De F1-coureurs hoeven hiervoor slechts 1,60 seconden lang af te remmen, maar hiervoor moeten ze het rempedaal wel met 137 kg intrappen, waarbij ze 4,6 G aan vertraging doorstaan.
Remmen is een van de competitieve sterktes van een formule 1 wagen. De remschijven van Formule 1 wagens zijn van een koolstofvezel-versterkt composiet materiaal. De wrijvingscoëfficiënt tussen de pads en de remschijf kan oplopen tot 0.6 wanneer de remschijven op temperatuur zijn.
Een Formule 1-auto remt van 200 km/h naar stilstand over 54,5 meter, wat minder dan drie seconden duurt.
Formule 1-wagens hebben namelijk geen antiblokkeersysteem (ABS) of tractie controle (TRC). Dit maakt de uitdaging voor de coureurs om het wapentuig te besturen aanzienlijk moeilijker.
Deze remschijven zijn ontwikkeld met samengevoegde materialen. Het koolstofstalen/gietijzeren remoppervlak en de ultrasterke stalen of aluminium hub van de schijf, garanderen samen maximale prestaties onder alle omstandigheden.
Omdat de schijven deel uitmaken van het onafgeveerde gewicht van het voertuig, worden door het gewicht ervan te verminderen een beter rijgedrag van het voertuig en lagere verbruiks- en emissiewaarden van de auto gegarandeerd.
Brembo adviseert over het algemeen het gehele remsysteem om de 15.000 kilometer of bij eventuele trillingen of ongebruikelijke geluiden te controleren. Wanneer de remschijven en/of -blokken vervangen moeten worden is het verstandig om een aantal zaken in de gaten te houden.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
Hoewel de motor het kloppende hart van de auto is, zijn er nog een heel aantal andere onderdelen die onmisbaar zijn voor Formule 1-auto's. Zo wordt de motor gekoppeld aan een versnellingsbak: kosten hiervoor lopen vanaf 400.000 euro op tot rond de 800.000 euro.
Aangezien het volume van brandstof afhankelijk is van de temperatuur en het F1-circuit ongeveer alle uithoeken van de wereld aandoet, rekenen ze in de F1-garages in kilo's, veel betrouwbaarder. Maar voor wie toch wil vergelijken: ongeveer 120-150 liter brandstof per race.
Om dit voor elkaar te krijgen, oefenen de coureurs een remdruk uit van 162 kg op het rempedaal.
De directeur vervolgt: "De pedalen van Heusinkveld's sim kunnen worden ingesteld op 130 kilo, wat betekent dat je 130 kilo met je linkerbeen moet wegduwen om maximaal te remmen. In werkelijkheid doet bijna niemand dat. Maar Max heeft zijn rempedaal echt stijf staan.
Wanneer de interne verbrandingsmotor wordt gecombineerd met de elektrische elementen komt het vermogen uit op ongeveer 1.000 pk. Het aantal toeren van de verbrandingsmotor ligt op 15.000 toeren per minuut. Beide getallen zijn dus significant hoger dan die van gewone straatauto's.
In race-auto's: Tractiecontrole wordt bij snelle auto's gezien als een prestatieverbeterende techniek. Het geeft de auto maximale grip bij acceleratie zonder wielspin te genereren.
Niet gek als je weet dat een F1-bolide in een race van circa 300 kilometer 120 à 150 liter benzine verbruikt.
Versnellingsbak – €850.000
Een versnellingsbak is een van de meest essentiële onderdelen van de bolide en tevens een onderdeel (wat niet bij het exterieur hoort) wat met enige regelmaat kapot gaat. Een vervanging kost het team ruim 8 ton.
Gewicht F1 band: ongeveer 10 kilogram. Wat weegt een F1 band met velg eigenlijk? Om daar antwoord op te geven, moeten we even terugkijken naar vorig seizoen. De 2022 F1 banden zijn 127 milimeter groter in diameter dan de banden van vorig seizoen, maar ze zijn wel even breed.
Inmiddels heeft het merk bekendgemaakt hoeveel pk er onder de kap zit: 330 pk. Daarmee is de nieuwe dienstauto van onder andere Max Verstappen de krachtigste Civic ooit. Wie de Formule 1 volgt, weet dat de auto's van Red Bull en AlphaTauri nog altijd voorzien zijn van Honda-krachtbronnen.
De hoogst gemeten snelheid van de 300+ is 490 km/u, maar het schijnt dat 500 km/u prima te doen is in deze Chiron. De Koenigsegg Agera RS is trouwens officieel nog de snelste auto ter wereld.
Hoeveel pk heeft een Formule 1 auto? Hoeveel pk's iedere F1 auto precies heeft is niet bekend, maar aan een slordige 1.000 pk kan je zeker denken. Het minimale gewicht van de power unit is wel opgenomen in de reglementen: in 2021 is dat 150 kilo.
Als de remschijven vervangen worden, moeten ook altijd nieuwe remblokken gemonteerd worden om een optimale remwerking te garanderen. Het laten vervangen van een set remschijven (voor of achter) inclusief remblokken komt je te staan op gemiddeld tussen € 300 en € 600, afhankelijk van merk en type auto.
Na vervanging worden remblokken en -schijven op de weg getest. Het inrijden gebeurt over een afstand van circa 300 km. Hierbij dient te worden gecontroleerd of er geen vibraties of geluiden van de remmen komen, zowel tijdens het rijden als ook tijdens het remmen.
Beste merk remschijven
Kies dan altijd voor Brembo remschijven en remblokken. Brembo is de wereldwijde leider en al jaren het beste merk als het gaat om remonderdelen. Dit is ook de reden dat wij Brembo hebben opgenomen als ons premium merk. Brembo produceert haar remonderdelen volgens haar eigen formule.
Met Mercedes-Benz originele remmen kunt u erop vertrouwen dat alle componenten uitstekend op elkaar zijn afgestemd - niet alleen als het om de remblokken, remschijven en remvloeistof gaat, maar bijvoorbeeld ook bij de veiligheidssystemen, zoals ABS, BAS en ESP®.
Brembo B-QUIET is hiervoor de perfecte oplossing: de gebruikte formule is volledig metaalvrij, en dus is er geen kans op galvanische corrosie. Het smeermiddel van Brembo is zeer goed bestand tegen water en heeft een hoog smeltpunt, zodat de oppervlakken waarop het is aangebracht continu beschermd worden.