Je hebt je vast al eens afgevraagd: waarom is de gele trui eigenlijk geel? De kleur van een trui heeft vaak te maken met de sponsor van een ronde op dat moment. Zo heeft de gele trui in de Tour de France de kleur te danken aan het feit dat het organiserende blad op dat moment, l'Auto, op geel papier werd gedrukt.
De gele trui (Frans: maillot jaune) is het shirt waarin de leider van het algemeen klassement van de Tour de France rijdt en als zodanig herkenbaar is.
De gele trui in de Tour de France is voor de leider in het algemeen klassement. Hij werd ingevoerd in de Tour van 1919 door toenmalig koersdirecteur Henri Desgrange. De eerste gele trui werd uitgereikt aan Eugène Christophe na afloop van de tiende etappe van dat jaar.
Elke ritwinnaar krijgt bijvoorbeeld 11.000 euro uitbetaald. Dat bedraagt daalt naargelang je finisht, tot aan de nummer 20 van die dag, die krijgt nog 300 euro. En ja, elke dag in de gele trui levert ook 500 euro op.
150.000 à 200.000 euro. Niet slecht voor een renner die zijn geld verdient met hard fietsen. Toch zijn dergelijke bedragen niet veel meer dan zakgeld voor de bestbetaalde sporters ter wereld. Geschat wordt dat de gemiddelde knecht in de WorldTour tussen de 40.000 euro en 100.000 euro per jaar verdient.
Salaris van de beroepsfamilie
het beroep Professioneel wielrenner valt onder de beroepsfamilie Beroepssporters. Het salaris Beroepssporters ligt gemiddeld op € 12800 bruto per maand.
Truien Tour de France
De gele trui is geel, omdat de Franse sportkrant l'Auto vroeger hoofdsponsor was van de Tour en deze krant op geel papier werd geprint. De groene trui, de maillot vert. De drager van de groene trui heeft de meeste punten in het sprintklassement.
In de Tour de France krijgen renner die op een bepaald gebied excelleren een speciale trui om de schouders gehangen. De gele trui is voorbestemd voor de aanvoerder van het algemeen klassement, maar er is ook een groene en een bolletjestrui.
Wisselende kleuren
Het komt regelmatig voor dat een trui een andere kleur krijgt. Zo leek het goud van de leiderstrui in de Vuelta te veel op de gele kleur van de trui uit de Tour de France, er is daarom gekozen voor een rode trui in de Ronde van Spanje.
De roze trui (Italiaans: maglia rosa) is de trui van de leider van het algemeen klassement in de Ronde van Italië. Hij is roze, omdat het de karakteristieke kleur is van de organiserende krant, de Gazzetta dello Sport, die namelijk op roze papier wordt gedrukt.
De groene, bollen- én witte trui moeten zich tevreden stellen met elk 300 euro/dag.
In de 10e etappe van de Tour worden er viermaal punten voor de bollentrui uitgedeeld. Tweemaal op een klim van de 4e categorie, eenmaal op een 3e categorie-klim en eenmaal op een 2e categorie-klim.
Sinds de invoering in 1953 draagt de leider in het puntenklassement een groene trui; de enige uitzondering was de ronde in 1968 toen de leiderstrui in dit klassement rood was vanwege de sponsor van het puntenklassement van dat jaar.
De Blauwe trui - Giro d'Italia
De blauwe trui (Maglia Azzurra) wordt tijdens de Giro d'Italia gedragen door de leider van het bergklassement. De leider van deze nevenklassement droeg tot en met 2011 een groene trui, dit werd in 2012 veranderd in een blauwe trui. Het klassement werd in de Giro van 1933 geintroduceerd.
De roze trui is in de wielersport een trui die door de leider in een bepaald klassement wordt gedragen. De roze trui kan onder andere verwijzen naar: De leiderstrui in de Ronde van Italië De bergtrui in de Ronde van Romandië
Het puntenklassement in de Ronde van Italië is een nevenklassement waarbij de renners punten per etappe krijgen, afhankelijk van hun aankomst. Het klassement werd in de Giro van 1966 geïntroduceerd. De leider in het puntenklassement draagt een paarse trui (it: maglia ciclamino).
Bovenaan het klassement staan
De totaaltijd zorgt ervoor dat een ploeg bovenaan komt te staan. De gele petjes zijn sinds 1990 afgeschaft. Daarvoor in de plek zijn de gele rugnummers gekomen. Hoewel alleen de beste drie tijden meetellen, mogen alle renners van de ploeg een geel rugnummer dragen.
De regenboogtrui is de trui (wielrennersshirt) die de wereldkampioen in elk van de disciplines van de wielersport tot aan het volgende wereldkampioenschap mag dragen. De regenboogtrui wordt sinds 1927 aan de wereldkampioenen uitgereikt.
Het salaris van een Piloot is afhankelijk van de werkgever, de verantwoordelijkheid en de ervaring. Een beginnend Piloot verdient bijvoorbeeld zo'n €3200 tot €4500 netto per maand, maar een ervaren gezagvoerder kan bij sommige airlines tot ongeveer 250.000 euro per jaar verdienen, afhankelijk van zijn rang en functie.
Zo strijkt de winnaar van de drieweekse ronde 500.000 euro op, en de nummers twee en drie respectievelijk 200.000 euro en 100.000 euro. Voor de winnaar van zowel de bolletjestrui als de groene trui ligt 25.000 euro klaar.
Jumbo-Visma hoort na een week Tour de France de kassa rinkelen. De Nederlandse ploeg koerste een bedrag van 82.140 euro bij elkaar en is daarmee de absolute grootverdiener.