De automobilist kan alleen onder zijn aansprakelijkheid uitkomen wanneer hij overduidelijk kan bewijzen (liefst met een onafhankelijke getuige) dat de fietser roekeloos was. Het zonder licht fietsen wordt door de wetgever niet als roekeloos gezien. Kortom: -- De fietser is schuldig. -- De automobilist is aansprakelijk.
De fietser hoeft geen schuld aan te tonen. De bestuurder van een motorrijtuig kan de fietser aansprakelijk stellen voor de schade door de aanrijding, maar dat is wel complex. De zwakke verkeersdeelnemers worden door de wet beschermd, in artikel 185 Wegenverkeerswet.
De bestuurder van het motorrijtuig is aansprakelijk en moet de schade van de fietser of voetganger vergoeden, tenzij de bestuurder overmacht kan aantonen. Bij overmacht krijgt de fietser of voetganger geen schadevergoeding.
Fietser veroorzaakt schade aan de auto
Dit komt omdat fietsers beschermd worden door de wet, omdat ze simpelweg meer risico lopen op zwaar letsel dan een automobilist. Ook als de fietser schuld heeft aan de aanrijding.
Wettelijk is de kwetsbare voetganger en fietser beschermd in het verkeer. Dit is vastgelegd in artikel 185 Wegen Verkeers Wet.
Fietser is geheel aansprakelijk maar er is geen sprake van overmacht: Fietser krijgt in ieder geval de helft van zijn schade vergoed. Automobilist kan zijn schade verhalen op de fietser. In sommige gevallen kan de fietser meer dan de helft van zijn schade vergoed krijgen.
Wanneer u als fietser wordt aangereden door een auto of een bus, dan heeft u in principe recht op vergoeding van alle schade als de ander aansprakelijk is. Alle schade (of alle schadeposten) wil zeggen immateriƫle schade (smartengeld) maar ook een schadevergoeding omdat bijvoorbeeld kleding of de fiets beschadigd zijn.
Wie is aansprakelijk voor mijn verkeersongeluk? De persoon die het ongeluk veroorzaakt, moet de schade betalen. Hebben meer mensen schuld aan het ongeluk, dan betalen zij elk een deel van de schade. Voor fietsers, voetgangers en kinderen gelden bijzondere regels.
Inmiddels is de wet al weer jaren terug veranderd. Fietsers worden nu, net als auto's en scooters door de wet aangezien als 'bestuurders'. Zij zijn wat betreft de voorrangregels gelijk gesteld met motorvoertuigen. Een auto van links moet een fietser van rechts voorrang verlenen.
Bel 112 voor een ambulance of politie. Dit is in Nederland niet nodig bij lichte blikschade. Verlaat de plaats van het ongeval niet zonder al je gegevens achter te laten. Het is strafbaar om de plek van het ongeluk te verlaten zonder je gegevens uit te wisselen of gewonden te helpen.
Dit staat in artikel 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens: "bestuurders: alle weggebruikers behalve voetgangers". Alleen voor voetgangers gelden dus bijzondere verkeerregels en voorrangsregels. Voor fietsers niet! Een fietser van rechts heeft dus voorrang, ook op een auto of scooter.
Schade veroorzaakt door een fietsongeval valt onder de WA- verzekering. Deze dekt dus uw schade. Het gaat dan om de schade aan de fiets, maar ook de letselschade.
Wat zijn de rechten van een zwakke weggebruiker? Als zwakke weggebruiker die het slachtoffer wordt van een ongeluk met een motorvoertuig op de openbare weg, krijgt u automatisch een vergoeding voor uw letselschade en voor de schade aan uw kleren. Ook al was u in fout.
Zorg nadat u bent aangereden of als u iemand heeft aangereden eerst voor medisch hulp. Zeker als er een kind is aangereden, is het zaak meteen medisch hulp in te schakelen. De schade bij het aanrijden van kinderen is vaak groot. Is de aanrijding minder ernstig vul dan het Europees Schadeformulier in.
Je hebt als voetganger of fietser een motorvoertuig aangereden. Je moet de schade van de automobilist betalen, tenzij er sprake is van overmacht. Voor eigen schade kun je de automobilist aanspreken (dit hoeft geen 100% vergoeding te zijn). Bij een eenzijdig ongeluk.
Een fietser is voor de wet een bestuurder. Dat betekent dat dezelfde voorrangregels gelden als voor alle andere bestuurders. Maar je bent wel kwetsbaar op de fiets.
Is er geen fietspad, dan mogen fietsers op de gelijkgrondse bermen en op de parkeerstroken rijden, of op de rijbaan. Ze mogen ook op de bijzondere overrijdbare bedding of in de busstrook rijden indien het symbool van een fiets op het betrokken verkeersbord afgebeeld staat.
Vaak is het asfalt van een fietsstrook rood. De rode kleur heeft geen wettelijke betekenis. Wanneer de strook alleen rood is, (in Nederland: zonder fietssymbool), dan wordt de strook officieel fietssuggestiestrook genoemd, en kunnen andere voertuigen er ook gebruik van maken.
De maximumsnelheden uit het 'Reglement verkeersregels en verkeerstekens' gelden niet voor fietsers. Op fietspaden geldt wel een maximum van dertig kilometer per uur, maar enkel voor 'bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met motor'.
Volgens de wet is de achterop rijdende auto, die achterop uw auto botst, vrijwel altijd schuldig. Uitzonderingen zijn situaties waarin u uw voorganger 'snijdt' als u van rijbaan wisselt of inhaalt. Ook wanneer u plotseling hard remt zonder verkeersnoodzaak kunt u de schuld krijgen van een aanrijding van achteren.
Heb ik recht op schadevergoeding, zo ja, hoeveel? Bent u te voet of fietsend aangereden door een auto, en is er geen sprake van overmacht, dan heeft u recht op schadevergoeding. 50 tot 100% van uw schade wordt vergoed. Valt u niets te verwijten, dan wordt uw volledige schade vergoed.
De autobestuurder die bij de voorste auto achterop is gebotst, had afstand moeten houden. In het verkeer ben je verplicht voldoende afstand te houden op je voorganger. De achteropkomende automobilist is bijna altijd volledig aansprakelijk voor alle schade.
Bij een groot deel van de fietsongevallen is sprake van een eenzijdig ongeval oftewel een ongeval waarbij geen andere verkeersdeelnemer betrokken is. Vaak is dat een val van de fiets.
De hoogte van het smartengeld na een aanrijding op de fiets is afhankelijk van de ernst van het letsel. De persoonlijke situatie van het slachtoffer, waaronder de leeftijd, is van belang. Daarnaast speelt mee of er blijvende beperkingen zijn.