In januari 2024 start fase twee: Fase 2 is van 2 januari 2024 om 22.00 uur tot 19 januari 2024 om 8.00 uur. Dan gaat de Maastunnel richting Zuid dicht om de andere vluchtdeuren te vervangen.
De Maastunnel is weer helemaal open voor verkeer.
Sluiting Maastunnel
De Maastunnel is tijdens de renovatie dicht geweest voor verkeer richting Zuid. Omdat het ErasmusMC bereikbaar moest blijven voor spoedgevallen, bleef de Maastunnel tijdens de renovatie wel open voor verkeer richting Noord.
Is lopen door de Maastunnel mogelijk? Ja, zeker. De Maastunnel heeft een autotunnel, en een fiets- en voetgangerstunnel.
Inclusief toeritten is de Maastunnel 1373 meter lang. Het gesloten gedeelte is 1070 meter lang. Het diepste punt van de tunnel ligt circa 20 meter onder NAP.
Het Scheur is op deze locatie 17 m diep en het diepste punt van de sleuf komt op -30 meter NAP te liggen. Het baggeren is begin november 2022 klaar.
En hoe organiseer je gedurende een jarenlang project diezelfde hoge kwaliteit, integraliteit en samenwerking. De Maastunnel, de oudste tunnel van Nederland, is één van de slagaders van Rotterdam.
De negen afgezonken elementen van de Maastunnel zijn ruim zestig meter lang, negen meter hoog en vijfentwintig meter breed. Ze zijn gebouwd in een droogdok en vervolgens via water naar de tunnellocatie gesleept.Daar zijn ze afgezonken in een gebaggerde sleuf van maximaal drieëntwintig meter diep.
De rijbanen van de Maastunnel zijn aangeduid als autoweg. De maximum snelheid is wel 50 km/h.
Met de fiets heb je veel minder last van afsluitingen. Want waar je met de auto niet kunt komen, mag je met de fiets vaak wel langs. Tijdens de renovatie van de Maastunnel blijft de fietstunnel gewoon open.
De autotunnel is voor (vracht-)auto's en motoren, maar niet voor scooters en bromfietsen. Met een scooter of bromfiets die op benzine rijdt, mag je dus van geen van tweeën gebruik maken, en kun je beter via de Erasmusbrug het water oversteken.”
Scooters en brommers gewoon door de autotunnel, je mag er toch niet harder dan 50.
Er is in beide richtingen een tunnelbuis voor fietsen, inclusief een voetgangerstunnel. De tunnel is 24 uur per dag geopend.
De Maastunnel is begin november een aantal keer dicht geweest richting Zuid. In januari 2024 start fase twee: Fase 2 is van 2 januari 2024 om 22.00 uur tot 19 januari 2024 om 8.00 uur. Dan gaat de Maastunnel richting Zuid dicht om de andere vluchtdeuren te vervangen.
In 1937 werd met de bouw van de Maastunnel begonnen. De tunnel bestaat uit elementen van 24,77 meter breed en 8,40 meter hoog, elk 61,35 meter lang. In 1937 werden dagelijks 69.847 fietsers op de Willemsbrug geteld was maakte dat een buis nodig was voor langzaam verkeer.
Er zijn op dit moment geen actuele meldingen.
Op autowegen mag je 70 km/u rijden. In de bebouwde kom gelden de standaardregels. Op snelwegen mag je in Noorwegen 80 km/u rijden. Wanneer je aanhanger zwaarder is dan 300 kg en ongeremd, dan is dit 60 km/u.
In het algemeen is de maximumsnelheid in Noorwegen 80 kilometer per uur, behalve in de bebouwde kom en stadskernen waar dat 50 kilometer per uur is, tenzij anders aangegeven. In woonwijken kan de maximumsnelheid 30 kilometer per uur zijn, en op bepaalde tweebaanswegen en snelwegen 110 kilometer per uur.
Snelheid ten opzichte van het water
Op beide trajecten geldt een maximale vaarsnelheid van 13 kilometer per uur ten opzichte van het water. De actuele stroomsnelheid wordt omgerekend naar een toegestane vaarsnelheid ten opzichte van de grond in oostelijke en westelijke richting (op- en afvaart).
Rotterdam ligt midden in het deltagebied waar de Noordzee en de rivieren Maas, Rijn en Waal samenkomen, dit noemen we de Rijn-Maasdelta.
Inclusief toeritten is de Maastunnel 1373 meter lang. Het gesloten gedeelte is 1070 meter. Het gedeelte onder de rivier is 550 meter. Het diepste punt van de tunnel ligt circa 20 meter onder NAP.
De Gaasperdammertunnel maakt onderdeel uit van de snelweg A9 in het traject Holendrecht-Diemen en ligt in Amsterdam-Zuidoost. Met een lengte van 3 km, is het de langste landtunnel van Nederland.
In Noorwegen ligt al de langste autotunnel ter wereld, de Lærdalstunnelen (24,5 km). Hij zal worden ingehaald door een tunnel van 26,7 km die nu wordt gebouwd en tot 392 m onder de zeespiegel van de Atlantische Oceaan daalt. De Boknafjordtunnelen zal ook de diepste onderwatertunnel ter wereld worden.
Lærdal (24,5 km) - Noorwegen
In de tunnel bevinden zich namelijk nog 3 grotten die dankzij haar blauwe licht werken als 'wake-up-call' voor het doorgaande verkeer. Geen autotunnel, maar zeker wel het vermelden waard: Met een lengte van 57 kilometer is de Gotthard spoortunnel met afstand de langste tunnel ter wereld!