Dat blijkt uit een peiling van vakbond FNV onder 664 werknemers waar vooral grondpersoneel en beveiligers aan mee hebben gedaan. De werkdruk zien zij als grootste knelpunt, gevolgd door het hoge ziekteverzuim, vertraagde vluchten en lange wachtrijen van passagiers.
Volgens het Centraal Bureau voor Statistiek heeft meer dan 80 procent van de bedrijven inmiddels te maken met een personeelstekort. Vooral in de handel, de zakelijke dienstverlening en de zorg staan vele tienduizenden banen open.
Een van de grote oorzaken is vergrijzing, en dat die eraan zit te komen, weten demografen al jaren. Vergrijzing betekent dat er meer mensen met pensioen gaan dan er op de arbeidsmarkt bij komen. Sectoren met hoge vergrijzing zijn op dit moment onder meer de overheid, onderwijs en transport.
Als Mainport heeft Schiphol een belangrijke, economische betekenis voor de directe omgeving. Er werken ongeveer 68.000 mensen op de luchthaven zelf bij zo'n 800 verschillende bedrijven..
Hoeveel verdient een Schiphol in Nederland? Het gemiddelde schiphol salaris in Nederland is € 28.602 per jaar of € 14,67 per uur. De aanvangsposities beginnen vanaf € 24.021 per jaar, maar meer ervaren werknemers verdienen tot € 46.036 per jaar.
Schiphol heeft afgelopen half jaar zo'n 65 miljoen euro winst gemaakt. In de eerste helft van vorig jaar had de luchthavengroep nog 140 miljoen euro verlies geleden.
In Nederland zijn de vier sectoren of branches die het meest te maken hebben met personeelstekort de ICT-branche, de onderwijssector, de bouwsector en technische beroepen.
Naast de coronaberoepen die nu hot zijn, bieden ICT en techniek nog steeds structureel meer vacatures dan andere vakgebieden. Ook in de bouw, onderwijs, analyse & onderzoek en zorg is blijvend veel vraag naar personeel.
In het tweede kwartaal was er ook bij die beroepen een personeelstekort. Bij 75 procent van de beroepsgroepen geldt dat ze te maken hebben met een zeer krappe arbeidsmarkt. Bij ingenieurs, elektriciens, machinemonteurs, verpleegkundigen en softwareontwikkelaars was de krapte het grootst.
Nachtvluchten zijn alle vluchten die tussen 23.00 uur 's avonds en 07.00 uur 's ochtends plaatsvinden. Vliegtuigen die in deze nachtelijke uren opstijgen of landen op Schiphol kunnen de slaap van omwonenden verstoren en zorgen daarmee voor extra hinder.
Beste dag om te vliegen
Vanaf vrijdag tot en met zondag is het dus drukker op vliegvelden. Ook op maandag wil het wel drukker zijn door veel zakelijk vliegverkeer. De rustigste dag om te vliegen is een dinsdag of woensdag.
Vanaf Keulen Airport vlieg je naar maar liefst 32 landen, waaronder Griekenland en Spanje. Het vliegveld is rustiger dan bijvoorbeeld Schiphol, maar begint steeds populairder te worden. Dit is niet zo gek, want vliegen vanaf Keulen Airport is meestal zeer voordelig!
Het huidige personeelstekort heeft meerdere oorzaken. Zo hebben we aan de ene kant te maken met vergrijzing en worden er steeds minder kinderen geboren, wat ervoor zorgt dat de populatie werkenden afneemt. Tegelijkertijd maken we, nu de coronacrisis (deels) voorbij is, een sterke economische groei door.
Het tekort bij ProRail is niet alleen te wijten aan het algehele tekort op de arbeidsmarkt, concluderen de onderzoekers. De spoorbeheerder heeft zelf ook steken laten vallen. Op de werkvloer wordt er flink gemopperd, onder meer omdat medewerkers het gevoel hebben dat hun klachten over problemen weinig uithalen.
Techniek, ICT, zorg en onderwijs
Uit analyse van Randstad blijkt dat bijna ieder vakgebied kansrijk is in 2022. Toch is ook duidelijk te zien dat met name in de techniek, ICT, zorg en het onderwijs structureel de meeste vacatures openstaan.
Aandeelhouders. Schiphol Group is voor 69,77% eigendom van de Nederlandse staat (ministerie van Financiën), 20,03% van de gemeente Amsterdam en 2,2% van de gemeente Rotterdam. De overige 8% zijn sinds 2008 in handen van Aéroports de Paris (ADP) en de Schiphol Group heeft een even groot belang in ADP.
Royal Schiphol Group Corporate Governance
Royal Schiphol Group N.V. is een naamloze vennootschap met een volledig structuurregime. De Staat der Nederlanden, de gemeente Amsterdam, Groupe ADP en de gemeente Rotterdam zijn aandeelhouder.
Het maatschappelijk kapitaal van Royal Schiphol Group N.V. bedraagt 143 miljoen euro en is verdeeld in 300.000 aandelen A en 14.892 aandelen B, elk € 454,- in nominale waarde. Hiervan zijn 171.255 aandelen A en 14.892 aandelen B geplaatst.