Want zoals je wellicht hebt vernomen heeft het kabinet besloten om de accijns voor ongelode benzine, diesel en LPG/LNG van 1 april tot en met 31 december 2022 te verlagen. Het gaat om een verlaging van 17,3 cent (benzine), 11,1 cent (diesel) en 4,1 cent (LPG/LNG) per liter. We worden dus al een beetje gematst.
Olie komt op plekken in Zuid-Amerika, Noord-Afrika, Midden-Oosten en Rusland diep in de aarde voor. Er is niet oneindig veel olie in de aarde maar steeds meer mensen hebben olie nodig en daarom wordt benzine steeds duurder. Er is dus niet oneindig veel benzine maar er zijn wel veel mensen die het willen hebben.
Dat benzine in Nederland duurder is dan in bijna alle andere landen ter wereld, komt door de accijns. Het is dan ook een gigantische bron van inkomsten voor de staat. Nederland telt acht miljoen automobilisten, die jaarlijks zo'n 4,5 miljard euro aan brandstofaccijns en btw betalen.
De benzineprijs stijgt naar een nieuw recordniveau door de oplopende olieprijzen. De gemiddelde prijs van een liter benzine gaat circa 2,504 euro bedragen. Kenners denken dat de prijzen nog verder zullen stijgen. De hoogste geregistreerde prijs dit jaar was 2,502 euro, op 10 maart 2022.
Esso maakte het het bontst. Daar betaalde je de állerhoogste prijs per liter benzine/E10: om precies te zijn € 2,21 (eind november; diverse Esso-snelwegstations). Ook voor diesel/B7 vroeg Esso de hoofdprijs: € 1,86 per liter (eind oktober; diverse Esso-snelwegstations).
Hong Kong. Daar is de benzine op het moment het duurste ter wereld. Nederland is met 2.517 dollar per liter echter een goede tweede. Monaco, Noorwegen en Finland maken de lijst compleet.
De goedkoopste benzine ter wereld vind je in landen als Koeweit, Angola, Soedan en Iran. Maar veruit de goedkoopste benzine ter wereld tap je in Venezuela. De bevolking beschouwt de praktisch gratis benzine als een soort geboorterecht, zo meldt Bloomberg.
Hoge brandstofprijzen blijven mogelijk tot eind 2024.
Het kabinet heeft namelijk besloten om per 1 april, en dat is geen grap, de accijns op brandstof te verlagen. En dat scheelt flink in de kosten: ongeveer 20 cent voor een liter benzine en 13 cent voor een liter diesel. Op een volle tank van 40 liter, bespaar je hiermee tussen de 5 en 8 euro.
Per 1 april heeft het kabinet namelijk een tijdelijke accijnsverlaging doorgevoerd om de buitengewoon stijgende brandstofprijzen te compenseren. Tot 31 december 2022 zijn de accijnzen daarom respectievelijk verlaagd met 17,3 cent, 11,1 cent en 4,1 cent. De werkelijke verlaging is zelfs nog 21% hoger.
De gekte is te verklaren, want in 2001 waren de prijzen voor brandstof een stuk lager dan nu: benzine kostte toen volgens Tinq 1,17 euro per liter en diesel per liter 0,86 euro. Van 10.00 tot 11.00 uur is dat de prijs voor brandstof aan de pomp in Waalwijk.
Dat komt neer op 40 cent BTW en 80 cent accijns. Op de getankte benzine verdient de overheid in deze rekensom dus 480 miljoen euro per maand. Op diesel geldt 25 procent accijns, waardoor je uitkomt op 35 cent BTW en 52 cent accijns per liter. Dat komt dus neer op 478 miljoen euro in de maand.
Sinds woensdag is tanken bij de Oosterburen goedkoper dan in eigen land. De Duitse regering heeft per 1 juni de accijns op benzine verlaagd met 30 cent. Daardoor is het verschil in prijs lang niet zo groot geweest.
Een liter benzine kost aan de pomp inmiddels (ruim) 2,20 euro. Door de inval van Rusland in Oekraïne kan die prijs de komende weken flink oplopen. Zelfs tot 3 euro per liter, al is dat wel een extreem scenario.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15.
De accijns op brandstof stijgt al jaren. Op 1 januari 1970 bedroeg de accijns op benzine omgerekend 16,8 eurocent. Tien jaar later, op 1 januari 1980, bracht de overheid al 23,8 eurocent in rekening.
De prijzen per station zijn afhankelijk van de exploitatiekosten van het station. Ook spelen de omgeving en concurrentie een rol bij het bepalen van de prijs. De literprijzen zijn afgeleid van de landelijke adviesprijs, minus de korting die wij hier op toepassen.
De Belgische overheid heeft de accijnzen verlaagd om de brandstofkosten van Belgen wat te drukken. Daardoor is het ook voor Nederlanders vaak voordeliger om in België te tanken. De prijs aan de pomp daalt door de maatregel met 17,5 eurocent per liter diesel of benzine.
Oliemaatschappijen willen prijs niet verlagen
De olieprijzen dalen, maar de prijs voor een liter benzine of diesel daalt amper mee. De oorzaak ligt grotendeels bij oliemaatschappijen die de prijs liever niet te snel verlagen. Dat stelt marktdeskundige Paul van Selms van United Consumers.
Een gallon is 3,8 liter. De brandstofprijs in Amerika ligt op dit moment tussen de $3.56 en $4.18 per gallon. Gemiddeld kun je rekenen op een prijs van 93 tot 1,10 eurocent per liter. Zoals je ziet is de benzine in Amerika veel goedkoper dan in Nederland.
Interessant is ook de ontwikkeling van de accijns op benzine. Die steeg tussen 1990 en 2008 van 36,2 eurocent naar 69,4 eurocent per liter.
Gemiddeld betaal je voor een liter benzine tussen de 40 (1,74 AED) en 50 eurocent (2,20 AED), een liter diesel kost gemiddeld 5 tot 8 eurocent meer.
De gemiddelde prijs voor deze periode is 51.67 (Russian Rouble), met een minimum van 51.60 (Russian Rouble) op 18-juli-2022 en een maximum van 51.79 (Russian Rouble) op 06-juni-2022. Ter vergelijking, was de gemiddelde prijs van benzine in de wereld voor deze periode 121.43 Russian Rouble.