Er zijn verschillende dingen die ervoor kunnen zorgen dat begrijpend lezen moeilijk wordt. De meest voorkomende is dat je niet snel genoeg kan lezen. Hierdoor is het lastig om de tekst te begrijpen omdat het niet volledig verwerkt kan worden. Ook wordt het lastig als je niet genoeg algemene kennis hebt.
Rol van intelligentie bij begrijpend lezen
Herhaaldelijk is aangetoond dat leerlingen met een hogere intelligentie beter zijn in begrijpend lezen. Intelligentie is 'het vermogen doelgericht te handelen, rationeel te denken en effectief met de omgeving om te gaan'.
Je mist veel achtergrond die je kunt gebruiken bij het begrijpen van de tekst en het beantwoorden van vragen. Als je uitlegt hoe je aan de hand van wat je al weet, het goede antwoord op een vraag zou kunnen weten en een kind vind het helemaal niet zo voor de hand liggend, mist het waarschijnlijk algemene kennis.
Hoe oefen je dan het beste? Oefen begrijpend lezen eerst mondeling. Lees de tekst voor, lees de antwoorden voor en laat dan de vraag beantwoorden. Ook zwakke lezers moeten wennen aan het zelf lezen van tekst en vragen, dus laat ze zelf nazoeken in de tekst, maar help eventueel wel met het goede stuk tekst aanwijzen.
Begrijpend lezen oefenen kun je op een aantal manieren doen. Bijbegrijpend lezen gaat het letterlijk om het begrijpen van een tekst. Een goede manier om begrijpend lezen te oefenen, is door 'gewoon' veel te lezen. Je kunt begrijpend lezen oefenen door met je kind met kortere teksten aan de gang te gaan.
De meest voorkomende is dat je niet snel genoeg kan lezen. Hierdoor is het lastig om de tekst te begrijpen omdat het niet volledig verwerkt kan worden. Ook wordt het lastig als je niet genoeg algemene kennis hebt. Dit komt meestal doordat je te weinig woorden kent en daarom de tekst niet goed begrijpt.
Studenten met een zwak begrip hebben moeite met het herinneren van wat ze hebben gelezen . Ze kunnen delen of details begrijpen, maar hebben moeite met het onthouden van een boek of verhaal als geheel. Huiswerk en schoolwerk dat afhankelijk is van hun begrip van de tekst zal moeilijk zijn. Deze studenten vinden het misschien niet leuk om te lezen voor hun plezier.
Problemen met leesbegrip kunnen diepgeworteld zijn in cognitieve uitdagingen zoals ADHD, dyslexie en tekorten in het werkgeheugen . Deze cognitieve aandoeningen hebben invloed op de manier waarop mensen tekst verwerken en kunnen hun vermogen om informatie te begrijpen en te onthouden aanzienlijk belemmeren.
Onvoldoende tijd en oefening om verbonden tekst nauwkeurig te lezen zodra basisdecodering onder de knie is . Onvoldoende blootstelling aan en oefening met vloeiend, expressief mondeling lezen. Een kernprobleem met verwerkingssnelheid/orthografische verwerking die de snelheid en nauwkeurigheid van gedrukte wereldherkenning beïnvloedt (Moats & Tolman, 2019 ...
Het blijkt dat er een simpele gewoonte is die bijdraagt aan deze mentale behendigheid: lezen. Meer specifiek, een boek per dag lezen. Het klinkt ambitieus, misschien zelfs een beetje ontmoedigend, maar de voordelen zijn de moeite waard. Deze gewoonte verbreedt niet alleen je kennis, maar kan ook je IQ aanzienlijk verhogen .
Begrijpend lezen
Vaak kost het technisch lezen leerlingen met dyslexie al zo veel cognitieve belasting, dat ze geen ruimte meer hebben om tot begrip te komen en de juiste leesstrategieën in te zetten. Voor hen is het dus extra belangrijk om goede begrijpend leesstrategieën in te zetten om wel tot tekstbegrip te komen.
Er is sprake van een disharmonisch profiel wanneer er significante verschillen bestaan tussen de verbale en de performale intelligentie. Dit is meestal een teken dat er iets aan de hand is waardoor de ontwikkeling van de verschillende soorten intelligentie niet harmonisch verloopt.
Meer recent richtte Dr. Spear-Swerling (2015) zich op drie veelvoorkomende profielen van worstelende lezers, waaronder die met specifieke woordleesproblemen, specifieke leesbegripsproblemenof een mix van leesproblemen (d.w.z. decoderen. Het is ook de handeling van het ontcijferen van een nieuw woord door het uit te spreken.
Problemen met leesbegrip doen zich voor wanneer studenten moeite hebben met het begrijpen van de betekenis achter woorden, zinnen en andere teksten . Tekenen die kunnen duiden op een leesbegripsprobleem zijn onder andere: moeite met het herkennen van letters en woorden. moeite met het begrijpen van woorden en ideeën.
Enkele belangrijke oorzaken van slecht leesvermogen zijn moeilijke tekst, ADHD, dyslexie, beperkte woordenschat, werkgeheugentekort en meer. Mensen kunnen ook moeite hebben met begrijpen door verveling of desinteresse in wat ze lezen. Snel lezen heeft bewezen te helpen bij het omgaan met slechte lees- en begripvaardigheden.
Er is op dit moment geen enkele oorzaak bekend. Omgevingsfactoren, zoals de ervaringen van kinderen in de klas of of ze als kleuters vaak werden voorgelezen, kunnen een belangrijke rol spelen bij het leesvermogen . Daarnaast suggereert onderzoek dat moeite met lezen verband kan houden met iemands genen.
Mentale blokkades kunnen leesproblemen veroorzaken
Vage gedachten en concentratieproblemen kunnen het lezen in de weg zitten. "Als je aandacht niet gericht is op de zin die je leest, is de kans klein dat je genoeg van de zin registreert om te begrijpen wat je ogen net hebben gepasseerd," merkt Dr.
Moeilijkheden met het lezen en begrijpen van woorden worden vaak in verband gebracht met problemen met spelling, schrijven en mentale gezondheid . Wanneer een leerling naar de middelbare school gaat, wordt er van hem verwacht dat hij woorden en zinnen nauwkeurig en vloeiend leest, zodat hij zich kan concentreren op de betekenis van geschreven teksten ('leesbegrip').
Bij grondig lezen (ook wel 'intensief lezen') ga je niet volledig uitzoeken hoe sterk de argumenten van de auteur wel of niet zijn.Wel lees je elke zin van de tekst door. De betekenis van intensief lezen is dan ook dat je geen enkel tekstonderdeel overslaat en niet te vluchtig over de tekst heen gaat.
Tijdens begrijpend lezen worden verschillende vaardigheden toegepast die het kind nodig heeft om de tekst tot een geheel te kunnen verwerken. Begrijpend lezen stelt ons in staat om bruggen te verbinden, dieper in te kunnen zoomen en de wereld te kunnen begrijpen.
Stel een doel vast voor het lezen . Identificeer en bespreek moeilijke woorden, zinnen en concepten in de tekst. Bekijk de tekst vooraf (door de titel, illustraties en ongebruikelijke tekststructuren te bekijken) om voorspellingen te doen over de inhoud. Denk na, praat en schrijf over het onderwerp van de tekst.