De Consumentenbond heeft daarvoor twee verklaringen. ,,We zien dat de A-merken duurder zijn geworden'', zegt Donat. ,,Dat heeft grotendeels met de producent zelf te maken. Bovendien is er bij sommige supermarkten, zoals Jumbo en AH, sprake van een versmelting van het huismerk en het nog goedkopere budgetmerk.
A-merken zijn vaak duurder dan B-merken vanwege de hoge reclamekosten. B-merken zijn vaak wat minder populair dan A-merken en daarom ook niet in alle winkels beschikbaar. In de ogen van de consument zijn deze producten vaak kwalitatief minder goed. Ze zijn ongeveer zo'n 20% goedkoper dan A-merken.
Een B-merk kan zowel onafhankelijk zijn of eigendom van een concern met meerdere merken. Wanneer een B-merk eigendom is van het winkelbedrijf waar het wordt verkocht spreken we over een huismerk of eigen merk.
Betekenis: A-merk
Een A-merk is een merkartikel met een grote naamsbekendheid en een hoge kwaliteitsbeleving. A-merken hebben hun bekendheid en toonaangevende reputatie te danken aan landelijke reclamecampagnes en doordat veel aandacht wordt besteed aan de reputatie en beleving van het merk.
Een A-merk zet de trend, ontwikkelt innovaties, communiceert ze ook middels advertenties of commercials op tv. En zoals gezegd, het loopt voorop in de troepen. Huismerken of Private labels zijn dus vaak producten die qua vormgeving van de verpakking op het A-merk lijken.
Verschil groeit
,,Dat heeft grotendeels met de producent zelf te maken. Bovendien is er bij sommige supermarkten, zoals Jumbo en AH, sprake van een versmelting van het huismerk en het nog goedkopere budgetmerk. Een goed voorbeeld is AH Basic en AH huismerk, die gaan steeds meer in elkaar over.''
Hemmes: 'Mensen kopen een A-merk door de meerwaarde in beleving bij een merk. Omdat ze er zelf een goed gevoel bij krijgen. Zo hebben mensen soms een heel specifieke voorkeur voor een cola, een pils of een koffie. Dit is een voorkeur voor beleving.
Betekenis: C-merk
Een C-merk is een goedkoop merk waarvan de artikelen zich richten op de onderkant van de markt. In tegenstelling tot A-merken en B-merken richten C-merken zich op doelgroepen waarvoor prijs de belangrijkste motivatie is om voor een product te kiezen.
Doorgaans heeft een huismerk een simpeler verpakking dan een A-merk, en worden er geen reclame- en marketingcampagnes voor naamsbekendheid gedaan, zodat de kosten van huismerkartikelen veel lager zijn, waardoor ze ook goedkoper in de winkel liggen.
Onder de B-merken vallen huismerken die zoveel mogelijk op A-merken willen lijken, met een verpakking die veel gelijkenis vertoont en een vergelijkbare kwaliteit. Onder de C-merken vallen eigen merken die echt als budgetmerk worden neergezet.
Momenteel heeft de retailer vier eigen merken: AH Basic (laagste prijs), AH Huismerk (middensegment), AH Excellent (premium) en AH Biologisch.
ALDI merken, het grootste aanbod van huismerken
ALDI heeft tientallen huismerken in het assortiment. Zoals het merk River voor frisdrank, Moreno voor koffie, en Molenland voor kaas. Dat maakt onze producten wel zo herkenbaar, en dat er altijd wat te kiezen valt.
Bij private label worden producten/diensten geproduceerd/ontwikkeld door partij A en op de markt gebracht door partij B onder een eigen branding (merk). De kans is groot dat je in je leven ooit een private label product hebt gekocht (dan wel bewust of onbewust).
A- en B-merken focussen zich voornamelijk rechtstreeks op de consument middels B-to-C communicatie. Daarnaast worden deze merken vaak omgeven door een trouwe groep aanhangers die bewust kiezen voor een zeker imago en een hoge kwaliteit in ruil voor een hogere prijs.
Lidl is een supermarktketen waar je terecht kan voor je dagelijkse boodschappen. Je vindt er een uitgebreid assortiment food en non-food artikelen van kwalitatieve huismerken zoals Silvercrest, Parkside, Florabest, Crivit en Powerfix. Naast de lokale winkels kan je de Lidl producten ook kopen in hun online shop.
Silvercrest is een merk van Lidl.
Superunie lanceert merk g'woon met Roorda en Mediaxplain*
Waarom blijven we de duurdere merken inslaan? A-merken kosten vaak meer omdat er veel geld gaat naar reclame en marketing. En dat moet ergens ook terugverdiend worden. Ondanks dat A-merken een stuk duurder zijn, met uitschieters tot bijna 80 procent, blijven we ze kopen.
Maar welke producten zijn het meest gestegen in prijs? Vooral mosterd, spaghetti, wc- en keukenpapier, zo blijkt. Test Aankoop vergeleek vorige maand de prijzen van zo'n 3.000 producten uit de supermarkten van Albert Heijn, Aldi, Carrefour, Colruyt, Cora, Delhaize en Lidl met de prijzen van augustus vorig jaar.
50% van onze verse groente- en fruitproducten komt uit Nederland en 23% uit de rest van Europa. Kijk op onze wereldkaart om inzicht te krijgen in de 1200 productielocaties van onze huismerkproducten.
De discountproducten behouden hun discountlabel 'Everyday'. Boni Selection wil minstens 15 procent goedkoper zijn dan een nationaal merk en Everyday wil dan weer minstens 30 procent goedkoper zijn dan Boni.
Een private label is niets zonder een brand identity. Waarom moeten potentiële klanten jouw private label producten kopen, en niet die van een ander (A-)merk? Kies als eerste je specifieke doelgroep en bedenk vervolgens een kloppend en inspirerend verhaal wat jouw doelgroep aanspreekt.
Bij een white label heb je geen exclusieve verkooprechten, waardoor iedereen het product mag verkopen onder zijn eigen merknaam. Een white label product betreft vaak een product dat massaal in een fabriek wordt geproduceerd. Vanuit de fabriek wordt het product merkloos verkocht.