De aanduiding "Sprinter" ontstond als bijnaam van het Stadsgewestelijk Materieel (SGM), een bepaald type treinmaterieel gebouwd vanaf 1974, dat werd gebruikt op enkele trajecten met veel stopplaatsen op korte afstanden. De NS nam deze bijnaam over voor treinen op de trajecten waar deze bijnaam gebruikt werd.
Een sprinter is een soort trein, die door Nederlandse Spoorwegen (NS) wordt gebruikt. In andere landen en bij vervoersmaatschappijen wordt de naam stoptrein gebruikt. Er zit geen verschil tussen sprinters en stoptreinen; alleen de NS gebruikt er een andere naam voor.
De Sprinter rijd wel sneller maar stopt overal. De Intercity is alleen op je bestemming vanwege die niet bij ieder station stopt.
De treinen hebben een topsnelheid van 160 kilometer per uur. Dit kan in Nederland echter nog nergens gereden worden, aangezien het beveiligingssysteem dit niet toestaat. De maximale dienstsnelheid in Nederland is voorlopig nog 140 kilometer per uur.
NS bestelt nog eens 88 nieuwe Sprinters van de Spaanse treinfabrikant CAF. Deze bestelling komt bovenop de 118 nieuwe Sprinters waarvan de eerste treinen sinds 9 december van dit jaar in de NS-dienstregeling rijden. In totaal komen er in totaal dus 206 Sprinters van het type SNG (Sprinter Nieuwe Generatie).
In het jaar 1900 werd dat in Europa veranderd. Omdat een normale atletiekbaan 400 meter lang was, moesten de atleten die 200 meter wilden lopen, een bocht maken. In 1958 werd dit overal ter wereld ingevoerd.
In 2015 heeft JR-Maglev in Japan een snelheid gehaald van maar liefst 603 kilometer per uur. Het record is gevestigd op een 18,4 km lange testbaan. De Maglev, zoals de magneettrein ook wel is genoemd, is ook in reizigersdienst het snelst ter wereld.
TGV – Is onze keuze voor Snelste Treinen in Europa
TGV treinstel heeft zelfs bereikt 515.3 km / h (320 mph) onder speciale testomstandigheden en wordt nooit verstoord door weersomstandigheden zoals dichte mist of andere.
De snelste trein in Nederland is de Thalys. Anderhalve minuut in Nederland tikt hij z'n topsnelheid aan: 300 kilometer per uur. Maar dan moet de hogesnelheidstrein in de remmen. Net als bijna alle andere treinen in Nederland.
In alle Intercity's is een toilet aanwezig. Op de zijwanden staat aangegeven waar het toilet zich bevindt. In langere treinen zijn meerdere toiletten aanwezig. De toiletten worden regelmatig schoongemaakt en gecontroleerd.
De meeste sprinters hebben een eersteklascoupé aan de voor- en achterkant van de trein, maar deze sprinters hebben ook in het midden nog een extra eerste klas. Dat is niet nodig. Volgens NS zitten de tweedeklascoupés in deze sprinters vaak heel vol, maar zijn de eerste eersteklascoupés zo goed als leeg.
Vanwege de slappe ondergrond (namelijk veengrond) rijden in de brede spits zowel de intercity's als de sprinters met sprintermateriaal.
Stoptreinen worden in de volksmond ook Stoppers, Sprinters of Boemeltjes genoemd.
Arriva: Dochteronderneming van DB, grootste spoorvervoerder na NS.
Elke nieuwe trein bestaat uit 8 afzonderlijke rijtuigen en biedt plaats aan maximaal 460 passagiers. Dat zijn er 30 meer dan zijn voorganger kan vervoeren. De hogesnelheidstrein heeft een vermogen van 8000 kilowatt ( ongeveer 11.000 pk) en kan snelheden tot 320 kilometer per uur bereiken.
Zwitserland heeft het beste spoorwegsysteem van Europa. Dat concludeert Boston Consulting Group (BCG) in een studie naar de prestaties van de spoorwegen in 24 Europese landen. Nederland staat in de middenmoot en het Belgische spoorwegsysteem komt als 11de uit de bus.
Hogesnelheidstrein die gezamenlijk door de Franse, Belgische en Nederlandse en Duitse Spoorwegen wordt uitgebaat en die onder meer de verbindingen Parijs-Brussel / Amsterdam / Keulen verzekert.
ICE hogesnelheidstrein
Met snelheden van tot wel 300 km per uur is dit een van de snelste manieren om tussen steden als Berlijn, Hamburg en Keulen te reizen. De ICE biedt internationale verbindingen naar Denemarken, Nederland, België, Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk.
Deze panoramatrein verbindt Zermatt in West-Zwitserland met Chur en Sankt Moritz in Graubunden. De Glacier Express staat bekend als langzaamste sneltrein ter wereld. En dat is zeker geen straf. De 291 kilometer lange treinreis duurt bijna acht uur.
Thalys. Nederland staat in het lijstje van de Railway Gazette op plek 17. Hoewel de Thalys tussen Schiphol en Rotterdam kort de 300 kilometer per uur aantikt, ligt de gemiddelde snelheid op het HSL-Zuid op 'slechts' 167 kilometer per uur.
De Trans Mongolië Express is met haar 9278 km de langste treinreis ter wereld. Ontdek Rusland, Mongolië én China in deze uiterst bijzondere treinreis. Begin in Moskou, reis via UlaanBaatar, de hoofdstad van Mongolië, en eindig in het Chinese Beijing.
Mannen halen tot 12 m/s (43,2 km/u), vrouwen halen tot 10,5 m/s (37,8 km/u). Na enkele seconden topsnelheid houdt de atleet de snelheid niet meer vast en zal na 70-90 meter onvermijdelijk vertragen.