Het wordt vanwege het vele in- en uitstappen als 'niet praktisch' beschouwd om passagiers te verplichten gordels te dragen. Ook zouden gordels staanplaatsen onmogelijk maken en zo ten nadele zijn van de vervoerscapaciteit van het openbaar vervoer [20]. De gordelplicht geldt wel in andere bussen en touringcars.
Bij stads en streekvervoer is niet altijd een riem verplicht, behalve als de bus harder dan 80 km per uur gaat. Praktische redenen spelen mee waarom er geen riem is in de trein: passagiers kunnen sneller uitstappen en als er geen gordelplicht is kunnen mensen ook in de trein staan.
Gordels niet verplicht in de bus
U hoeft geen gordel te dragen in een bus die een lijndienst uitvoert binnen de bebouwde kom. Dat is uit praktische overwegingen: passagiers stappen steeds in, schuiven op en stappen uit. In veel gevallen heeft een lijnbus ook geen gordels.
Vrijstelling van draagplicht
Sommige bestuurders zijn omwille van medische redenen vrijgesteld van de draagplicht van de veiligheidsgordel. Vaak gaat het om zwangere vrouwen* of mensen die een operatie hebben ondergaan. Een arts beslist of je voor een vrijstelling in aanmerking komt.
Wat zegt de wetgeving? “Alle bestuurders en passagiers van auto's en vrachtwagens moeten de gordel dragen als ze aan het verkeer deelnemen. Er geldt enkel een vrijstelling als je achteruit rijdt en voor mensen met medische redenen.
Het is verplicht om je gordels om te doen, voor- en achterin de auto. Doe je gordel om, voor je eigen veiligheid. Gordels voorin de auto zorgen ervoor dat je bij een ongeluk 25% minder kans hebt om ernstig gewond te raken en maar liefst 40% minder kans op overlijden.
Het dragen van een autogordel is verplicht, voor zowel de bestuurder als de passagier. Draag je de gordel niet? Dan wordt er sinds 2023 een boete van 169 euro uitgeschreven, in 2022 was dit bedrag nog 159 euro. Beide bedragen zijn inclusief de 9 euro administratiekosten van het CJIB.
Ook een taxichauffeur is verplicht om zijn gordel te dragen. Echter, als je klanten vervoerd tegen contante betaling heb je ontheffing van de gordelplicht. Deze uitzondering is gemaakt uit veiligheidsoverwegingen.
Het staat wat omslachtig omschreven op de website van de overheid, maar het komt er op neer dat iedereen zijn eigen boete betaalt voor het niet dragen van een gordel, behalve als de overtreder jonger is dan 12 jaar.
In de ambulance, politiecombi of brandweerwagen. Bestuurders en passagiers van "prioritaire voertuigen" mogen volgens de wegcode hun gordel uit laten "wanneer de aard van hun opdracht het rechtvaardigt". Dat is de enige categorie waar Vias achter de vrijstelling van gordelplicht staat.
Op de plaats waar een airbag zit, mogen geen kinderen vervoerd worden in een autostoeltje dat tegen de rijrichting in moet worden geplaatst, tenzij de airbag is uitgeschakeld. Een driepuntsgordel als heupgordel gebruiken, mag niet.
Als er geen gordels zijn – oldtimers van vóór 1971 zijn vrij van gordelplicht – dan mogen alle passagiers achterin los worden vervoerd behalve kinderen tot 3 jaar. Die mogen niet worden vervoerd. Oudere lezers moeten even de oude kinderzitjes die je zonder gordel kon gebruiken, vergeten.
Het dragen van de veiligheidsgordel is in alle Europese landen verplicht. In België is hij verplicht sinds 1975 voor de inzittenden vooraan, en sinds 1991 voor de personen achteraan. Hoe meer (passieve) veiligheidsmechanismen toegepast worden, hoe meer de inzittende beschermd wordt in geval van impact.
De simpele gordel is veilig genoeg
Dat je op drie punten vastzit, verhoogt de kans dat je de klap overleeft. Maar bij een vliegtuigcrash heb je niks aan een gordel, of hij nu twee- of driepunts is. De gordels in het vliegtuig zijn dan ook niet bedoeld voor botsingen, maar om je op je plaats te houden bij turbulentie.
Het veiligheidseffect van autogordels is het grootst wanneer deze correct, strak over het lichaam, gedragen worden [63]. Wanneer een gordel te veel speling heeft, ontstaat bij een botsing een grotere belasting op het lichaam, waardoor bijvoorbeeld het borstbeen en ribben kunnen breken.
Het weefsel waaruit de stof van de veiligheidsgordel bestaat, heeft een extreme treksterkte en kan zonder kracht ongeveer 3000-6000 lbs dragen.
Deze boete is onlangs flink verhoogd, in 2023 betaal je 389 euro voor het vasthouden van een telefoon tijdens het rijden. Dit is een flink verschil met 2022, toen betaalde je 'slechts' 259 euro voor de boete telefoon vasthouden in de auto. Beide bedragen zijn inclusief de administratiekosten van het CJIB.
Als je door rood bent gereden kost je dit 289 euro, dit is inclusief de 9 euro administratiekosten van het CJIB. De boete door rood rijden is in 2023 verhoogd in prijs, in 2022 was de boete nog 259 euro.
Iedereen die op Nederlandse snelwegen in een auto zit, moet een gorden dragen. Zonder gordel rijden is verboden en kan leiden tot een hoge boete.
Er zijn uitzonderingen op de regels voor het vervoer van kinderen in een auto. Zo hoeven kinderen jonger dan 3 jaar in een taxi of bus niet in een autostoeltje. Ook kunt u een ontheffing krijgen als uw kind om medische redenen niet in een autostoeltje kan.
(Besluit) Voor 100% emissievrije taxi's die na 31-5-2025 bij STC worden geregistreerd geldt een maximum leeftijd van acht (8) jaar (96 maanden) per de “datum eerste toelating” zoals vermeld op het kentekenbewijs.
Kinderen kleiner dan 1,35 meter hoeven achterin een taxi niet persé in een kinderzitje of op een stoelverhoger vervoerd te worden. Voorin een taxi is het gebruik van een kinderzitje of stoelverhoger wel verplicht voor kinderen kleiner dan 1,35 meter.
Een geldboete is in Nederland sinds 1 januari 2024 minimaal € 3 en maximaal € 1.030.000. Voor jongeren van 12 tot en met 17 jaar is de maximale geldboete € 5.150.
Hoe hoog is de boete door rood licht rijden? Een boete voor doorijden bij een rood licht bedraagt momenteel € 259.00 (inclusief administratiekosten). Dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd.
Let op: de Hondenautogordel is uitstekend geschikt voor de meeste automerken, maar niet geschikt voor modellen Volvo en Ford gemaakt voor bouwjaar 2002. In Nederland is het niet verplicht om je hond vast te maken in de auto.Reis je door of in Duitsland, dan is dit wel verplicht en dan is een gordelriem erg handig.