Wel ja, de witte kleur is speciaal gekozen om ervoor te zorgen dat het passagierscompartiment niet oververhit raakt, vooral tijdens de stops. De witte kleur voorkomt dat de carrosserie te veel warmte vasthoudt, waardoor een omgeving wordt gegarandeerd die altijd fris is ... of toch zoveel mogelijk!
Daar is een hele simpele verklaring voor: in een witte caravan loopt de temperatuur minder snel op dan in een zwarte. Een wit oppervlak reflecteert het meeste zonlicht. Een zwart oppervlak absorbeert het juist. En niemand zit te wachten op een veel te hete caravan als je wil ontspannen op vakantie.
Of het dus verstandig is om een oudere camper te kopen hangt er van af. Als u met de camper alle binnensteden in wilt is het niet verstandig. Als u er vanuit gaat dat in binnensteden toch weinig parkeerruimte is en u vindt het geen probleem om met de fiets of openbaar vervoer te gaan dan kan het verstandig zijn.
Je krijgt een product die enorm goed is afgewerkt. Je koopt niet alleen een vervoermiddel, het is je verblijfplaats voor lange dagen. Het moet er goed uit zien en duurzaam zijn. Voor de bestuurder zitten er allerlei hulpmiddelen in, zoals parkeercamera's, cruise-control en navigatie.
Een van de grootste voordelen van een camper is dat je altijd je huisje bij je hebt. Al je spullen heb je waar je ook bent binnen handbereik. Als je langs een leuk beekje komt en wilt zwemmen kan dat, als je een mooi plekje zit parkeer je en zet je een lekker bakje koffie.
Veel tweedehands campers hebben een gemiddelde van 50.000 km op de teller, wat niets is als je weet dat dergelijke motoren tot 350.000 km kunnen meegaan.
Klassieke campers bijvoorbeeld, hebben eigenlijk geen waardevermindering en kunnen in sommige gevallen zelfs meer waard worden in de loop van tijd. Bij nieuwere campers is de afschrijving (naast de brandstofkosten) een van de hoogste jaarlijkse kostenposten.
In de meeste gemeentes mag je je camper 3 dagen achtereen op de openbare weg laten staan. Echter, deze regel kan per gemeente verschillen. Daarom is het verstandig na te gaan in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van jouw gemeente welke regels daar gelden.
Als u besluit uw kampeerauto voor langere tijd niet te gebruiken, dan kunt u deze voor 1, 2 of 3 jaar schorsen. Tijdens de schorsing mag uw kampeerauto niet op de openbare weg staan of rijden. U hoeft in die periode geen motorrijtuigenbelasting te betalen.
Zo is een caravan goedkoper en meer geschikt voor langere verblijfsduur op één camping. Een camper is daarentegen een stuk duurder, maar geeft je veel meer vrijheid en mobiliteit en je kunt naast campings ook camperplaatsen bezoeken en wildkamperen.
De prijzen van de nieuwe en jonge campers liggen in Duitsland aanzienlijk lager dan in Nederland. Het prijsverschil kan, zelfs met het BPM bedrag meegerekend, oplopen tot wel €10.000,-. Dit prijsvoordeel is één van de redenen waarom het zo aantrekkelijk is om een voordelige camper uit Duitsland aan te schaffen.
Deze kosten lopen erg uiteen; zo kun je in de Randstad denken aan zo'n € 250 per maand, terwijl je je camper op het platteland al voor € 350 per jaar kwijt kunt. Informeer altijd naar de voorwaarden en beveiliging.
Een nieuwe camper kost al snel 40.000 euro, dat is voor velen wellicht een stevig prijskaartje. In dat geval kan een tweedehands camper een optie zijn. Business Insider heeft het aanbod tweedehandsjes tussen de 10.000 en 30.000 euro onder de loep genomen.
De half-integraal camper (ook wel semi-integraal genoemd) is een combinatie van een alkoof camper en een integraal camper. Het voordeel is dat de alkoof van deze camper veel kleiner is, dan de alkoof van een alkoofcamper.
Dit soort caravans worden vervaardigd van heel dun plaatmateriaal. Om die plaat te versterken wordt deze geprofileerd, en dat zijn inderdaad die bobbeltjes. Een camper moet veel sterker zijn, omdat deze zelf rijdend is. De RDW stelt daarom eisen aan de sterkte van het materiaal, om een goedkeuring te krijgen.
Voor een kampeerauto is de motorrijtuigenbelasting voor een tijdvak van 3 maanden een kwart van de belasting die u moet betalen voor een personenauto.
Gemiddelde kosten camperverzekering
Voor alleen een WA-verzekering bent u al snel € 700 per jaar kwijt en voor WA+ en allrisk resp. € 1.400 en € 2.400. Daarbij is het natuurlijk afhankelijk van welke eventuele aanvullende dekkingen u nog kiest. Hoe meer risico's u verzekerd, hoe hoger de premie zal zijn.
Wat kost het schorsen van je camper? De kosten voor het schorsen van je camper worden jaarlijks door het RDW vastgesteld. In 2021 kost het schorsen van een camper jonger dan 15 jaar oud €75,65 en €24,95 voor campers ouder dan 15 jaar. Dit zijn eenmalige kosten per schorsing.
In de meeste gemeenten mag je jouw caravan of camper maximaal drie dagen voor de deur parkeren. Dit is zo bedacht om ervoor te zorgen dat je buren geen hinder ondervinden van jouw kampeervoertuig.
Het rijden in een camper is makkelijker dan je denkt. Als je gewend bent aan auto rijden en je bewust bent van de verschillen hoe je een camper moet besturen, zou je weinig moeite moeten ondervinden. Met de juiste inzichten en de daarbij behorende rijtechnieken kan je veilig en relaxt naar je bestemming rijden.
Integraal. De winnaar in de laatste categorie is de Caracore 700 MEG van Weinsberg. Deze 7 meter-lange integrale camper is bijzonder ruim en prachtig afgewerkt. Je zou er eigenlijk eens zelf doorheen moeten lopen.
Campers zijn vrijwel altijd voorzien van een dieselmotor. Dat is prima voor het gebruik van de voertuigen. Waar u wel rekening mee moet houden is de milieuklasse waarin de auto valt. Dit kan er voor zorgen dat er bepaalde stedelijke gebieden een beperking geldt.