LPG kost meestal de helft van benzine per liter. Er geldt een landelijke LPG adviesprijs van rond de 70 a 80 cent, dit kan per dag verschillen. Op diverse plekken in het land kan de LPG prijs een 20 cent per liter lager liggen en komt daarmee uit rond de 50 a 60 cent.”
Gemiddelde kosten van LPG
Op dit moment is de gemiddelde prijs van LPG in Nederland ongeveer €0,85 per liter. Dit is aanzienlijk goedkoper dan de prijs van benzine, die momenteel rond de €1,80 per liter ligt.
LPG-tankinhoud en geschatte afstand: De LPG-tank heeft een inhoud van 40 liter. Bij een gemiddeld verbruik van 16.1 km per liter komt het bereik uit op ongeveer 645 km per volle tank. Als de LPG-tank leeg is, neemt de reservetank op benzine (eveneens zuinig) het weer over.
“Jazeker!Ondanks dat de olieprijs en daarmee de prijs van benzine op dit moment laag is, is rijden op LPG nog steeds interessant voor veel mensen”, zegt Bart van Aerle, CEO van Prins Autogassystemen. Prins heeft jaren geïnvesteerd in LPG-systemen die zelfs in de nieuwste auto's kunnen worden ingebouwd.
LPG heeft een geringere dichtheid dan benzine. Daarom is het vermogen van autogas voertuigen iets lager dan dat van benzinevoertuigen, en het verbruik is ongeveer 15 tot 20 procent hoger – dit medieert het kostenvoordeel weer een beetje.
Het nadeel van LPG is dat je allereerst de installatie moet aanschaffen en laten inbouwen. Dit kost circa 1500 tot 3000 euro. Bij gebruikte auto's is het daarom voordeliger te zoeken naar een auto die al een LPG-installatie heeft.
Feit | Ja rijden op autogas (LPG) heeft ook nadelen. De investeringskosten voor de inbouw van een LPG-systeem, de stijging van de motorrijtuigenbelasting en het iets hogere brandstofverbruik worden vaak genoemd als nadelen.
De populariteit van LPG
Toch daalt de populariteit al jaren, omdat je veel kilometers moet rijden om de investering van de LPG-installatie eruit te halen. Een ander probleem van wat LPG kost is de hogere wegenbelasting en bijtelling. Voor de zakelijke rijder is het daardoor geen interessant alternatief.
Of bent u een particulier en laat u een LPG-installatie inbouwen in uw bestelauto? Dan betaalt u daarna meer motorrijtuigenbelasting als uw motorrijtuig zwaarder is en daardoor in een hogere tariefklasse valt. En daarnaast een brandstoftoeslag, omdat uw motorrijtuig een andere brandstof gebruikt.
De afname is volgens BOVAG-woordvoerder Tom Huyskens een logisch gevolg van een aantal nationale en internationale ontwikkelingen. “Autofabrikanten focussen naar aanleiding van de Europese CO2-regels meer en meer op de ontwikkeling van elektrische voertuigen en leveren steeds minder auto's af-fabriek met LPG.
LPG is bij uitstek geschikt voor het rijden van veel kilometers. Het is een prima brandstof als je meer dan 5.000 kilometers per jaar maakt. LPG is ongeveer 1 euro per liter goedkoper en is milieuvriendelijker dan benzine en diesel. Daarnaast kun je lekker snel tanken.
LPG gaat vaak goed in grotere motoren die niet maximaal hoeven te presteren. Als het rijden op LPG versnelde slijtage aan kleppen veroorzaakt waardoor ze moeten worden vervangen, dan is dat vaak vanaf zo'n 150.000 km.
De actieradius, dus het aantal kilometer dat je kunt rijden zonder tankbeurt, is bij LPG duidelijk lager. Met diesel rijd je de meeste kilometers per liter. Zoals gezegd is het verbruik van LPG 15% hoger ligt dan bij benzine. De actieradius dus ook 15% kleiner bij dezelfde hoeveelheid brandstof.
Ja, er is zeker verschil tussen LPG en G3. LPG ofwel autogas is de brandstof en G3 is de regelgeving. In de volksmond wordt er vaak 'LPG G3' gezegd, maar eigenlijk is het gewoon een LPG-systeem dat voldoet aan de G3-regelgeving waarmee je recht hebt op een tegemoetkoming in de wegenbelasting.
De actuele prijs voor LPG bij Duitse tankstations is op dit moment € 0,62 per liter.
Wat voor manier van rijden je ook kiest, zowel de prijzen van elektriciteit als van fossiele brandstoffen als diesel en benzine zijn hoog. Alleen lpg is nog goedkoper dan elektrisch, diesel of benzine rijden. Je betaalt als je rijd op lpg afhankelijk van je auto ongeveer €0,05 cent per kilometer.
Voor- en nadelen van LPG-wagens
Minder fijn stof en stikstofoxiden dan diesel. Minder kankerverwekkende onverbrande koolwaterstoffen dan benzine. Goedkopere brandstof: je betaalt heel wat minder dan bij diesel en benzine. Lagere onderhoudskosten dan auto's op benzine of diesel.
Gas is niet voor snelle of onregelmatige bestuurders
Omschakelen naar een gastank kan de moeite lonen, want gas is veel goedkoper dan benzine. Met aardgas besparen automobilisten ongeveer de helft; LPG is daarentegen ongeveer 35 procent duurder dan aardgas.
Brandstof in Duitsland is met ingang van 1 januari duurder geworden, doordat de Duitse overheid een CO2-heffing op benzine, diesel, gas en stookolie heeft ingevoerd.
Een LPG-tank laten inbouwen kost natuurlijk geld. Gemiddeld betaal je ongeveer 2.000 euro, maar dit kan uiteen lopen van 1.500 tot 2.500 euro, afhankelijk van het soort auto en de grootte van LPG-tank.
Dacia levert als enige fabrikant auto's die af-fabriek op LPG kunnen rijden.
LPG (Liquefied Petroleum Gas) wordt gebruikt voor aandrijving van voertuigen. Toch wint het vanwege de goede verkrijgbaarheid in het buitenland aan populariteit onder camperaars. Daarnaast is LPG gas een stuk voordeliger dan propaan gas.
Tanks zijn gekeurd voor 6 of 10 jaar (i.p.v. 15 jaar). Na deze termijn dient een herkeuring gebeuren van de tanks, waarop de tan opnieuw voor die periode geldig is. Bij tanks onderaan gemonteerd, bedraagt de geldigheid 6 jaar, bij tanks gemonteerd binnen in de auto bedraagt de geldigheid 10 jaar.
Een LPG-auto stoot minder CO2 en stikstofoxiden uit dan dezelfde auto op diesel of benzine, maar CNG is nóg weer schoner. LPG lijkt met een literprijs van € 0,715 goedkoper dan een kilo CNG van € 0,999 maar door de hogere energie-inhoud van CNG haalt een CNG voertuig al gauw een kwart meer kilometers uit een kilo.