In rood asfalt is rode steen toegevoegd. Daarnaast is het mogelijk asfalt te kleuren door pigmenten toe te voegen. In rood asfalt wordt soms extra ijzeroxide toegevoegd voor wat meer rode kleur. De kleur wordt alleen toegepast bij de bovenste asfaltlaag van het wegdek.
Asfalt krijgt tijdens het gebruik de kleur van de gebruikte steenslag, meestal bruin/grijs. Dit komt omdat het bindmiddel bitumen, dat bijna zwart is, na enige tijd slijt en de kleur van de steen zichtbaar wordt.
Bestanddelen
Gekleurd asfalt onderscheidt zich van klassiek asfalt door de kleur. Asfalt kan worden gekleurd door middel van bijzondere bestanddelen zoals gekleurde granulaten, pigmenten of pigmen- teerbare bindmiddelen.
Op zes oversteekplaatsen in Eindhoven is het wegdek voorzien van een groene coating, om de verkeersveiligheid te verbeteren. Het doel van de maatregel is het beter laten opvallen van de kruispunten en vooral de oversteekplaatsen.
Het werd gewonnen op plekken waar in de natuur de ruwe aardolie aan het aardoppervlak kwam en zich mengde met stenen en zand. Het woord asfalt komt van het Griekse asphaltos (άσφαλτος). De Romeinen noemden het asphalton. Zij gebruikten het om baden en aquaducten waterdicht te maken.
In 1870 ontwikkelde de Belgische chemicus Edward J. de Smedt het moderne asfaltbeton. De Smedt was geëmigreerd naar de Verenigde Staten en werkte aan Columbia University in New York. De eerste moderne asfaltweg kwam te liggen in Newark (New Jersey).
De Mesopotamiërs maakten er baden waterdicht mee, de Feniciërs hun schepen, en de Egyptenaren legden asfaltblokken langs de Nijl om erosie te voorkomen. In 625 v. Chr. vinden we het eerste beschreven gebruik van asfalt als wegdek in Babylon.
Asfalt biedt vele voordelen ten opzichte van beton op het gebied van kosten, duurzaamheid, installatietijd, weersbestendigheid en milieu duurzaamheid. Ten eerste is asfalt aanzienlijk goedkoper dan beton - vaak tot 50% goedkoper - waardoor het de voorkeur geniet bij budgetbewuste projecten.
Levensduurverlenging wegen. Asfaltverharding gaat gemiddeld 20 jaar mee maar meestal zien we na 10 à 15 jaar dat de conditie van de onbehandelde asfaltverharding door weersinvloeden en gebruik afneemt. Er ontstaat rafeling, craquelé, onvlakheden en / of scheurvorming.
Door de waterdichte eigenschappen wordt asfalt ook veel gebruikt als dakbedekking en als bedekkingsmateriaal van waterbouwkundige constructies zoals sluizen, stuwen en kades.
Vaak is het asfalt van een fietsstrook rood. De rode kleur heeft geen wettelijke betekenis. Wanneer de strook alleen rood is, (in Nederland: zonder fietssymbool), dan wordt de strook officieel fietssuggestiestrook genoemd, en kunnen andere voertuigen er ook gebruik van maken.
Aanbevolen coatings voor asfalt verven
Bij asfalt kunt u kiezen voor alle mogelijke kleuren, al liggen grijs en zwart het meest voor de hand. Belangrijk is de mogelijkheid om belijningen en wegmarkeringen aan te brengen. Hiervoor wordt een speciale sneldrogende coating gebruikt, Inno Belijningsverf.
Asfalt die teer bevat kennen we onder de naam teerhoudend asfalt. Bitumen en vulstof (eventueel aangevuld met zand) vormen samen de vulling van het asfaltmengsel. Een vulling waar geen zand in is verwerkt wordt ook wel mastiek genoemd. Een vulling met zand wordt ook wel mortel genoemd.
Het is een mengsel van grind, zand en een zeer fijne vulstof dat met een kleefstof aan elkaar wordt geplakt. Die kleefstof heet bitumen en lijkt een beetje op teer. Het wordt gemaakt uit ruwe olie. Het mengsel wordt verhit en gemengd zodat er asfalt ontstaat.
Beton als meer rigide materiaal met lange levensduur en weinig onderhoud, maar met hogere aanlegkosten. Asfalt als meer flexibel materiaal en goedkoper in aanleg maar vraagt meer onderhoud over de gebruiksduur.
Asfalt is een film die op de weg wordt gelegd. Als het regent, koelt die film aan de buitenkant te sterk af, waardoor er onvoldoende binding is met de ondergrond.
Maar is het Nederlands asfalt dan wel bestand tegen hoge temperaturen? “Ja, anders hadden we nog veel meer last van smeltend asfalt gehad. Maar als het nieuwer is, of als er nog veel bitumen in zitten, kan het bij hoge tempraturen te zacht worden en dan gaat het smelten.
Bitumen, een restproduct uit de aardolie-industrie, is het bindmiddel (lijm) dat alles bij elkaar houd. Bitumen wordt bij hogere temperaturen vloeibaar. Dit is ook de reden dat asfalt bij ca.170 graden Celsius wordt geproduceerd.
Uit een onderzoek van 2020 bleek dat asfalt op termijn een grotere vervuiler is dan de auto. Er komt namelijk fijnstof vrij bij de verdamping van het asfalt, wat schadelijk is voor onze gezondheid. Hoe heter het asfalt wordt, hoe hoger de uitstoot van fijnstof.
Na verloop van tijd veroudert het asfalt, zo ook de bitumen [het bindmiddel]. Hergebruik van hoge percentages asfalt, is pas mogelijk als de bitumen de oorspronkelijke eigenschappen terug krijgt. De eigenschappen van het oude bitumineuze bindmiddel speelt daarom een grote rol in het hergebruik van asfalt.
Als eerste is het belangrijk te weten dat asfalt veel voordeliger is dan beton. De prijzen van asfalt en beton verschillen vaak meer dan 50%, en dat is niet het enige grote voordeel. Bij het juiste onderhoud gaat asfalt namelijk net zo lang mee.
Als algemene regel geldt dat het gemiddeld (bij verschillende bedrijven) tussen de €35 en €120 per vierkante meter kost om te laten asfalteren. Bij Avema ligt de prijs van asfalteren doorgaans gemiddeld tussen de €20 en €35,- per m2 (vierkante meter).
Naast de tuin en de oprit, is grind ook geschikt om op het dak te gebruiken. Dakgrind zorgt ervoor dat de dakbedekking beschermd wordt tegen weersinvloeden en UV-straling. Het steengruis zorgt voor een buffer tegen temperatuurschommelingen en voorkomt dat de dakbedekking gaat rimpelen of barsten.
... de Belgische chemicus Edward De Smedt in 1870 het moderne asfaltbeton ontwikkelde. De Smedt was geëmigreerd naar de Verenigde Staten en werkte aan Columbia University in New York.