouw automatisch aangeleerde reactie hierop.
Omgaan met een chagrijnige partner, zo doe je dat
Jij kunt daar dan erkenning voor geven, maar daarna moet het ook echt klaar zijn. Dan moet hij weer ruimte voor jou en de kinderen hebben. Onder boosheid ligt trouwens vaak pijn en verdriet – vraag daar ook eens naar en laat hem daarover praten.
Werk aan jullie communicatie.
In tijden dat het even wat minder lekker gaat, is het belangrijk om veel met elkaar te praten. Let op: zorg ervoor dat jullie niet alleen over jullie 'problemen' praten, maar ook gewoon over wat jullie die dag gedaan hebben, of iets grappig wat je hebt meegemaakt.
Wat is een toxische relatie? Een toxische relatie is een verbinding tussen twee personen die schadelijk is. Het is een vorm van een negatieve menselijke energieke besmetting. Dit betekent dat je iemand anders' energie met die van jou uitwisselt, en dat deze giftig voor jou is.