Waar een dieselmotor vaak meer koppeling heeft, heeft een benzinemotor meestal meer vermogen. Hierdoor kan je sneller optrekken.
Een dieselmotor heeft namelijk een hoge koppel en trekt veel gemakkelijker op dan een benzinemotor die een hoog vermogen heeft. Je zult wel merken dat het rijden in een dieselmotor eenvoudig is, je rijdt veel makkelijker weg met een lager toerental. De benzinemotor trekt sneller op en heeft doorgaans meer vermogen.
Een diesel heeft de meeste kracht bij lage toerentallen. De motor hoeft dus simpelweg minder hard te 'draaien' om de auto in beweging te brengen. Lage toeren betekent minder bewegingen, en dat zorgt voor minder slijtage. Daarnaast zorgt de verbranding van diesel voor lagere temperaturen dan bij benzine.
Een benzinemotor heeft een kortere slag, hogere toerentallen en daardoor een hoger vermogen. Een dieselmotor heeft een langere slag omdat hij meer compressie nodig heeft voor de verbranding. Hij is in staat een hoger koppel voort te brengen aan een lager toerental.
Dieselolie heeft een hoger vlampunt dan benzine, en is daardoor minder gevaarlijk. Dat verschil is des te belangrijker als de ventilatiemogelijkheden beperkt zijn, zoals bij inbouwmotoren in motorjachten.
Een benzine is een stuk sneller kwa optrekken dan een diesel. Met een diesel moet je zuinig aan doen tot de auto warm is. Bij een benzine hoeft dit niet.
De zelfontbrandingstemperatuur van diesel bedraagt 210°C en die van benzine varieert van 247°C tot 280°C.
Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2. CO2 is voor een groot deel verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde (broeikaseffect), maar niet direct schadelijk voor de gezondheid.
Brandstofefficiëntie: Dieselmotoren zijn doorgaans veel zuiniger dan benzinemotoren , zelfs die met zeer hoge compressieverhoudingen. Dieselbrandstof is ook energierijker dan benzine, wat betekent dat er meer energie per gallon zit. Als gevolg hiervan is het niet ongewoon dat een dieselauto 50 mpg of meer haalt.
Voor een gebruikte dieselauto is de ideale jaarkilometrage minder dan 100.000 km. Je kunt echter goede voertuigen vinden tussen 100.000 en 200.000 km, wetende dat dieselmotoren een uithoudingsvermogen hebben dat veel verder gaat dan deze grens.
Een auto heeft een gemiddelde levensduur van 300.000 kilometer. Als je daarvan uitgaat, dan kun je uitrekenen hoeveel jaar je nog vooruit kunt.
Op de tweedehandsmarkt zijn dieselauto's ook in 2024 populairder dan gebruikte elektrische auto's. Dat en meer blijkt uit cijfers die Automotive Mediaventions vrijgeeft. In de statistieken van nieuwe personenauto's die in Nederland worden geregistreerd, lijken auto's met een dieselmotor op sterven na dood.
Dieselbrandstof bevat simpelweg meer energie in elke gallon dan benzinebrandstof , wat het over het algemeen zuiniger maakt. Dieselmotoren zijn nog steeds efficiënter dan benzinemotoren, maar minder voor degenen die voornamelijk in de stad rijden.
Effecten van korte ritten op het motorsysteem
Veelvuldig koud starten als gevolg van korte ritten van minder dan 10 kilometer, bijvoorbeeld in de stad, heeft een negatief effect op de werking van de motor. In deze korte tijd kan de optimale bedrijfstemperatuur niet worden bereikt.
Hoewel de dieselvariant een hoger koppel heeft dan de benzine, doet hij dat bij een lager toerental, waardoor er eerder geschakeld moet worden dan bij de benzine. De benzine levert dus meer vermogen en accelereert sneller van 0 naar 100 .
Benzinevoertuigen stoten minder fijnstof en CO2 uit, maar verbruiken veel meer brandstof om dezelfde afstand af te leggen. Dieselmotoren zijn een goede keuze voor lange afstanden, terwijl benzine beter geschikt is voor stedelijke omgevingen.
Dieselmotoren bieden doorgaans een hoger koppel, wat leidt tot betere prestaties bij het vervoeren van zware lasten of slepen, terwijl benzinemotoren vaak meer pk's hebben, wat resulteert in snellere acceleratie en een responsievere rijervaring . De keuze hangt ervan af of u prioriteit geeft aan slepen/slepen of snellere acceleratie.
Over het algemeen is het voordeliger om een diesel te rijden wanneer je meer dan 25.000 kilometer per jaar rijdt. Rij je minder dan 20.000 kilometer per jaar? Dan is het zeker verstandiger om te kiezen voor een benzine wanneer je een nieuwe auto koopt.
Voordelen van een dieselmotor
Ze zijn robuuster en betrouwbaarder . Er is geen vonkvorming omdat de brandstof automatisch ontbrandt. Het ontbreken van bougies of bougiekabels verlaagt de onderhoudskosten. De brandstofkosten per geproduceerde kilowatt zijn dertig tot vijftig procent lager dan die van benzinemotoren.
Nee, de diesel is nog niet dood, merken zoals Mercedes en zelfs Volkswagen hebben aangegeven in de toekomst de dieselauto te willen blijven doorontwikkelen. Maar wilt u zeker zijn van een zorgeloze toekomst in uw nieuwe diesel auto dan kunt u het beste een recent model kopen, tenminste met Euro5 (dus na 2009).
Het einde van de diesel is nabij
Uiteindelijk betekent dat waarschijnlijk dat alle auto's elektrisch zijn. Maar het duurt nog een flinke tijd voordat dat zover is. Ook als er vanaf 2035 geen nieuwe auto's met een brandstofmotor te koop zijn, blijven deze nog wel een tijd rondrijden.
Meer vermogen – Meer koppel en een betere vermogen-gewichtsverhouding zorgen ervoor dat dieselmotoren zware lasten aankunnen, wat verklaart waarom het wordt gebruikt in grote vrachtwagens en zwaar materieel. Het verbeterde trekvermogen is de reden waarom sommige kopers van vrachtwagens naar diesel kijken.
Een turbodiesel verbetert de prestaties , maar dat gaat vaak ten koste van een trager gevoel bij het rijden op de weg. Hoewel benzinemotoren bekend staan om hun hogere koppel en prestaties, zijn er enkele scenario's waarbij een laag toerentalkoppel de voorkeur heeft.
Terwijl de zuiger omhoog beweegt, verbruikt de lucht die ooit de cilinder vulde nu slechts 6% van het oppervlak dat het daarvoor deed . Deze lucht, onder enorme druk, wordt onmiddellijk superverhit tot meer dan 400 graden, wat meer dan genoeg hitte is om dieselbrandstof vanzelf te laten ontbranden.
Voor elke liter benzine die je verbruikt komt 2269 gram CO2 vrij, voor elke liter diesel is dat 2606 gram en bij LPG is dat 1610 gram. Je kunt alleen een lagere CO2-uitstoot bereiken door een auto minder te laten verbruiken of door een andere brandstof te kiezen.