In 2001 stelde de FIA een gewichtslimiet voor van 1.25 kilogram. Vanaf dat moment worden de helmen alleen nog maar van carbon gemaakt, dat tegelijk lichter en sterker is.
Op dit moment staat er al een prijs van 132.500 euro op de helm, die tijdens de afsluitende Grand Prix van het seizoen uitgereikt wordt aan de hoogste bieder.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
„Dus we hebben een nieuwe versie van het oude helmontwerp van Jos gemaakt. Je ziet het doorkomen in mijn helm en beide hebben het originele logo van mijn vader op de achterkant. Het is erg persoonlijk voor mij, want het is heel bijzonder om met dit ontwerp te mogen rijden.”
Gedurende het seizoen gebruikt een coureur al gauw een twaalftal, of meer, helmen. Ongeacht of ze verschillende kleurstellingen gebruiken of niet. Ook is het besturen van een F1-auto warm en zweterig werk. De helmen zijn duur en veel meer dan een wegwerpartikel, en kosten tussen de € 4.000 en € 7.000 per stuk.
In het mondstuk van de helm zit een microfoontje waarmee met het team gepraat kan worden. Ook is er in de helm ruimte voor een flexibel rietje dat is aangesloten op een vloeistofzak in de auto en waardoor de rijder tijdens een race kan drinken.
Niet iedere coureur drinkt trouwens gewoon water zoals dat uit de kraan komt. Sommigen kiezen een sterk geconcentreerde variant met glucose en extra vitamines en mineralen. Op dit gebied is echter niks verplicht, dus het verschilt per rijder wat er naar binnen wordt gezogen.
Hoe bepaal ik mijn maat motorhelm? Met een meetlint meet je net boven je wenkbrauwen het breedste gedeelte van je hoofd op. Vervolgens kijk je in de maattabel welke maat daarmee correspondeert.
Naarmate u de helm draagt zal deze comfortabeler gaan zitten. U kunt de maat bepalen door met een meetlint de omtrek van uw hoofd op te meten. Plaatst u het meetlint op 2 cm boven uw wenkbrauwen. De maat die u opmeet is de omtrek van uw hoofd.
Aangezien het volume van brandstof afhankelijk is van de temperatuur en het F1-circuit ongeveer alle uithoeken van de wereld aandoet, rekenen ze in de F1-garages in kilo's, veel betrouwbaarder. Maar voor wie toch wil vergelijken: ongeveer 120-150 liter brandstof per race.
Niet gek als je weet dat een F1-bolide in een race van circa 300 kilometer 120 à 150 liter benzine verbruikt.
De heilige graal is en blijft toch wel de F1-wagen van Juan Manuel Fakito uit 1954. Deze prachtige wagen werd verkocht tijdens een veiling in 2013 en bracht meer dan 30 miljoen euro op. In dit scheurijzer werd de coureur voor de tweede keer kampioen. Het is vooralsnog de duurste F1-wagen ooit verkocht.
De minimum bandenspanning voor slicks, intermediates en full wets zijn met 1psi omhoog gegaan. Mocht het gewoon droog blijven zullen de coureurs met een minimum van 24psi voor de voorbanden en 21psi voor de achterbanden rijden.
Voorvleugel – €175.000
De voorvleugel is essentieel voor de nodige down-force. Zonder die down-force kan de auto gaan zwabberen en kun je minder goed remmen, bochten minder scherp nemen en minder snelle rondetijden neerzetten. Althans, dat zou je denken.
In 1967 werd de eerste brandvrije stof (Nomex) ontwikkeld voor de bekleding van een racehelm. In 2001 stelde de FIA een gewichtslimiet voor van 1.25 kilogram. Vanaf dat moment worden de helmen alleen nog maar van carbon gemaakt, dat tegelijk lichter en sterker is.
De goedkopere NTA 8776 helmen beginnen bij de €100,-. Ga je voor een A-merk als bijvoorbeeld Abus of Cratoni, dan betaal je al snel tussen de €125,- en €175,-.
Het is echt tijd voor vervanging als de helm gaat schommelen en draaien in de rijwind. Echter na 7 jaar zijn eigenlijk alle helmen, ongeacht de buitenschaal en de samenstelling van het binnenmateriaal, versleten.
F1 is fysiek zwaar om twee redenen. Ten eerste genereert de auto een enorme hoeveelheid warmte van de motor, zodat de bestuurder temperaturen in zijn cockpit ervaart van rond de 50°C. Ze dragen ook speciale racepakken die zijn ontworpen om hen te beschermen tegen vuur die daar niet bij helpen.
Een bandenwisselaar krijgt bijna € 300.000 per jaar, evenals de 'fuel engineer', weet Nieuwsblad te melden. Voor iedere gewonnen race zijn er bonussen te verdienen. Voor een teamleider is dit ruim € 4200, gevolgd door de bandenwisselaars met € 2100.
Zowel vooraf als achteraf wordt een coureur gewogen, inclusief racepak, schoenen én helm. Dat is van belang voor het zogeheten minimumgewicht: iedere auto inclusief coureur moet dit jaar minstens 798 kilo wegen. Dit om ervoor te zorgen dat het totale gewicht van iedere deelnemer zo gelijk mogelijk is.