Burgemeester Patijn vond dat er te veel verkeer over de Laan van Meerdervoort ging. Hij wilde dat oplossen door voor lijn 3 een tunnel te maken. Lijn 3 is er wel gekomen, maar de tunnel niet. Daarna werd er niet meer gesproken over de Haagse metro, tot net na de Tweede Wereldoorlog.
Sinds 2006 rijdt HTM met de Randstadrail tram van het type Citadis.
Den Haag kent (helaas) geen eigen metronetwerk. Wel rijdt metrolijn E naar de stad, verbonden met Rotterdam en Zoetermeer. Met deze zogenoemde RandstadRail kan je heel makkelijk tussen de drie steden reizen.
Tarieven per regio
Reizigers die reizen met HTM en EBS in de regio Haaglanden betalen in 2020 16,9 eurocent per kilometer (2018: 16,6 eurocent). Deze prijs geldt ook voor reizigers van Metrolijn E voor beide richtingen op het traject Den Haag – Pijnacker-Zuid.
Met een maximumsnelheid van 100 km/h is het metronetwerk van Doha een van de snelste met autonome stellen ter wereld.
In 1863 opent Londen de eerste metrolijn ter wereld: the Metropolitan Railway.
De RET verzorgt het Randstadrailvervoer in de regio Rotterdam. Dat doen we met metrolijn E, die de stations Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal met elkaar verbindt. Vervoerder HTM verzorgt het Randstadrailvervoer in de regio Haaglanden op de RandstadRaillijnen 3 en 4 tussen Zoetermeer en Den Haag Centraal.
In vele grote steden zoals Londen en Parijs en zelfs Rotterdam en Amsterdam, rijden metro's. Maar niet in Den Haag.
Groot voordeel van de OV-chipkaart is dat deze geldig is door heel Nederland en op vervoersmiddelen als de tram, metro, bus en trein geldig is.
Vanaf station Den Haag CS en station Den Haag HS: Neem tram 9(externe link) richting Scheveningen Noord. Stap uit bij halte Kurhaus of Zwarte Pad.
Wanneer je de tram of bus binnenkomt, ben je verplicht meteen in te checken met uw OV-chipkaart, of een los kaartje te kopen. Je moet ook inchecken als u een abonnement heeft of gratis mag reizen. Iedereen in Nederland vanaf 14 jaar moet zich op elk moment kunnen legitimeren.
Je kunt een los OV-kaartje kopen in de bus of de tram. Het kost € 3,50 en is 60 min. geldig; je kunt er ook mee overstappen. Een dagkaart kost € 6,50; dat is voordeliger want je kunt er ook nog mee terug.
NV Haagsche Tramweg-Maatschappij (HTM) neem op 17 mei 1887 het Belgische bedrijf Société Anonyme des Tramways de La Haye over.
Lijn 3 rijdt van Den Haag Loosduinen via het Valkenboskwartier, de Grote Markt, Den Haag Centraal, Laan van NOI, Voorburg 't Loo, Leidschenveen, Zoetermeer Centrum-West en Driemanspolder weer terug naar Zoetermeer Centrum-West.
Het nieuwe station is direct naast en half boven het busplatform van Den Haag Centraal gebouwd. De metro's bereiken het station op twaalf meter hoogte via een lang viaduct.
De Dagkaart kost € 7,10 per persoon.
De algehele leiding van de RET is in handen van algemeen directeur Maurice Unck. De concessies, verleend door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, bevatten prestatieafspraken om het openbaar vervoer en de sociale veiligheid te verzorgen.
Berlijn heeft een groot en goedgeregeld openbaarvervoernetwerk dat dagelijks ruim 1,35 miljoen passagiers vervoert. Alle wijken van de stad zijn met elkaar verbonden door trams, bussen, S-Bahn (de bovengrondse sneltrein) en door de metro. De metro wordt hier de U-Bahn genoemd. Dit staat simpelweg voor Untergrundbahn.