Met een bewezen goede kwaliteit van zorg is de zorgverlener in staat om klanten te vinden, aan zich te binden en te behouden. En dat is nog niet alles, want goede kwaliteit kan zelfs helpen om de kosten omlaag te brengen door slimme inrichting en beheersing van het (optimale) proces.
Een gezonde bevolking zorgt voor meer welvaart en vooruitgang. Verbetering van gezondheidszorg leidt niet alleen tot gezondheid, maar draagt ook bij aan economische ontwikkeling en sociale stabiliteit. Goede gezondheidszorg is daarmee essentieel in de strijd tegen armoede.
Waarom aandacht voor de zorgrelatie? Het in kaart brengen van de zorgrelatie levert waardevolle inzichten op om de zorg en ondersteuning te verbeteren. Door het faciliteren van een gesprek, geef je de cliënt de kans om zijn ervaring te delen. Hierdoor bevorder je de eigen regie van de cliënt.
Het is van belang dat mensen vertrouwen hebben in zorginstellingen en zorgverleners. Gebrek aan vertrouwen kan er namelijk toe leiden dat patiënten minder snel de medische hulp zoeken die ze nodig hebben.
Met een bewezen goede kwaliteit van zorg is de zorgverlener in staat om klanten te vinden, aan zich te binden en te behouden. En dat is nog niet alles, want goede kwaliteit kan zelfs helpen om de kosten omlaag te brengen door slimme inrichting en beheersing van het (optimale) proces.
Volgens Martins et al. (2014) wordt zelfvertrouwen beschouwd als een belangrijke factor bij het produceren van een snelle en gepaste reactie in kritieke situaties . Er werd gedocumenteerd dat een hoog niveau van professioneel zelfvertrouwen onder verpleegkundigen veilige verpleegpraktijken en patiëntveiligheid verbeterde [19,20].
Het verbeteren van de kwaliteit van zorg gaat vaak gepaard met het bevorderen van samenwerking tussen verschillende vakgroepen en afdelingen. Een goede samenwerking tussen artsen, verpleegkundigen, therapeuten en andere zorgverleners heeft een positief effect op de kwaliteit van zorg.
Empathisch zijn en je goed kunnen inleven in de zorgvraag. Flexibel zijn en emotioneel stabiel. Respect hebben voor de wensen van cliënten en je kunt je verdiepen in de zorgvraag. Oplossingsgericht kunnen denken en kunnen inspelen op ontwikkelingen.
Kwaliteitsinstrumenten ondersteunen zorgprofessionals, de patiënt en diens naasten om de juiste zorgoptie te kiezen. Daarom stimuleren we de ontwikkeling, implementatie, evaluatie en herziening hiervan. Zoals keuzehulpen, richtlijnen, standaarden, patiënteninformatie en meetinstrumenten.
Interprofessioneel samenwerking houdt in dat zorgprofessionals met verschillende functies nauw met elkaar samenwerken en regelmatig overleggen om samen een doel te bereiken. Het is niet alleen zo dat ieder zijn eigen taken heeft; er is ook overleg om het echt samen zo goed mogelijk te doen.
Samengevat, kwaliteitszorg is het proces om de kwaliteit van zorg te waarborgen en te verbeteren, terwijl kwaliteit van zorg de uitkomst is van dit proces.
Een gezonde leefstijl zorgt ervoor dat mensen langer gezond en fit blijven en minder snel zorg nodig hebben. Veel ziekten ontstaan namelijk door roken, overmatig alcohol drinken, ongezond eten, overgewicht en te weinig bewegen. Bijvoorbeeld diabetes, kanker en hartziekten.
Optimale zorg is de meest gunstige zorg voor de patiënt, waarbij de persoon belangrijker is dan de ziekte. De huidige medische gang van zaken wordt door maximale zorg gekenmerkt.
Betekenis: eigenschappen zijn persoonlijkheidskenmerken die beschrijven hoe iemand denkt, zich voelt en gedraagt. Voorbeelden goede eigenschappen: flexibel, eerlijk, rustig, sociaal en zelfstandig.
Integriteit
Mensen met integriteit worden bewonderd om hun toewijding om het juiste te doen en taken grondig uit te voeren. Deze kwaliteit drijft hen er vaak toe om een sterke werkethiek te behouden, zich eervol te gedragen en beslissingen te nemen die prioriteit geven aan het welzijn van anderen.
Kwaliteit van zorg is afhankelijk van een groot aantal factoren, zoals de aanwezigheid en deskundigheid van begeleiders, materiële voorzieningen zoals huisvesting, ondersteuning van de begeleiders door deskundigen, manieren van werken, etc.
Kwaliteitsverbetering gaat over het veilig, effectief, patiëntgericht, tijdig, efficiënt en eerlijk maken van gezondheidszorg . Het gaat over het geven van de tijd, toestemming, vaardigheden en middelen die de mensen die het dichtst bij problemen staan die de kwaliteit van de zorg beïnvloeden, nodig hebben om ze op te lossen.
Uit het onderzoek blijkt dat er binnen de volgende vijf gebieden verbeterpunten nodig zijn: samenhang en afstemming, passende zorg, woonaanbod, ontlasting informele zorg en hulp(middelen) via de gemeente. 'In de keten van de ouderenzorg is het gebrek aan samenhang en afstemming een knelpunt.
Sommige mensen zijn van nature zekerder van zichzelf dan anderen. Naast je temperament spelen je ouders en leeftijdsgenoten een belangrijke rol bij de ontwikkeling van zelfvertrouwen. Geven zij aandacht en liefde en word je met respect behandeld, dan ontstaat een positief zelfbeeld.
Wanneer patiënten vertrouwen hebben in hun verpleegteam, voelen ze zich veilig, gesteund en zeker van hun zorg . Die band leidt tot een betere patiënttevredenheid en uiteindelijk tot betere resultaten.
Het creëren van een omgeving waarin medewerkers zich vrij en zelfverzekerd voelen om zich uit te spreken, hun ideeën te delen en actief deel te nemen aan besluitvormingsprocessen, is essentieel voor het bevorderen van een positieve en effectieve werkcultuur binnen de sociale zorgsector.