Ze leren kunst te maken en mee te maken: te verbeelden en te beleven. Ze leren op eigen werk en op werk van kunstenaars te reflecteren. Daardoor leren leerlingen zich kritisch te verhouden tot cultuuruitingen, deze te interpreteren en te plaatsen in een breder perspectief.
Het vak beeldende vorming op de vrijeschool biedt de leerling een rijke wereld aan beelden aan (domein van de socialisatie). Daarnaast krijgen de leerlingen de kans om sterke technische vaardigheden en goede omgang met materialen te ontwikkelen.
Kunstzinnige leeractiviteiten kunnen bijdragen aan opbrengsten als persoonlijke ontwikkeling, zelfbeeld, identiteitsvorming en burgerschapscompetenties. Ook kan via kunstonderwijs gewerkt worden aan algemene cognitieve vaardigheden als reflectievermogen, creativiteit en kritisch denken.
De waarde van kunst krijgt een economische en zakelijke insteek als we het hebben over werkgelegenheid of als we bijvoorbeeld bezoekersaantallen, omzet, eigen inkomsten en verkoopprijzen gaan tellen. Deze geven een beeld van de vraag naar je dienst of product en wat men daarvoor wil betalen.
Het belangrijkste doel is leerlingen kennis te laten maken met de professionele wereld van kunst en cultuur door actief deel te nemen aan culturele activiteiten en daarop te reflecteren. Meer informatie over CKV in het vmbo, havo, vwo lees je op de website van het LKCA.
CKV - Culturele Kunstzinnige Vorming.
Culturele Kunstzinnige Vorming op het HLW
Bij CKV maak je kennis met meerdere kunstdisciplines. Dat kunnen zijn: beeldende kunst, architectuur, film, theater, muziek en dans.
Beeldende kunst is de vorm van kunst waarbij de afbeelding, of het visuele, voorop staat. De afbeelding wordt gerealiseerd, of uitgebeeld, in de vorm van een kunstobject. Een kunstobject kan een platte vorm aannemen, bijvoorbeeld een schilderij, of een ruimtelijke vorm, bijvoorbeeld een beeldhouwwerk.
De belangrijkste beeldaspecten zijn: licht, kleur, ruimte, vorm, structuur en compositie met hun afgeleiden.
Kunst en cultuur zijn onmisbaar voor de vorming van jonge mensen. Cultuuronderwijs draagt bij aan de culturele en creatieve ontwikkeling van kinderen en jongeren. Lessen in muziek, theater en beeldende vorming zijn niet alleen leuk, maar ook nodig voor brede vorming.
Verbind kunst en cultuur aan onze fysieke én social omgeving
Wij verbinden kunst aan onze fysieke én sociale omgeving, aan de ruimte die we delen. We zien dat kunst een belangrijke rol speelt bij het verbeteren van de kwaliteit van ons leven en onze omgeving.
Het belangrijkste bij de waardebepaling van kunst is, dat er een geloof gegenereerd wordt in dat jouw kunst waardevol is, zegt Velthuis. “De waarde neemt toe als mensen met aanzien in de kunstwereld, zoals kunstcritici, curatoren en museumdirecteuren positief zijn over je werk.”
Als u hedendaagse kunst wilt gaan waarderen, moet u met een nederige houding komen, de kunst zien vanuit het perspectief van de artiest en tussen de regels door lezen om de ware betekenis van de kunst te vinden. Als u al deze dingen doet, zal het waarderen van moderne kunst een eenvoudige opgave zijn.
Door kunst leren kinderen meer denken in materiaal. Alle kunstvormen gebruiken middelen om ideeën werkelijkheid te maken. Kunst biedt een ervaring die kinderen op geen enkele andere manier meemaken. Door die ervaring ontdekken ze de reikwijdte en variëteit van wat ze kunnen voelen.
Leerlingen krijgen meer inzicht in onderwerpen die in de eigen buurt, Nederland en de wereld spelen. Kunst laat leerlingen nieuwe (denk)werelden beleven. Ze leren kijken en luisteren, zich te verwonderen en (complexe) onderwerpen te analyseren, expliciteren, interpreteren, nuanceren en waarderen.
Creativiteit moet deel zijn van goed onderwijs omdat het leerlingen: kritisch leert denken; goed leert samenwerken; vrijheid en autonomie geeft.
Beeldende vorming is een combinatie van de vakken tekenen en handvaardigheid. Zowel op de mavo, havo als het vwo kan je beeldende vorming kiezen als examenvak. Je krijgt dan ook kunst algemeen, dit is de kunstgeschiedenis, dat onder andere gaat over schilderkunst, muziek, theater, architectuur, film en beeldhouwkunst.
Beeldend is een breed vakgebied. Van hout bewerken, tekenen en schilderen tot werken met plastische materialen zoals klei. Maar ook kijken naar kunst hoort erbij. Technieken en materiaalkeuzes lijken oneindig te zijn.
Het vak houdt verscheidene beeldende kunsten in: tekenen en schilderen (op de academies aangeduid als 2D), handvaardigheid (onder andere beeldhouwen, boetseren, metaalbewerking, ook wel 3D), textiele werkvormen (2D of 3D, uitgaande van de traditionele handwerk- en naaldtechnieken) en audiovisuele vormgeving (waaronder ...
Beeldend werken omvat veel werkvormen: schilderen, tekenen, kleien/boetseren, dans, muziek, lichaamswerk.
CKV is een belangrijk vak in het onderwijs. Tijdens het vak CKV maken de leerlingen kennis met kunst en cultuur. Naast de kennis die de leerlingen krijgen, zijn de leerlingen ook bezig met ervaringen opdoen. Ze worden gestimuleerd om exposities te bezoeken, naar voorstellingen te gaan en om films te bezoeken.
Het vak Culturele en Kunstzinnige Vorming (CKV) blijft een verplicht examenvak op havo en vwo. Wel krijgt het kunst- en cultuuronderwijs een kwaliteitsimpuls, zodat de lessen aantrekkelijker en waardevoller worden. Dit heeft staatssecretaris Dekker van Onderwijs bekendgemaakt.