Waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel? Vanwege de veiligheid: gele kentekenplaten met zwarte tekens zijn 's nachts beter leesbaar dan de donkerblauwe met witte tekens die vroeger gangbaar waren. De eerste gele platen konden in 1975 op vrijwillige basis worden aangevraagd.
In de meeste landen zijn de kentekenplaten wit van kleur. Wij hebben echter in Nederland vanaf 1975 een gele kleur voor onze kentekenplaat. De reden hiervoor is vrij simpel. Onderzoek heeft uitgewezen dat de combinatie van reflecterend geel, met zwarte letters, het beste te zien is in het donker.
Op een kenteken staan in principe geen klinkers, zodat er geen woorden gemaakt kunnen worden met de letters. De letters C en Q gebruikt de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) ook niet, omdat deze te veel op een nul lijken. Ook lettercombinaties als GVD en NSB zijn uitgesloten.
Kentekenplaten zijn er in verschillende soorten. De Nederlandse kentekenplaat is geel met een zwart kader.
Is uw voertuig wel van voor 1978, maar heeft u niet het juiste kenteken (2 groepen van 2 cijfers en 1 groep van 2 letters)? Wissel dan eerst uw kenteken om voor een historisch kenteken. Daarna mag u blauwe kentekenplaten gebruiken.
Transito- of doorvoerkentekenplaat
De transitokentekenplaat is voor voertuigen die wel verplicht zijn een kenteken te hebben, maar die geen Nederlands kenteken (gehad) hebben. Deze voertuigen mogen hiermee over de weg door alle landen –wereldwijd – rijden. De kentekenplaat is wit met zwarte cijfers en letters.
Rode kentekenplaten met witte letters en cijfers, zijn tijdelijke kentekenplaten, de zogenoemde "Transit Temporaire". Dit zijn auto's die in Frankrijk geregistreerd staan, maar vrijgesteld zijn van belasting omdat deze auto's voor de export bestemd zijn.
Nu bent u vast benieuwd welke voertuigen zijn uitgerust met zwarte kentekens. Zwartkleurige kentekenplaten vallen onder de speciale kentekens: ze hebben een militaire achtergrond. Deze nummerborden worden gebruikt voor privévoertuigen van Nederlandse en Duitse militairen die werkzaam zijn onder BFG-NATO-verband.
Kentekenplaten die xenofobe, racistische of beledigende combinaties bevatten, zijn verboden. De DIV beperkt ook het aantal gebruikte karakters bij 'bijzondere' kentekenplaten, zoals voor diplomaten (CD), taxi's (TX) of commerciële platen (Z en ZZ).
Benieuwd naar de toekomst van Nederlandse kentekens? In 2024 wordt de GBB-01-B serie geïntroduceerd, een verfrissende verandering na de X-609-RJ serie van 2023. Lees alles over de evolutie van Nederlandse kentekens sinds 1951 en ontdek waarom het eerste kenteken van de nieuwe serie mogelijk halverwege juni verschijnt.
Iedere auto in ons land heeft een Nederlands kenteken. In 1898 was Nederland het derde land ter wereld met een internationale kentekenplaat. Het eerste kenteken bestond uit het cijfer 1 en werd op 26 april 1898 afgegeven.
Verboden lettercombinaties
Sinds kentekencombinatie 4 gebruiken we geen klinkers meer in het kenteken (met uitzondering van het kenteken voor opleggers). De letter C en Q gebruiken we ook niet omdat deze letters teveel op een nul lijken.
Als je een kenteken met de letters DM tegenkomt heb je een auto van defensie gespot. DM staat namelijk voor Defensie Materieel. Deze kentekens worden sinds 2013 gebruikt. Daarvoor gebruikte defensie diverse andere combinaties, zoals KL (Koninklijke Landmacht) en KM (Koninklijke Marine).
Luxe kentekenplaten zijn nummerborden waarbij de letters en cijfers met kunststof tekens op de kentekenplaten worden gelegd. Vandaar dat deze nummerplaten ook wel opgelegde platen worden genoemd. Deze methode zorgt voor een reliëf op de kentekenplaat, wat een luxe uitstraling met zich meebrengt.
ZZ-kenteken
Ze worden afgegeven voor voertuigen die niet voldoen aan de wettelijke technische eisen, afmetingen of gewichten. Ze worden vooral uitgegeven voor: antieke voertuigen die niet meer voldoen aan de wettelijke eisen, en.
BN/GN kentekenplaat
Buitenlands personeel van ambassades, consulaten en internationale organisaties die niet beschikken over een diplomatieke status, rijden in Nederland met een kenteken dat bestaat uit de lettercombinatie 'BN' of 'GN', gevolgd door vier cijfers. De combinatie heeft officieel geen betekenis.
De laatste nummerplaat volgens het huidige systeem zal "7-ZZZ-999" zijn. Het cijfer "8" is gereserveerd voor internationale nummerplaten, "9" werd gebruikt voor gepersonaliseerde nummerplaten.
Alle cijfers hebben een specifieke betekenis. Cijfers van 1 tot en met 7 worden voor iedereen gebruikt. De 8 wil zeggen dat het om een Europese nummerplaat gaat en als er een 9 voor staat, gaat het om een gepersonaliseerd kenteken. Taxi's beschikken over een plaat die met T-X …
De commerciële plaat (ook wel proefrittenplaat, handelaarsplaat of beroepsplaat genoemd) is bedoeld voor professionals in de automobielsector. De commerciële plaat heeft een mosgroene kleur op een retroreflecterende witte achtergrond. De kentekenplaat bestaat uit 3 letters gevolgd door 3 cijfers.
CD-kentekenplaat
Kentekens met de lettercombinatie 'CD' zijn voorbehouden aan buitenlandse diplomaten en leden van internationale organisaties. CD staat in dit geval ook voor 'Corps Diplomatique'.
De eerste kentekens in Nederland werden in 1898 ingevoerd. De heer Van Dam uit het Groningse Zoutkamp kreeg de eerste plaat, met daarop het nummer 1. Nummer 2 was voor zijn broer. Een jaar later waren er nationaal ongeveer 170 nummerplaten uitgegeven.
Die wit/blauwe kentekenplaat is sinds de toetreding van Litouwen tot de EU, in 2004, in gebruik. In Nederland kennen we sinds 2000 het model met het blauwe EU-balkje, de zogenaamde GAIK-plaat.
De kentekenplaat van Turkije is een rechthoekige plaat van aluminium. Aan de linkerkant is een klein blauw balkje van 4x10 centimeter waarin de landcode, TR, staat. De tekst op de plaat is zwart op een witte achtergrond bij burgervoertuigen en wit op een zwarte achtergrond bij officiële voertuigen.